Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

katten luktar unk ur munnen...

Skrivet av Rooley
Har ingen tidigare erfarenhet av katter, så jag vet inte hur de "ska" lukta ur munnen. Men kommer han nära ens ansikte och mjauar så luktar det verkligen unket och äckligt och det har det gjort så länge vi har haft honom (två månader). Först åt han Specific nu äter han Hills. Jag har ingen aning om hur man ser om den har tandsten, men tänderna ser vita och fina ut, inga mörka eller gula fläckar, utan de är kritvita och fina.
Luktar katter alltid unk ur munnen eller???
Tandborste för katt, finns det???
Svar på tråden: katten luktar unk ur munnen...

Gammal fisk

Skrivet av  Åsa, Spocks matte
tycker jag att vår katt luktar i munnen... kan ju bero på maten han äter, inte vet jag. Han är 9 år och har aldrig borstat tänderna vad jag vet :-) så tandsten är ju en möjlighet... Ring och kolla med djursjukhuset eller kanske en djuraffär, dom vet säkert hur det ska vara!
 

Försök med tandtråd imt

Skrivet av  Aj och aj
 

Så har alla våra katter luktat...

Skrivet av  Karin
Det är något man får stå ut med. Vår kattunge på ca 4 månader luktar inte heller direkt gott i munnen:)
 

torkad fisk...

Skrivet av  mallaco
brukar jag ge min katt när hon luktar och även ngn gång då o då oxå.

Man kan köpa dem i en liten påse i välsorterade affärer med djurfoder.
 

Tänk dig själv...

Skrivet av  Jenny U
Tänk dig själv om du aldrig någonsin borstade tänderna, då skulle nog din andedräkt inte vara så läcker heller. Viktigt är att se till att katten inte har tandsten eftersom den då kan få tandlossning. Har den inte det, och du vill göra något åt själva andedräkten får du nog borsta tänderna på kissen (obs, utan tandkräm!) eller helt enkelt acceptera att den luktar unk i munnen...
 

Våra

Skrivet av  Ida bf 3/6 (-20dgr)
tre katter luktar inget speciellt i munnen. Man kan inte jämföra katters munhygien med människors. Det är faktiskt inte samma sak! Våra äter bara torrfoder.
 

Artiklar från Familjeliv