Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut hjälp med utebur

Skrivet av Teolinda
Skall bygga en utebur till två vädur(dvärg). Hur stor behöver buren vara? Och själva huset i förhållande till rastgården? Hur höga ben behövs på buren?

På Granngården såldes kaninburar för utebruk. Säljer de även vinterbonade burar? är det lönt att göra den själv?
Svar på tråden: Akut hjälp med utebur

delsvar

Skrivet av  cene (nu 40)
Att den ska stå på ben är väl för att slippa ifrån markkyla. Men även för att det ska vara bekväm höjd för de som ska sköta kaninerna. (Men inte så hög att det blir rangligt.) ;-)

Huset bör rymma kaninerna plus ordentligt med halm så att de kan boa ner sig.
Till En normalstor kanin hade vi ett bo på ca 40 x 60 cm, 40 cm högt. (Bedömmer ur minnet eftersom inte buren finns kvar.)

Hur stort det ska vara i utedelen? *??*
Kan inga mått, men beräkna att de ska rymma att sitta och äta och ha toalett och lite grann skuttmån. Kan tänka att inte ens kaniner vill sitta oppi varandra för jämnan.

Jag vet inte om det lönar sig att göra själv gentemot att köpa färdigt. Rita och fundera ut hur mycket virke som behövs och hör på brädgården.

Vi byggde själv och kan tipsa om att ett utstickande tak så att det inte flyger in onödigt mycket snö är bra att ha.
Att dessutom ha öppningen in till boet i bakkant av samma anledning. (Ha avtagbart tak/öppningsbar vägg så att ni kommer åt att städa/byta ut halmen.)

Den bur vi hade är nu övertagen av kompisar och de har modifierat den. Bl a gjort om vår öppning till två.
 

delsvar

Skrivet av  cene (nu 40)
Att den ska stå på ben är väl för att slippa ifrån markkyla. Men även för att det ska vara bekväm höjd för de som ska sköta kaninerna. (Men inte så hög att det blir rangligt.) ;-)

Huset bör rymma kaninerna plus ordentligt med halm så att de kan boa ner sig.
Till En normalstor kanin hade vi ett bo på ca 40 x 60 cm, 40 cm högt. (Bedömmer ur minnet eftersom inte buren finns kvar.)

Hur stort det ska vara i utedelen? *??*
Kan inga mått, men beräkna att de ska rymma att sitta och äta och ha toalett och lite grann skuttmån. Kan tänka att inte ens kaniner vill sitta oppi varandra för jämnan.

Jag vet inte om det lönar sig att göra själv gentemot att köpa färdigt. Rita och fundera ut hur mycket virke som behövs och hör på brädgården.

Vi byggde själv och kan tipsa om att ett utstickande tak så att det inte flyger in onödigt mycket snö är bra att ha.
Att dessutom ha öppningen in till boet i bakkant av samma anledning. (Ha avtagbart tak/öppningsbar vägg så att ni kommer åt att städa/byta ut halmen.)

Den bur vi hade är nu övertagen av kompisar och de har modifierat den. Bl a gjort om vår öppning till två.
 

Vår är:

Skrivet av  PiaL
50 cm bred och 100 cm lång.(till en kanin) Det är en tvårummare med mellanvägg. tanken är att kaninen ska sova i det gallerlösa utrymmet, men vår korkade tjej har det som världens största, lyxigaste toalett.
Benen ska vara så att det blir bekvämt att städa.
Min är tillverkad av uppfödaren, men köpt begagnad för 200.
Tänk på bra taköverhäng mot snö och regn. Vinterbonad ska den inte behöva vara, om man har mycket halm och buren står dragfritt.
Vår står på altanen vintertid.
Rastgården gäller väl: ju större desto roligare att vara kanin. Vi har en stor betesbur, och där skuttar hon vilt.
 

Tack för svaren :-)

Skrivet av  Teolinda
Ja, det blir nog en bur modell större. Vår skall stå under tak på altanen i vinter tänkte jag. Så det blir ingen snö alls på buren. Hittade jättebra beskrivningar på olika sidor på nätet. Så nu skall de få ett lyxboende. *s* Gubben får väl putsa huset i samma färg som vårt hus.
 

Vår bur är....

Skrivet av  Charlotte
165 x 75 cm..... (för en kanin!!) =)
Den är delad, för sovdel och "dagsdel", där sovdelen är ca 45 x 70 cm samt utan galler. Nu har vår kanin bestämt sig för att sovdelen är toalett så den är i den andra delen hela tiden. =)
På vintern har han mycket hö och halm, samt ett litet hus att krypa in i. Vi har också sytt en filt i ull som vi hänger runt buren på vintern.

Vi byggde den i marinplaywood som står emot väta. Han kissar i en låda med spån.

Nu på sommaren är han ute i en rastbur på gräsmattan på dagarna. Jag köpte två uppsättningar kompostnät (i grönt, lite tjockare stål) som jag satte ihop och sen har jag hönsnät som tak (löstagbart).

Lycka till!!
 

Artiklar från Familjeliv