Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Absolut inte kanin

Skrivet av Marsvinsmamman
Det finns så mycket annonser om folk som vill bli av med sina kaniner. De lever i femton år. Tänk att ta hand om kaninen i femton år. Risken är att din dotter faktiskt tröttnar.
Min son tjatade också om djur. Han ville ha råttor. Men jag bestämde Marsvin. Tyckte att de verkade trevligare att ha att göra med. Jag kollade på nätet, läste allt jag kom åt om djuren innan. Marsvin lever ungefär 5-7 år. Min son verkar redan trött på dem, men jag tycker att de är söta och tar hand om dem. Man måste byta i buren 2-3 ggr i veckan. Gulla med dem lite varje dag för att de ska bli tama. Låta dem springa i ett rum som inte har så mycket sladdar (för de gnager på sladdarna). De bajsar på golvet (man måste sopa upp). Ganska "trevligt" bajs i och för sig. Som kaninbajs fast avlångt. Man ska alltid ha två Marsvin inte ett ensamt. De mår bättre av att vara två.

En kanin kan inte sitta i en bur hela dagarna. Den måste få komma ut och skutta inomhus eller utomhus. Den biter på sladdar, gnager lite här och var.

Hur gammal är din dotter?
Jag tycker att du ska förklara för henne vilket ansvar det är att ha djur och att du inte är beredd att ta det ansvaret.
Man kan som de andra skrev inte lasta över ansvaret på barnet. Det är en levande varelse man ska ta hand om.
Så mitt råd. Skaffa inte kaninen!
Eller pröva att låta dottern vara kattvakt, kaninvakt, Marsvinvakt åt någon annan. Då binder man inte upp sig och kan prova på hur det är. Nu fick du ett långt svar.
Hoppas att du tar ett bra beslut för dig själv, djuret och för din dotter.
Svar på tråden: Absolut inte kanin

15 år?

Skrivet av  Issy
Menar du det? Vi har en kanin som är 4 år och vi har hört att de brukar bli 6-8 år. Vi skulle bli väldigt glada om hon skulle bli 15 år, men det låter otroligt mycket för en kanin.
 

Jag har stött på många kaniner i mina dagar...

Skrivet av  Sara m. Viggo
...men ingen av dem har blivit i närheten av 15 år, snarare max 7-8. Var har du fått den uppgiften ifrån?
 

Jag hade varit

Skrivet av  Åsa
jättegla om mina kaniner hade blivit 15 år!! Tyvärr blev dom bara mellan 6 och 7 år.

Jag har haft både marsvin och kaniner, och råttor oxå för den delen.
Med den erfarenhet som jag har så är marsvinen de som har varit fegast utav alla, kaninerna var mycket roligare att ta hand om.
 

Ni har nog rätt, jag måste tagit miste

Skrivet av  Marsvinsmamman
Det verkar vara mer åt att de lever ungefär 8 år.

 

Artiklar från Familjeliv