Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*grrr*

Skrivet av Mamma
I morse när jag lämnade dottern i skolan mötte jag hennes klasskompis mamma med tårarna rinnande nerför kinderna. Hon berättade att ett antal andra föräldrar gått ihop och talat om för henne att hennes hund inte borde få gå ut över huvud taget, och allra minst bland barn. De skulle gå vidare och starta en namninsamling om de behövde se hennes hund utanför skolan igen.
Denna mamma har en pitbullterrier (tik), som hon binder utanför skolan (vid ett träd en bit bort så att ingen behöver gå förbi om man inte vill) ca 1 minut varje morgon när hon lämnar barnen. Hunden står så att hon ser den genom fönstret hela tiden, och hon är som sagt borta max 1 minut, följer bara med barnen in och säger hej då.
Detta är en enormt kunnig och erfaren hundmänniska, som har oerhört fin hand med sina djur. Denna pitbullterrier är så otroligt väluppfostrad, glad och mysig.
Jag är övertygad om att ingen hade sagt något om hon haft sin labrador med sig, men nu råkar det vara en hundras som fått dåligt rykte.
Jag pratade länge med mamman och förklarade att åtminstone inte jag håller med dessa människor, men hon var naturligtvis jätteledsen.
Visst kan man ha åsikter om att binda hunden, det kan självklart komma fram barn till henne och hon kan känna sig trängd, men detta är en hund som blir överlycklig om ett barn stannar och pratar och klappar henne. Hennes matte vet ju detta och känner sin hund, och hon skulle inte lämna hunden där om hon inte visste att det var säkert.
Vad tycker ni? Råd?
Svar på tråden: *grrr*

Har inga råd...

Skrivet av  Jensan
Vill bara säga att jag tycker det är himla trist med den hetsjakt som bedrivs på dessa hundar. I grund och botten är det ju inte ett hundproblem utan ett hundÄGARproblem. Hoppas det löser sig på bästa sätt.
 

tror inte att de kan få igenom det..

Skrivet av  Ronja.
men jag vet inte, det låter inte trolig.

Men jag förstår henne, en sådan häxjakt
 

Vad arg...

Skrivet av  Tinos matte
jag skulle bli!
Jag ha en sån otroligt kort stubin när det gäller trångsynta människor så jag skulle inte gemed mig utan slå tillbaka allt jag kunde! Hundägare som jag är skulle jag inte acceptera detta!!! Hon måste stå på sig! Har inte de andra bevis för att hunden är aggresiv så har de inget att komma med.
 

Mitt råd

Skrivet av  Jörn
är att låta dem ha så många namninsamlingar de vill.
Be dem att anordna demonstrationer samtidigt.
Råd dem till att polisanmäla mamman.

Sedan kan ni skratta åt alla idioter eftersom mamman har all rätt i världen på sin sida och _ingen_ kan tala om för henne att hon inte får gå med sin hund på det viset du beskrivit.
 

det är

Skrivet av  Balders matte
så tråkigt att folk kan vara så trångsynta. Har tyvärr inget råd att komma med men kan inte se annat än att hon har rätten på sin sida, kanske hon själv skulle kolla med polisen och sen trycka upp det i motståndarnas ansikten?

Jag gjorde exakt samma sak när min son gick på dagis. När sonen lämnades hade pappan med sig hunden och när han hämtades hade jag med mig honom. Vår hund får ju i stort sett samma bemötande som en pitbull för det mesta eftersom han är den största schäfer folk någonsin sett*s*

Vi brukade iaf binda Balder ett par meter upp i en slänt bland träden, 10 meter från dagisgrinden, om han var tyst så såg man honom knappt när man gick förbi. Nu är det ju inte hans favoritsport att bli lämnad så han skäller en halvminut för att testa men sen blir han tyst. Ungarna på gården visste direkt när jag kom och ropade på sonen "nu kommer din mamma!" också skockades alla vid grinden för att få en skymt av vovven.

Jag vet att det fanns vissa föräldrar som var hundrädda men dom sa aldrig någonting, dom visste ju att han satt fast och att dom lugnt kunde passera, och jag fick aldrig något annat än glada hälsningar när vi kom. Får väl skatta mig lycklig över att vi hamnat på ett vettigt dagis.

Nä, jag tycker det är så fel att folk hakar upp sig på vad det är för ras istället för att se till den enskilda hunden och dess husse och matte. Minsta lilla tax kan ju bli livsfarlig med fel handlag. Vad ska man säga....suck.
 

Polisen

Skrivet av  Amandas mamma
De kan skriva på hur många namninsamlingar de vill, utan att uppnå något med det. Har hunden inte gjort något mer än att bara vara hund så finns det inte mycket de kan göra.

En god idé kan vara att ringa din lokala polisstation och prata med dem om detta, dels för att ha några bra argument och dels för att förekomma dessa människor som säkerligen inte drar sig för att göra anmälningar som inte har någon som helst grund.

Stå på dig, för detta är helt sanslöst korkat.
 

tycker tvärtom

Skrivet av  tvärtom
Jag tycker faktiskt inte att hon ska binda sin pitbull strax intill en skola och lämna den där. Det kan ju faktiskt gå fram barn till hunden. Det är inte lämpligt med nån hund alls, men särskilt onödigt med en hund som skrämmer många. Det känns mest som en provokation , tycker jag.
 

Men snälla du...

Skrivet av  Mamma
Provokation?? Är det provocerande att gå ut med sin hund? Ska hon i stället först följa barnen till skolan, gå hem igen och hämta hunden? Varför skulle det vara provocerande att hon tycker att det är smidigt att kombinera hundpromenaden och lämnandet av barnen?
Nu vet jag inte vilka konstiga människor du träffat, men jag har aldrig träffat någon som binder sin hund någonstans för att provocera, utan det gör man helt enkelt för att man inte kan ta med sig hunden in överallt.
Denna hund är väldigt barnvan, och mamman/matten är säker på att hon inte skulle hugga även om en hel hög med ungar kom fram och började klänga på henne. Men visst, det kan bli fel och även en liten tax kan hugga. Man kan även bli anfallen av en grävling när man plockar svamp. Det finns mycket som kan hända i livet. Dock blir livet mycket trevligare om man inte försöker hitta fel hos andra =)
 

Men dom flesta barn som

Skrivet av  tvärtom
blivit bitna, har blivit det av hundar som är väldigt
"vana vid barn och som aldrig skulle bita hur än ungarna klängde på dom".
Provokationen är naturligtvis inte att hon är ute och går med hunden, det kan hon göra hur mycket hon vill, utan att hon lämnar hunden själv, bunden bredvid en skola där en massa ungar ska passera.
 

ja just det..

Skrivet av  AnnaMaria med Li 24/5
ingen hund ska behöva bli utsatt för ungar som klänger.. just därför så är de bättre om man inte låter ungarna hänga på hundarna. För tillslut gör ungarna hunden illa och då kan det gå illa, det räcker med att hunden försöker säga ifrån och fastnar med en tand tex.

Det är ju faktiskt föräldrarna som måste lära ungarna respekt för hundar. Aldrig att gå fram och hälsa på en hund utan att fråga ägararen tex.. naturligtvis så har hon rätt att binda sin hund en minut utanför skolan..
 

Men

Skrivet av  jetta
vaddå?
Provokation att sköta om en hund på bra sätt - ta den på promenad och låta den komma ut istället för att lämnas hemma?
HOn lämnade den ju inte ensam mer än 1 min då hon lämnade barnen!
Dessutom på ett ställe där ingen behövde gå förbi om man inte ville!!
Det är också föräldrarnas sak att lära barnen att INTE gå fram till okända hundar!!
Det går!!
Varför ska alltid hundägarna beskyllas för allt?
Springer ett barn fram till en hund så är det genast hundägarens fel om nåt händer! DET skulle jag säga är barnets föräldrers fel LIKA MKT!!!

 

Håller med

Skrivet av  Mamma
Trots att vi har hund själva och mina barn är uppväxta med hundar, så har jag från början lärt dem att ALDRIG gå fram till en främmande hund (eg ingen hund alls om inte husse/matte är där, även om det är en hund de vet att de brukar få klappa om de frågar husse/matte). För mig är det lika sjlävklart att lära dem det som att lära dem att inte springa ut i vägen framför en bil. Det är föräldrarnas uppgift, inte hundägarens.
 

Varför inte prata med skolan?

Skrivet av  Kajan
Skulle inte de kunna hjälpa till med att t ex informera föräldrar och barn om allmänt om hundar. Att t ex alla pitbulls (pitbullar?) inte är farliga utan att det beror på ägaren. Sen ska man förstås också berätta för barnen att man aldrig ska klappa en okänd hund av vad ras det vara må, särskilt inte när den är fastbunden och kan känna sig trängd.

Helt sanslöst att säga till någon "din hund får inte gå ut överhuvudtaget". Jag tycker faktiskt det verkar vara rena mobbningen. Undrar hur dessa föräldrar kan lära sina barn att inte mobba.
 

Håller med...

Skrivet av  Kattis
...jag tycker också detta är ren mobbing av mamman i fråga. De andra föräldrarna verkar ju ha gaddat ihop sig mot henne. Klart att hon ska kunna ta med sig sin hund och lämna den bunden i 1 minut, det är ju självklart! De andra föräldrarna måste lära sina barn att aldrig gå fram till främmande hundar!
 

Jag skulle

Skrivet av  Kikki
fortsätta ta med min hund..antar att hon inte binder den på skolgården direkt för det kan ju vara lite stickande i folks ögon.Sen för att tysta alla som har åsikter på farlig hund och kompromissa lite så skulle jag införskaffa munkorg och sätta på den stund jag lämnade barnet.Oavsett hur snäll hund jag har och hur mycket man än vill att folk ska lära sina barn att låta bli andras hundar så finns det korkade vuxna (tänker på ex. ovan med rottisarna)så bunden med munkorg kan inte min hund skada nån även om den blir trängd.
 

Varför inte

Skrivet av  Sofia
Ta med hunden så långt det är ok sedan säga hejdå till barnen där då slipper hunden sitta själv och andra föräldrar bli provocerade. Det är ju just när hunden sitter bunden som riskerna är större att det händer nåt. Även om hon bar alämnar hunden en minut så tar det inte många sekunder för ett barn att springa fram mot hunden, råka trampa den på svansen så kan olyckan vara framme hur snäll hunden än är i normala fall. Det går ju inte göra nånting ogjort när det väl har hänt. Sedan tycker jag att de andra föräldrarna reagerar för starkt. Det hade ju räckt att säga till matten att det kanske inte är lämpligt att binda hunden vid ett träd själv medan man går iväg med barnen.
 

Artiklar från Familjeliv