Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ögonsjukdom hos katt?

Skrivet av orolig kattägare
Hej
Min katthona har fått nåt problem med ena ögat. Ibland svullnar det och det blir som en hinna över det. Det är inte den där inre "ögonlocket" jag menar, utan det verkar vara slemhinnan i ögat som svullnar. Det går över på 1-2 dagar, men återkommer med jämna mellanrum. Några förslag? På jouren säjer de bara att hon nog fått något i ögat, men när de kollat henne hos veterinären hittar de inget.
Svar på tråden: ögonsjukdom hos katt?

kan vara herpes...

Skrivet av  Orcid
katter kan ha det från födeseln.
min siames kisse har det och det smittar andra katter (katter är känsliga mot virus och hundar är känsliga mot baciller/infektionersa vetrinären.)
hans ena öga har en mjölkig fläk mitt på som ibland blir större och blinkhinnorna drar sig inte tillbaka, när det var som värst så såg det ut som han rullade med ögonen :(((((((
Samt att ögonen blir vattninga.
under sommaren har det gått bra men nu på hösten är det tillbaks.
vi har varit till vetrinären och han fick olika dropp (en sort var sådana dropp som ges till HIV possitiva människor) det hjälpte lite men generellt skulle han behöva behandlas nästan kontinuelligt...
vi har valt att sluta då han blev förändrade under behandligen..dvs rädd.. ville inte komma när man ropade på honom ochkände sig kränkt och vi tyckte detta tog hårt.

Han hade haft fläcken i flera år..men det var när blinkhinnorna inte gick tillbaka som jag blev rädd och kontaktade vetrinären.
Jag tycker du ska ringa vetrinären och låta kissen bli undersökt!

men jag skulle tro det är herpes....
 

Tack! (imt)

Skrivet av  orolig kattägare