Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ärligt nu, vad tycker ni?

Skrivet av
Jag undrar vad ni tycker om den journalistiska kvaliteten och innehållet i följande artiklar...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,318069,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,318212,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,318097,00.html
Svar på tråden: ärligt nu, vad tycker ni?

*morr*

Skrivet av  Ida.B, bf 9/7
Sensationsjournalistik på mycket LÅG nivå!

1. Bilden var fullständigt ONÖDIG! Sedan så är väl inte Rotweilern ngn kamphund utan en BRUKShund. Sedan är det betydligt vanligare att hundar är intolleranta mot andra hundar än att de oprovocerat attackerar barn, den kommentaren skulle man ju kunnat lämna utanför, men då skulle inte artikeln blivit lika sensationsalistisk och således inte hjälpt kvällstidningen att sälja fler lösnummer!

2. Att man diskuterar förbud mot raser är fullständigt befängt, då det sällan eller aldrig är rasen i sig som är bekymmret utan snarast det som sitter fast i andra änden av kopplet (ägaren). Att tro på rasförbud innebär inte någon försvåring för den som vill äga en hund av den typen, man ser bara till att inte registrera den och vips så har du en blandrashund (det är då inte möljigt att göra ett förbud mot blandraser, varvid det hela faller på sin egen orimlighet).

3. Helt korrekt, synd att de var tvungna att spä på rasfördomar om pb\'n, man får inte ha hundar lösa i naturskyddsområden & dylika ställen. Däremot skulle jag tro att det inte skulle blitt samma uppståndelse om det varit frågan om en pappilon eller liknande liten hund. Nu råkade det vara en pb och då kan man släppa lös drevet.

Sammanfattningsvis, sensationslysna reportrar finns det allt för GOTT om i det här landet, särskillt journalister utan någon som helst kunskap om det de rapporterar, sedan får det vara frågan om hundincidenter, urspårade tåg eller vad 17 det vill. Det är en styggelse om man har felaktiga uppgifter fulla artikeln, det minskar trovärdigheten och dessutom piskar det upp stämningen till ngn typ av hetsjakt på olika saker.

För att lätta upp det hela kan jag säga att båda de hundar jag i dagsläget äger har blivit kallade pitbull - likheten... Döm själva, jag har en svart flatcoated retrieverhane (60 cm i manken, 35 kg) & en vit & cremefärgad borzoitik (73cm i manken, 28kg)...
 

Och jag..

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Som 2xPitbull ägare får ta skiten.
SÅ trött på den där debatten om "kamphundar"
 

Och sen...

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Så är ju dom där små "kärringhundarna" värre än de flesta hundar. Kan tänka mig att det var den lilla hunden som kaxade först, klart som faan att rottisen hugger då.. kärringhundarna" är ofta helt galna *SUCK*

Skrev ett mail till "journalisten" och berättade hur trött jag börjar bli.
 

Är det

Skrivet av  Callas
fördomar du tycker illa om?

Varför inte börja med dig själv då?
 

Har..

Skrivet av  Philip 2xPitbull
& stycken "kärringhundar" där jag bor, ALLA blir helt tokiga när jag möter dem.. så fördom eller fakta?!

Fakta säger jag!
 

Ja det är väl helt

Skrivet av  Callas
i sin ordning att dra sådana slutsatser genom att studera 6 hundar i ditt område*NOT*

Dessutom, du menar på allvar att du tycker det är okej att en hund sliter sig och biter ihjäl en annan för att den andre hunden mopsar sig?
 

Nej!

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Det är INTE ok, men man måste faktiskt läsa tidningen med lite kritiska ögon. Du tror väl inte allt du läser.
Sen så är ju DIN hund ett bra exempel oxå... *hugg*
 

OKej,

Skrivet av  Callas
då nu skall jag inte tro på artikeln. Men vad är det då du är upprörd över? Och varför skriver du att det inte är konstigt att hunden biter? Tror DU på allt du läser, det är väl det som är frågan....

Vidare, utred gärna vilka hundar som är kärringhundar. Är det speciella raser? Eller beror det på om föraren är en kärring?
Isåfall undrar jag hur man klassas som kärring.

Själv är jag av den åsikten att hundar i regel formas av föraren.
 

kärringhund

Skrivet av  Philip 2xPitbull
är för mig en liten hund som alltid blir upplyfft av tanten/gubben som äger den. Tillslut så blir den så kaxig att den hugger och skäller mot allt.
Jag har som sagt 6 såna hundar här och där jag bodde förut så fanns det tre sånna, mina föräldrar har en granne som har två osv.. och oftast så är det just Papillion (eller hur de stavas). Inte sagt att ALLA hundar är så, men om en stor hund blir attackerad eller hotad av en sådan så biter den tillbaks.. Liten hund + Stor hunds mun = Inte så bra.
Men sen om den lilla går till attack då är det ingen fara.. *konstigt*
Mina två tikar blev attackerade av en av dessa hundar i går,den var lös och mina var kopplade. Min ena tik, Boonkh, högg tillbaks och då var det JAG som var oansvarig bara för att hennes lilla oskyldiga gullgris haltade iväg pipande och rädd... Tycker att det är synd att den lilla i tidningen dog, men det är oxå jäkligt synd att det skrivs KAMPHUND om en brukshund bara för att det säljer bättre pga alla okunniga svensons som sväljer allt med hull och hår.
Sen att skriva "pibull attackerade" när den bara sprang fram en bir och vände är oxå ett exempel på medias kontroll över svenskarnas så kallade hundkunskap.
 

Jag tycker inte

Skrivet av  Callas
det är journalistens uppgift att censurera uttryck.

I den första är det tanten som säger kamphund.

Vad gäller "attacken" var det Ulf L själv som kallade detta för en attack. Återigen speglas den drabbades ord.

Så, var kommer jag & min tax in i bilden av kärringhundar?
 

Slappna av Callas

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Du söker ju bara gräl...
 

Philip

Skrivet av  MarieE
Håller med dig i uttrycket kärring hundar.... har haft samma problem som har blivit ännu besvärligare efter att min tik flertalet gånger blivit biten o attakerad av grannhunden som då varit lös o min kopplad (vi har flyttat till landet nu, gudskelov)

men varför sända signaler till små hundar att stora hundar är farliga genom att lyfta upp dem??
 

Marie..

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Ja, det är inte så bra att de lyfter upp sina hundar.. Det blir ju som du sa då, lillhunden tror alla stora är farliga och resultatet blir tillslut att lillen "attackerar" alla stora :)
Det är inte lätt att vara liten ;)
 

IDIOT!

Skrivet av  jojje
Det där uttalandet var det mest idiotiska jag har hört på länge! Hur fördomsfull får man lov att bli? Det är just sånna hundägare som DU som ger bla Pitbullen dåligt rykte!

"Kan tänka mig att det var den lilla hunden som kaxade först, klart som faan att rottisen hugger då.."
Tänk om det hade varit ett barn, som hade gått förbi och kanske retats med hunden...hade det då varit okej för hunden att slita barnet i stycken?

Styv i korken är du....hundrasist!

 

inlägget var riktat till Philip *imt*

Skrivet av  jojje
*
 

ARG!

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Hur kan man skriva att "PITBULL GICK TILL ATTACK" När man sen läser att den vände och sprang tillbaks till matte.. Blir bara argare och argare när jag läser sånt skit!
Journalisterna fattar inte att de bara spär på ytterligare räddsla bland människor.. Ulf Lundel som är en offentlig person borde ju ha lite mera vett i skallen än att han går ut med sånt här.

Många inlägg blev det :=)
 

Hur kan de kalla en hund som springer

Skrivet av  Marika
mot någon för anfall????

Ulf lundell var ju inte ens i närheten av hunden, Den kanske bara var på väg för att hälsa?!?!

Det är de som skriver som det är helt åt helvete med.
O ulf lundell till på köpet! Snacka om att han kommer att få ett jäkligt argt mail från mej!!!
 

:)

Skrivet av  Philip 2xPitbull
Tjohoo! Marika på hugget! Jag har mailat journalisterna som skrivit artiklarna :)
 

O jag har mailar Ulf lundell. *S*

Skrivet av  Marika
Ett argt men ändå trevligt mail.
har t o m erbjudit mig att han ska få träffa weber så han får se att de inte är farliga... och förklarat varför vissa hundar gör som de gör osv... *S*

Långt mail blev det.
 

Mina åsikter..

Skrivet av  Kerstin
1. Det onödiga här var (tycker jag) att kalla en Rottweiler för kamphund, att använda ord som "rasande", "ursinnig" och "slet i stycken" (Papillonen såg inte itudelad ut?). Men hunden skulle ha hållits under kontroll av sin ägare som tydligen stod bredvid. Det är _inte_ ok att en hund tillåts döda en annan hund. Oavsett provokation från den lilla. Man ska ha mer kontroll än så. Och att skylla på att den lilla hunden "nog mopsade upp sej" är fjanteri. Det är ingen ursäkt whatsoever.

2. Här håller jag med Ida, man kan inte förbjuda raser. Då blir det blandraserna/de oreggade hundarna som är problemet, och de seriösa uppfödarna/rashundsägarna blir drabbade.

3. Man ska inte ha sin hund okopplad i en nationalpark. Det är förbjudet. Men vad är det som säger att det var en pitbull? Och att den attackerade? Att hunden stannade tyder på viss lydnad hos den. Det kanske inte ens var en pitbull? Jag har en kompis med en boxertik (liten sak) som får höra att hon ska "koppla pitbullen" eller "vicken snygg amstaff"... Och tänk om det var en engelsk staffordshire terrier, också en gammal ras.

Låg journalistik som syftar till att sälja lösnummer. Tyvärr gör den livet svårt seriösa hundägare.

Det enda vi kan göra är att föregå med gott exempel, ha lydnad och kontroll på våra hundar.
 

Mina svar

Skrivet av  Callas
1.
journalistiska kvaliteten?? Vet inte vad det innebär, men kanske det handlar om att sälja lösnummer? Isåfall är betyget godkänt.
För övrigt är det väldigt tråkigt att hundar skall målas upp som blodtörstiga vargar, när det inte är hundarna som man skall "attackera". Tycker att det varit mer intressant att läsa om ägarens sätt att hantera hunden. Då hade artikeln sagt ngt. Här kan man inte göra annat än rycka på axlarna.
Ordet kamphund är vad jag vet felaktigt, men så var det ju också tantens ord, inte journalistens.

2. Ingen kommentar, inte insatt i ämnet. Verkar dock lite drastiskt att förbjuda raser.

3. Otroligt dålig formulering av Ulf Lundell. Först säger han att hunden går till attack, sen beskriver han ett helt annat förlopp. Jag läste i Ystads Allehanda, och där har han skrivit som en berättelse där han skriver precis så.
Lågt, tycker jag, att skaffa publicitet på en fördom.

 

Då har vi samma..

Skrivet av  Philip 2xPitbull
åsikter om saken, fast jag kanske blev lite väl arg i mina första inlägg...