Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När hunden inte VILL gå ut

Skrivet av Lilla L
Jaa, vad gör man? Där står man i regnet med hunden och har inte kommit längre än till brevlådan, och hon vill gå in igen. Tassarna fryser fast i marken och hon stretar baklänges när jag försöker locka på henne.

Ska man låta hennes vilja gälla? Är det dumt att mer eller mindre tvinga henne ut på åtminstone en minimal runda, eller är det dumt att INTE gå med henne.

Vi har alltså haft dagar när hon maximalt varit ute 15 minuter SAMMANLAGT! Jag försöker aktivera henne inomhus mer i stället för att kompensera, men inte känns det bra inte.

Observera att det här gäller bara när det är vått och kallt för tassarna. Annars går det bra, snö går bra tydligen - men inte regn.
Svar på tråden: När hunden inte VILL gå ut

Min hund är likadan

Skrivet av  Carola
Har en liten shi tsu som bara vägrar gå ut vissa dagar . Det spelar ingen roll om det regnar eller inte . Jag brukar alltid erbjuda henne att gå ut . Vill hon inte då så får hon ett erbjudande om ca 2 tim igen . Det senaste hon gjort något är vid kl 18.00 fast då har jag alltid försökt gå ut med henne med jämna mellanrum . Jag kan ju inte hjälpa om hon inte gör något , men jag tror ändå inte man ska tvinga hunden att gå ut . Däremot tycker jag att man med jämna mellanrum ska erbjuda hunden att gå ut . Oftast ser man ju på hunden om den är nödig .
 

Våra hundar är likadana

Skrivet av  Ella
De gillar inte alls att gå ut om det är vått och blåsigt. Jag röner större framgång än husse, med honom går de inte alls. Möjligen kissar och bajsar de innan de stretar in igen. Men vi gör som du dessa dagar behöver de inte gå ut, utan vi tar igen det andra "bättre" dagar samt aktiverar inomhus.
 

Självklart får de gå ut och rastas ;o) IMT

Skrivet av  Ella
.
 

Jag tror

Skrivet av  HelenaD
Hej!

Jag tror att det har mycket med vana att göra. Jag har whippets som som små valpar blev helt förstörda av att se regn. "VA - ska vi gå UT i DET DÄR?! Du skojar... Jag kan lika gärna kissa inne det garanterar jag - det går så bra så det." Jag har dock inte brytt mig om deras protester utan bara käckt sagt att vadå, det är ju bara lite regn och knallat på ut med dem ändå.

Som vuxna är de båda två hundar som utan att blinka följer med mig ut på promenader i de allra läskigaste väder. Det är bara självklart för dem att man gör så. Givetvis ser jag till att komplettera med täcken när det behövs, så att de inte behöver frysa under tiden om de håller igång normalt.

Jag tror på att det är flockledaren som bestämmer när- och hur man ska gå på promenad. Är det väder som man vet att vovven avskyr så brukar det automatiskt bli så att man går en kortare runda än vid superbt väder - men ut och rasta sig ordentligt behöver varje hund, varje dag, oavsett väder.

Mvh
 

Glömde...

Skrivet av  HelenaD
Hej!

Jag glömde fråga vad det är för ras och hur gammal hunden är.

Mvh
 

Nää, så enkelt är det inte :-)

Skrivet av  pewa
Jag har tre hundar, därav den ena anser att det är djurplågeri att gå ut i regn och blåst. De är av samma ras, har fått vädligt liknande uppfostran.

Den ena försöker alltid tvärvända i dörren om han ser att vädret är dåligt. Skulle man få för sig att ha honom lös en dag då det är "djurplågarväder" så tar det bara tre sekunder innan han är på väg hem :-)
I normala fall är han en väldigt följsam hund som inte skulle få för sig att smita bort.

Så det är inte så enkelt som att koppla det till uppfostran :-)

/pewa
 

Som Helena skriver:

Skrivet av  Jörn
Det är visst så enkelt som att koppa det till uppfostran.
 

Håller inte med...

Skrivet av  pewa
Jag håller inte med om att det är så. Jag kan inte alls se vilken skillnad på uppfostran jag har gjort på min hundar när det gäller promenader.
Hund nummer ett tycker inte om regn och rusk. Jag har alltid gått ut på rejäla promenader även fast det regnar. Hund nr 2 älskar att gå ut oavsett väder. Hund nr 1 skaffade jag när jag flyttade hemmifrån och inte fick ta med hunden från föräldrarhemmet (som också älskade att gå ut i regn).

Hjälp mig gärna med att förstå vad jag gjort för uppfostringsfel med hunden som inte tycker om regn.

/pewa
 

Så här:

Skrivet av  Jörn
Jag svarar väldigt kort eftersom jag ska till jobbet:

Alla hundar är olika som individer och det spelar ingen roll att de är av samma ras. Att en av dem "inte vill" kan tolkas som att den inte erkänner dig som flockledare i den här situationen vilket de andra gör. Det normala är ju att man följer flockledaren oavsett omständigheter. Den hunden behöver mer träning/uppfostran/ledarskapsövningar än de andra just därför den inte är likadant funtad som de andra. Det är således inget fel på jycken, han behöver bara mer av dig (i just den här frågan) än vad de andra gör. Således en uppfostringsfråga.
 

Olika tolkningar kanske (otydlig formulering..)

Skrivet av  pewa
Vad jag försökte förmedla är att det inte är så enkelt som att det är en uppfostringsfråga att få hundarna att tycka det är roligt att gå ut i regnet. Att de gör det, ja det är en uppfostringsfråga.
Jag har gott ledarskap på mina hundar. Men ett gott ledarskap påverkar inte min hunds motvilja mot kallt och regning väder. Han följer med ut, men hans kroppspråk visar tydliga skillnader i uppskattning på promenad i regn eller uppehållsväder.

Jag tolkade Helenas inlägg som att det bara var att uppfostra dem till att tycka om regnet, men där håller inte jag med. Acceptera det ja, men inte att tycka om.

När jag läser Helenas inlägg igen så förstår jag att mitt inlägg lätt kan missförstås.
Visst, det är så lätt som att ledarskapet får hunden att följa med ut, men inte att förändra en olust till ett i hundens ögon otrevligt väder.

/pewa
 

Nähä...

Skrivet av  K-line & Jeanna 011226
min gammelhund älskade regn som valp...alla väder var favoritväder, bara han fick komma ut. Nu är han 6 år gammal och inte ett dug intresserad av att gå ut i regn och snöstorm. Klart att han följer med...det är ju jag som bestämmer att vi går ut. Men om han fick bestämma skulle han lika gärna vara inne och hålla sig hela dagen.

Vad jag vill säga är att vi alltså inte har några ledaskapsproblem, men att han tydligt visar att han inte tycker om regn :)
 

Pewa och K-line...

Skrivet av  HelenaD
Hej!

Nu var väl grundproblemet inte hur man får hunden att _gilla_ alla väder (vilket är en omöjlighet), utan vad man gör om hunden inte tänker följa med på promenaden? Tassarna "fryser fast" och hon stretar bakåt när man försöker locka på henne?

Mvh
 

Olikheter

Skrivet av  HelenaD
Hej!

Jag tror att du kanske missuppfattade mig lite? Om hunden _gillar_ läbbigt väder eller inte har givetvis inte med uppfostran att göra! Den uppfattningen bildar de sig väldigt bra på egen tass. På mina två hundar ser jag t ex en klar skillnad: den äldre AVSKYR kyligt regn kombinerat med snöblask och is (det är enligt honom det absolut värsta väder som finns) medan den yngre inte bryr sig så värst mycket om det. Däremot tycker den yngre att riktigt ösregn sommartid är mer obehagligt än den äldre gör.

Däremot så är _sättet_ hunden väljer att reagera på, en uppfostransfråga. Ingen av mina hundar skulle gå ifrån mig och hem, oavsett vilket väder det är. De går alltid lösa - ju värre väder desto mer lösa, då de rör sig mer då och tycker att det är roligare. De följer mig för att i deras värld finns inte alternativet att splittra flocken. Man håller ihop och det är jag som är flockledare, det är ju givet! De kan _påverka_ mig som flockledare att vända genom att tydligt visa med kroppspråket vad de tycker om väderleken men det är inget snack om de ska följa med eller inte. Vi är en flock och vi håller ihop - inte ska lite (eller mycket) regn få bryta det!

Mvh
 

Helena, just det...

Skrivet av  pewa
Som jag skrev ovan, så läste jag först ditt inlägg som att det vara var att uppfostra dem, men en bra uppfostran så lär de sig att tycka om regn. Det höll jag inte med om.
När jag tänker efter så fanns det inte in min värld att hunden kan vägra att följa med ut utan jag tolkade dem som att hundarna visade motvilja (med följde med) och motviljan gick lätt att uppfostra bort.

Lovar att läsa inläggen lite nogrannare i fortsättningen.

När jag läste det igen så förstod jag att jag tolkat det fel. Att få hunden att följa med ut är en uppfrostringsfråga.
Håller helt med dig i den frågan ;-)

/pewa
 

Vad bra!

Skrivet av  HelenaD
Hej!

Då är vi överens då :-)

Mvh
 

Rädd att blöta ner tassarna :-)

Skrivet av  Breeder
Oja, detta är jag inte obekant med. Hund som vägra gå vidare i regnet, slipper. Jag brukar bära ut (går ju bra om hunden inte är alltför tung) en sådan hund 100 meter från dörren och sätta ner den på marken. Älsklingen går genast mot dörren, enda riktningen som gäller. Men under vägen hinner hon göra ifrån sig. Om inte, får man erbjuda samma sak efter någon timme eller efter måltid. Hund som inte går att bära kan man locka med godis (en torrfoderkula).
Vet flera som är så här. Det tycker jag inte är så mycket att kämpa med. Det regnar ju inte jämt.
 

Hehe

Skrivet av  Alexzandra
Känner igen det där! Min tik är lika dan (nästan) Hon kommer i alla fall när jag ropar, men du ska se blickarna jag får när jag tvingar ut henne! Jag är värre än Bin Laden och ett monster tillsammans och hon lekar inte när det regnar..gör det hon ska snabbt och tittar lidande på mej. När vi kommer hem springer hon in under taket i förväg och sedan väntar där!
Jag brukar bara köra kortisar med min när det regnar, jag tror inte att hon lider av det!
Hon gillar inte duschen heller ska påpekas!
 

Artiklar från Familjeliv