Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Achillea!

Skrivet av Jensan
Såg att du \'ropade\' på mig, men inlägget var så långt bak så jag svarar här istället (har inte varit inne på några dagar).

Var hos vet. i måndags som spolade ur honom. Det var en ordentlig \'plugg\' i urinröret så de fick jobba ett tag innan den släppte. Antagligen var det kristaller/urinsten även om vet. inte kunde se några.

Hur som helst, nu har vi en kamp ;-) två gånger dagligen när han ska ha antibiotika och det ska pågå i 14 dagar. Vad som oroar mig lite är att han fortfarande inte verkar vara helt problemfri, utan gärna småskvätter på diverse förbjudna ställen. Av den anledningen ringde jag till vet. igår igen, men de tyckte jag skulle avvakta till nästa vecka. Kanske han fortfarande är lite öm i urinröret efter både \'pluggen\' och behandligen hos vet...?

Finns det någon här med erfarenhet av urinsten hos katter? Hur gick behandligen, blev kisse bra direkt, eller tar det ett tag innan de blir \'normala\' igen?

I övrigt finns ju inte så mycket att göra. Det blir svindyrt specialfoder resten av livet för att förebygga att nya kristaller bildas. Men det är det värt :-)

Ha det bra,
Svar på tråden: Achillea!

Oj då

Skrivet av  Achillea
det måste ha varit en rejäl propp...vad bra att det gick att åtgärda utan operation.
Vad jag märkt så kan det ta fyra fem dagar med antibiotika innan det börjar märkas någon större skillnad på kissandet, så du kan nog avvakta...det kan nog vara som du tror, att han är lite öm.
Katter o medicin kan dock vara hiskeligt svårt att få ihop, speciellt envisa gamla kattgubbar ;o)
Mitt bästa trick är att krossa tabletten och blanda smulet med något kletigt gott, tex smör, pastej, räkost - och sedan kleta in smörjan i pälsen på kisse...då brukar de inte kunna låta bli att slicka i sig det.
Vad är det för foder han ska få nu? *kanske vore nåt för våra kattgubbar oxå...*
 

Hej

Skrivet av  Jensan
Fodret som vet. rekommenderade heter Specific FCD och ska förebygga kristallbildning. Hittade lite att läsa på nätet om du är intresserad: http://w1.415.telia.com/~u41503688/foder/hvp_foder_katt_fcd.htm

Specific säljs bara hos veterinärer och finns i några olika varianter, bl a någon "light-produkt" om man har djur som har lätt att lägga på hullet. Nu är båda mina katter av den väldigt slanka typen, och då tyckte vet. att denna var att rekommendera.

Som sagt, det var betydligt dyrare att köpa in än "vanligt" foder som man köper i vilken affär som helst. Men å andra sidan... om det har en högre smältbarhet så går det ju inte åt lika mycket. Och hur som helst, jag har råd...

Han får (tack och lov) flytande Amimox som man ger med hjälp av en liten doseringsspruta i mungipan. Vi brukar göra så att jag håller i katten och sambon får försöka prångla in den. Då går det ganska bra när man är två, men att göra det ensammen är ingen lek ;o)

Och så är jag glad för att han inte har pinkat i soffan sedan i går förmiddag. Förhoppningsvis är det på väg åt rätt håll nu. Livet blir annars ganska jobbigt med en katt som pinkar inne, och det är ju ohållbart i längden. Men som sagt, förhoppningsvis har det vänt nu.

Pussa dina kissar :-)