Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla pratar om hundar

Skrivet av Alex m. Olivia 24/1-00 & Sebastian 4/4-02
Så då tar jag väl upp min katt för att bryta trenden :)

Det verkar som ni föresten diskuterar ganska vilt här inne, hoppas jag inte blir på hoppad nu för kattens skull ;)

Min katt iaf hon blir 16 år i april men tror fortfarande att hon är ett. Hon har blivit så mager och tvättar(slickar ) bort nästan allt hår på svansen.
Vet. sa att det inte var något fel på henne. Tack för det! 450:- *rassel*

Är det någon som har varit med om liknande (svansen)?
Någon som vet vad jag kan ge henne så hon blir tjockare????
Svar på tråden: Alla pratar om hundar

16 år!!!

Skrivet av  Marika Ofrivilligt Barnlös
Oj. gammel go katt.
Jag älskar katter och har själv haft katt hela mitt liv.

Mitt enda tips är att blanda i 1 msk matolja i kattens mat.
Helst ska det då vara torrfoder för det blir inte bra med vanlig burkmat.

Det ger katten lite extra fett och finare päls.

Detta kan man även göra med hundar. Vi ger vår hund det för hand torra hud och det är kanon.

Att katten slickar så pass vet jag inte varför men det kanske tyder på demens?
Katter är fenomenala på att göra så konstiga saker när de blir gamla.

Sätt tratt på katten för några dagar så att hon inte kan slicka på svansen, då kanske hon glömmer bort att göra det...

Lycka till!
 

Mat för seniorkatt

Skrivet av  Pernilla
Du bör kanske ge henne specialmat för gamla katter. I naturen blir de sällan så gamla så lite extra lättsmält mat med fett kan nog vara bra. Royal Canin har två foder för äldre katter, ett från 10 år och ett från 15 år. Du kan läsa mer om deras foder på www.royalcanin.se. Vi ger i princip bara deras foder till våra katter och det uppskattas mycket.
 

Kanske detta...

Skrivet av  Mamzen64
Jag hade problem med min hunds päls och att hon var mager, fick tips om att ge henne valpfoder, gjorde det och pälsen kom ut som sammet först sen längre och längre och hon gick upp i vikt, kan det vara nått för dig att ge kattungefoder ett tag.

Jag vet inte om det har betydelse men på Vilda var det hela pälsen som var problem, inte bara svansen.

Men du har ju kollat hos vet att det inte är något ohyreangrepp så varför inte testa med Kittenfoder.

Det tog kanske en månad eller tre veckor innan pälsen började komma ut men då formligen "sprutade" ut päls.

Lycka till med din katt. Mamz
 

Helst inte

Skrivet av  Pernilla
Kittenfoder har helt fel sammansättning och ökar risken för urinsten, speciellt hos en gammal katt. Pröva med seniorfoder först i så fall.
 

Oki min hund var 3 år...

Skrivet av  Mamzen64
Oki det kanske är fel sammansättning för en gammal katt jag vet inte ville bara säga hur jag gjorde med min hund fast hon var ju som sagt bara 3 år. Hoppas det inte blev trubbel.
Mamz
 

nej nej

Skrivet av  Alex m. Olivia 24/1-00 & Sebastian 4/4-02
inget trubbel här.
Jag läser alla inlägg : )
 

Hej!

Skrivet av  Ullis UK, bf 16/4
Precis vad man vill höra 450 kr senare, att det inte är något fel...:)


Lite bastips som du kanske redan har provat men ändå..

Har du testat med avmaskning, de kan väl bli rätt smala om de har mask har jag för mig. Jag ger mina i tablettform och det fungerar bra.
Angående svansen, om vetrinären sagt att det inte är något fel så är det väl säkert inte det... men du kanske kan prova med avlusning också. Jag ger mina "Frontline", jag vet inte om det finns i Sverige men det är en slags salva man duttar på (enkelt och bra!).
Äter hon ordentligt, kanske lite kinkig med maten? Prova att hitta en kattmatssort som hon tycker om och ge lite men flera gånger om dagen (se till så att inget gammal mat bli kvar). Annars kanske du kan skämma bort henne med lite godsaker lite oftare också :)

Hoppas att det går bra!

Ullis

 

Jag hade

Skrivet av  Nettan
en katthona som började närma sig tio-strecket o hon började helt plötsligt tappa päls o magra av...
Gick till veterinären som förvisso inte hittade några synliga fel men hon fick en K-vitaminspruta o det var rena mirakel-kuren för henne.Ganska snabbt kom både pälsen o hullet tillbaka.
 

Artiklar från Familjeliv