Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 hundfrågor!

Skrivet av Mysaan med Daniel 010818 och Tommie 030404
Den första frågan gäller hundägar ansvar.
Vi bor i ett radhus och ute på tomten går mina två hundar lösa. Vi har inget staket runt tomten men hundarna lämnar inte tomten och de är givetvis inte ute om inte vi är det.

Nu är det så att en bit bort så bor det en familj med en rottweiler. De brukar gå förbi på vägen här nere. Det är ungefär 30 meter till vägen från våran vägg. Oftast så går de på andra sidan vägen men varje gång de går förbi så skäller deras hund och drar upp mot oss. Våra hundar skäller till min blir alltid tillsagda och om de inte slutar får de gå in.

Nu har jag märkt att Rottweilerns ägare får större och större problem att hålla honom och så sent som i förrgår höll hunden på att slita omkull matte. Om nu denna hunden skulle slita sig och rusa upp på vår tomt så kommer det givetvis att bli slagsmål. Vågar inte skicka in mina hundar även om jga hinner eftersom hunden är agresiv mot okända människor.

Vems är då felet om Rottweilern skadar sig??? Får jag stå för vet.kostnaden då även om detta händer på min tomt???


Fråga nummer två handlar om motion.
Min hanne börjar ju bli gammal. 9 år till hösten. Det är en stor och tung blandis. Nu som väl musklad väger han mellan 55 - 60 kilo. Nu har jag börjat märka att han börjar bli trött i kroppen och funderar på att dra ner på motionen och muskla av honom lite. Han ska få gå i pension.

TYcker ni detta är rätt tänkt och är dte något jag bör tänka extra mycket på? Eftersom min tik är ung fortfarande 5 år. Kan jga börja cykla med henne lite så hon fortfarande får sin motion som hon är van vid.
Efter som hannen inte orkar gå lika länge längre tänkte jag.

Hoppas på vettiga svar från alla duktiga här inne.
Svar på tråden: 2 hundfrågor!

Lite svar

Skrivet av  Anna Maria med Li
Om hunden sliter sig och dina hundar biter honom så blir du skadeståndsskyldig men du kan i din tur anmäla honom för "bristande uppsyn " ( tror jag det heter ) och få dina pengar tillbaka. Helt klart så är det den ägaren som måste ta ansvar iaf för att hålla i sin hund.

Bra motion för hundar är ju att simma, dra ner på annan motion för din hanne och låt honom simma mycket i sommar, se till att stretcha honom dock. Simning är ju mildare för leder och dylikt.

Om jag vore du så skulle jag ändå gå långa promenader med tiken för hon behöver säkert det både kontaktmässigt och nosmässigt. Man hinner ju inte nosa så mycket när man cyklar..
 

Precis som...

Skrivet av  RottisPuss
Anna Maria med Li skrev innan så blir du ersättningsskyldig om dina hundar skadar rottisen, men du kan åberopa bristande tillsyn och få pengarna tillbaka.
Varför inte prata med rottisägaren redan nu och tala om att du finner situationen olustig. Kanske kan de välja en annan väg?

Som motion till din gamla hund skulle jag rekommendera simning och promenader i hans eget tempo i kuperad terräng, dvs lös eller i långlina i skogen där han får reglera tempot själv.
Jovisst kan du fortsätta cykla med tiken, men hon hänger säkert gärna med på gamlingens promenader också!
 

Förtydligande!

Skrivet av  Mysaan med Daniel 010818 och Tommie 030404
Angående motionen så ska jag alltså dra ner skogspromenaderna där hundarna går lösa från kanske 2 timmar till 1½ timme. Anledningen till att jag skulle börja cykla med tiken var för att jag märker på henne att promenaderna inte räcker längre. Hon blir rastlös eftersom hannen inte orkar busa lika mycket längre utan helst går och nosar för sig själv.
 

Artiklar från Familjeliv