Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är vi galna? =)

Skrivet av Venus +5
Har just fått ett erbjudande om att köpa en mellanschnauzerhanne på 16 veckor.
Han är rumsren, går lös och kommer på inkallning. Han är van vid små barn och att åka bil. Verkar vara en lite toppenkille!
Saken är den att vi väntar barn vilken dag som helst... Är vi tokiga som ens överväger det?
Vi har två katter oxå, som desvärre inte är hundvana... Vad har ni för erfarenheter och tips angående det?
Svar på tråden: Är vi galna? =)

Hmmm...

Skrivet av  Veterinärstudent
Katterna brukar inte vara något större problem med. Även om de sällan tycker speciellt bra om hunden brukar de ganska snabbt acceptera denna, det är iaf min erfarenhet. (Bra är om katterna kan gå undan någon stans där hunden inte kommer åt, men det brukar lösa sig eftersom katter rör sig i "höjdled" också.)

Att skaffa hund när ni snart ska ha barn skulle jag dock inte rekommendera (vet hur trist det är...vill själv ha hund nu). Ni vet ju inte vilken slags baby ni får, om den är frisk och hur det kommer gå i ert nya liv med den. Jag skulle vänta tills barnet var minst 6 månader innan jag köpte hund, så har ni bra rutiner med barnet osv. Dessutom är en valp/unghund ganska mycket jobb och jag antar att det kan vara svårt att orka när man samtidigt har en liten baby. Om hunden bara får "åka med" de första månaderna pga brist på tid är det stor risk att ni inte får den slags hund ni vill ha. Nej, köp hund till nästan sommar tex i stället! Det är mitt råd!
 

hoppa över det!!!

Skrivet av  anja
jag håller med veterinärstudent!
för hunden och för eran skull vänta till nästa sommar.
 

Älskar mellisar!

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
är det en svart eller en p/s? Varifrån kommer den?
 

Det...

Skrivet av  Venus +5
är en p/s från velvet dandy\'s i Västerås!

www.velvetdandys.com

Kolla på valpar, b-kullen och sen är det snoop dog. Men nu är han som sagt 16 veckor och en stor kille! =)
 

vad fina!

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
Jag tycker att du ska göra som det känns bäst, inte lyssna så mycket på alla olycks-korpar... *ler* Jag skulle egentligen hämtat hem en svart tik i april 2002, men tiken gick tyvärr tom... :( Min lilla kille var då 4 månader och alla sa "åh, herregud! hur ska det gå?!"
16 veckor är väl däremot ganska lämpligt?! De första tre veckorna brukar väl nästan vara jobbigast då de ska gå ut mitt i natten o.s.v.... *ler*
 

Tycker inte du ska säga så...

Skrivet av  Veterinärstudent
Att vi som tycker det är bättre att vänta är "olyckskorpar". Det ÄR mycket jobb att ha en valp, och jag kan tänka mig att det är minst lika mycket jobb att ha en baby. Skaffa hund är något man kan planera noga (det går ju inte alltid med barn) och när Venus frågade efter ett svar gav jag henne det svar jag tror är det rätta. Självklart är det upp till var och en när man vill skaffa hund, men jag tror det finns bättre lägen än dessa. Allt för att hundägandet ska bli en så positiv upplevelse som möjligt och köpet ska sluta väl. Däremot säger jag inte att det inte går...
 

Håller absolut med dig!

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
Det är enormt mycket jobb med en liten valp (även om den är så "stor" som 16 v)!
När jag pratar om "olycks-korpar" syftar jag på de människor som avråder en från att skaffa hund överhuvudtaget bara för att man har barn. De som har argumenten "men tänk om hunden biter barnet", os.v... (t.ex. mina föräldrar...)
När folk har vettiga "motargument" så vill jag inte kalla dem olycks-korpar, utan snarare realister! ;)
 

Ok! :)

Skrivet av  Veterinärstudent
Då är jag med dig!

Jag tycker abslout man kan ha hund när man har barn (så länge det passar in i övrigt - ja ni vet...), jag ska ju själv skaffa hund såsmåningom! (Längtar nästan ihjäl mig... *suck*)

Bara man tänker efter noga före och planerar sitt hundköp väl går det nog oftast bra!
 

planering är A och O...

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
Med de tre hundar jag haft har jag alltid sett till att kunna vara hemma hela dagarna de första tre veckorna, och det har varit super!
Sedan ska man alltid se till att vänta sig det värsta... På så sätt blir det ju aldrig svårare än man tänkt sig!

Vad vill du ha för hund?
 

Oj... Jag la visst inlägget under fel tråd!

Skrivet av  Veterinärstudent
Så jag lägger det här, på rätt ställe också!

Jag har haft Isländska fårhundar innan (spetsar lika Lapphundar i utseende och storlek) och älskar deras ständiga glädje och pigga temprament. Är ganska inne på att ha ytterligare en spets, men kan även tänka mig någon sorts retriver. Har också haft funderingar på schnauser, bodercollie och pudel. Så jag har verkligen inte bestämt mig, kan man säga! :)

Kommer dock inte bli någon hund här på minst 1 år, troligen inte innan jag är klar med skolan... Tyvärr...
 

Jag tycker att

Skrivet av  norrskenet
det kan bara ni avgöra. Du känner ju själv hur pass mkt du orkar med efter en graviditet... Själv tyckte jag det var underbart att ha hundarna när jag nyss hade fått barn. Ett "skäl" till att få komma undan å vara ifred en liten stund, utan att för den skull gå å hälsa på nån...
En hund ska ju inte "bara vara" utan kräver ju sin uppmärksamhet å träning/aktivering så...
Men jag tycker att det känner ni nog själva. Det gäller att prioritera!

ps: älskar schnauzers i alla storlekar! *S*
 

Tack!

Skrivet av  Venus +5
Precis så känns det... en anledning att komm ahemifrån en stund och göra nåt för mig själv (och hunden!).
Jag har varit hemma hela graviditeten (tråååkigt) och tycker att det skulle vara underbart att komma ut lite, börja träna och vara JAG en stund! Plus att det både är billigare och tar mindre tid än ridningen som nog får ligga på hyllan ett tag till... =(
 

En liten fråga bara...

Skrivet av  K-line & Jeanna 011226
...hur bor ni?

Min erfarenhet av att ha barn och hund är att det inte är lika lätt att komma ut på promenader som tidigare. Lillan skall ju med också. Jag hade alltså helt enkelt tyckt att det var för jobbigt att bo i lägenhet och måsta springa ut med en valp varannan vartredje timme samtidigt som jag har en nyfödd bebis som mest äter och sover.

Att skaffa valp är skitjobbigt, är min erfarenhet - men också urmysigt! Du vet förhopningsvis hur mycket som krävs...massor med kärlek och uppfostran + en och annan kurs för hunden + en bebis som inte sover på nätterna, äter hur länge som helst osv. Tycker du att det är värt detta, då skall ni ha valpen. Verkar det tufft, vänta ett halvår eller så.

Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kramis
 

Fel nick ju :) (imt)

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
...........
 

Vi...

Skrivet av  Venus +5
bor i radhus med egen liten plätt på baksidan... Så det är lätt att komma ut och in, och hunden kan "panik-kissas" enkelt om bebben inte ätit klart. Annars finns det bra natur runt omkring, och det är ca. 20 min med bil till brukshundsklubben.

Det är sååå svårt det här!
 

Har ni haft...

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
... schnauzer tidigare? De är ju ganska så krävande... Iofs fodrar ju alla hundar en hel del tid, men vissa kräver mer än andra, det är i alla fall min uppfattning!
 

Och schnazer är en...

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
...urhärliga men krävande hundar!!!!!!!!!!!!!!!!! Har en pudel och en pudel-schnauzerblandning och jag vet vem som kräver mest :) Helt enkelt vår 6 åriga blandis kräver mer på alla vis än vå 1 1/2 år gamla pudel. Men som sagt, urhärliga hundar om man jobbar med dem. Jag skulle nog inte kunna motstå :)
 

Precis...

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
Har haft en del olika hundraser genom åren, men mellanschnauzern jag hade var den som absolut krävde mest!
Å andra sidan, när vi nu ska skaffa hund igen så fanns det inga alternativ: så klart en schnauzer igen! :D
 

japp...

Skrivet av  Venus +5
min sambo har haft en mallanschnauzer tidigare, så han är helt på det klara med vad det innebär...
Själv har jag haft colliekorsning och en schäfer...
 

Ja, men då så...

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
Då vet ni ju vad ni ger er in på! :D Jag är i alla fall jättesotis... Jag måste vänta ända till tidigast februari på vår valp... :/
 

Jag funderar...

Skrivet av  Veterinärstudent
Jag har haft Isländska fårhundar innan (spetsar lika Lapphundar i utseende och storlek) och älskar deras ständiga glädje och pigga temprament. Är ganska inne på att ha ytterligare en spets, men kan även tänka mig någon sorts retriver. Har också haft funderingar på schnauser, bodercollie och pudel. Så jag har verkligen inte bestämt mig, kan man säga! :)

Kommer dock inte bli någon hund här på minst 1 år, troligen inte innan jag är klar med skolan... Tyvärr...
 

Ja...

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
då klarar ni det praktiskt...men frågan är hur mycket tid och ork ni har för två bebisar. Men som sagt, det kan bara ni svara på.
 

vi har en unghund

Skrivet av  Gottgrisen
hej!

Samma vecka som jag blev gravid fick vi plötsligt en lite groendaelvalp på 9 veckor på halsen. Vi visste inte att jag var gravid och tog med glädje hand om den lilla hunden. Nu är hon 8½ månad och världens mysigaste hund. Min sambos brorsdotter som f.ö är precis lika gammal (på dagen) kommer jättebra överrens med våra 2 hundar.Vi har inga planer på att göra oss av med någon hund trots att vårt första barn ska födas inom 8 veckor. Jag är övertygad om att om man bara har viljan så klarar man det mesta..... Lycka till!
 

Precis!

Skrivet av  Jossan & Neo 011226
För vore det hälften så omöjligt att ha barn/vara gravid och ha hund samtidigt, så skulle inte en människa ha hund... *ler*
 

Fast...

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
Jag har ungefär samma upplevelse som du. Blev oplanerat gravid och testade positivt veckan innan vi hämtate en 8 veckors valp...och jag märker på honom nu (har ytterliggare en hund att jämföra med) att han inte fått den tiden han förtjänade att få. Jag/vi orkade helt enkelt inte med honom riktigt. Bland annat kan han inte gå lös vilket vår andra hund kan - och anledningen är att han inte kan kommandona stopp, nej och hit lika bra som den andra hunden.

Jag ångrar inte att jag/vi skaffade honom men ibland kan jag känna att han förtjänade ett bättre öde.
 

Lika galna som vi:)

Skrivet av  Hundälskaren
Vi skaffade en valp när jag var gravid och när sonen föddes var valpen 4 månader, och det gick hur bra som helst!Oftast är man ju två i ett förållande och visst är det jobbigare med valp och barn men jag tycker det var värt det.
Jag älskar hundar och kan inte tänka mig att vara utan, så jag håller på dig , Har ni funderat på vad ni vill och vill ha hunden... go for it!!
Nu är jag gravid igen, men den här gången blir det ingen liten valp:)
Tycker det räcker med tre settrar och två barn ett tag framöver*Ler*
Och så är det ju nyttigt för barn att växa upp med husdjur!
 

Artiklar från Familjeliv