Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akvarium...

Skrivet av Plupp
Jag håller på att bli tokig. Min dotter fick ett akvarium i födelsedags present för ett tag sen och nu håller jag på att bli galen...
Jag tycker inte att vi gör annat än byter vatten (1/3 vattenbyte 1 ggn i veckan)men vattnet ser ändå grumligt ut efter bara ett par dagar.
Fiskarna verkar i och för sig må bra, men det varken ser snyggt ut eller luktar nåt vidare ur akvariumet.
Vi har koll på att hon inte matar för mycket å så men nåt galet är det.
Har ni några tips till oss ?

Svar på tråden: Akvarium...

Var står

Skrivet av  Em
akvariet?
Det skall stå så mörkt som möjligt, så att det inte bildas onödigt mycket alger.

Hur är det med växter? Har ni mycket eller lite växter i vattnet?

Du bör ha "lagom" grovt grus och en luftpump med filter (suger åt sig och renar vattnet).

Har du kollat temperaturen? Det kanske har blivit för hög temperatur?

Dessutom gäller det att ha tillräckligt många fiskar i akvariet.

Om akvariet är i balans, skall ni absolut inte behöva byta vatten en gång i veckan!

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig lite - om inte, gå tillbaka till affären där ni köpte akvariet och be om råd! Glöm inte att ta med en lista där du antecknat vad ni har (mängder, mått etc) - det är så lätt att glömma någon detalj, som i värsta fall visar sig vara den viktigaste.

Lycka till!
 

Det står nog...

Skrivet av  Plupp
bra till, inga fönster eller starka belysningar i närheten.
I akvariumet som rymmer ca 60 liter så har jag två stycken levande växter och 2 stycken plastisar. Hade ett tag flytväxter men jag tyckte att de mest bara skräpade ner så jag plockade bort dem. Det berodde ju säkert på att de inte trivdes.
Gruset köpte jag i samband med att vi handlade akvariumet så det borde ju vara okay, även om jag tycker att det är lite grovt, kanske det ska vara finkornigare...
Pumpen är en inbyggd historia som följde med i akvariet.
Tempen ligger på 24-25 grader.
De fiskar som lever i akvariet är 2 vuna Black molley, 10 små Neontetror, en mal och ett litet gäng mollybäbisar.
Kan det vara något av det här som är på tok eller ?
 

Jordvatten...

Skrivet av  Mia bf 21/4
... låter kanske konstigt men detta tipset fick jag i en mycket bra "fiskaffär" här i Göteborg.

För att få balansen att bli bra i akvariet tar man en rejäl näve vanlig jord från skogen el trädgården (obs inga gifter eller gödning får finnas). Lägg jorden i en stor hink och fyll på med vatten. Vattnet skall sprutas i hinken så att jorden "virvlar runt" ordentligt. Låt sedan hinken stå ett par timmar tills jorden har sjunkit till botten. Ös av det brunaktiga vattnet och häll i akvariet, men ta inte med själva jorden. Detta vatten innehåller rätt sorts bakterier som får igång den naturliga processen i vattnet. Akvarievattnet kommer att se brunaktigt ut ett par dagar men skall sedan klarna. Se till att du har ett bra filter så skall det hålla sig länge efter denna behandling.

Jag har provat själv och det blev verkligen bra!
 

Det lät ju...

Skrivet av  Plupp
intressant. Får väl ta mej en tur ut på tomten och ta en näve jord. Kändes bara lite underligt att he ner mer "skitigt vatten" i det jag redan har, men det kanske är så att jag för lite naturliga bakterier som du skriver.
Värt att testas i alla fall !!!
Tack för tipset.
 

Har du sköljt ..

Skrivet av  Carola på besök
av stenarna innan du la de i akvariet och startade upp det . Jag gjorde det misstaget att inte göra det ( visste inte så mycket då ) och jag hade precis samma problem som du ( Kunde nästan vara jag som skrivit det )
Isåfall får du tömma akvariet och göra rent stenarna ordentligt
Spara det mesta utav vattnet i dunkar el dyl fyll upp en spann med akvarievatten som du lägger fiskar och växter . Låt 1 tredjedel vara kvar med sanden . Jag använde en stor sil att göra rent stenarna med . Passa även på att göra rent själva akvariet ( rutor och så )
Sen när du är klar häller du i vattnet som du sparat + fiskar och växter . Efter ett tag kommer grumligheten att ge sig eftersom det inte kommer mer "damm" från stenarna