Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*Lycklig* (och till HelenaD)

Skrivet av Amandas mamma
I vecka 43 åker vi och hämtar vår nya familjemedlem. En liten åtta veckors Whippetvalp. Sambon vann och jag fick ge med mig, men det är ok jag älskar Whippar, fast kanske inte lika mycket som en Dalmatiner. *ler* Men nästa vovve blir en prickig vovve. Den är redan beräknad till i vår - sommar någon gång beroende på när tiken löper.

Men nu är är det en whippet vi skall ha och jag är så himla glad över detta, men jisses vilken nybörjare jag känner mig som nu. En Dalmatiner och en Whippet är väldigt olika och behöver väldigt olika mat, utrustning för att inte säga träning. Jag har dessutom i ett svagt ögonblick lovat att jag skall testa Lure Coursing när vappen blir stor och jag vet egentligen inte ett skit om hur man gör. Har bara varit med och tittat på några whippetrace i Påryd, men det är inte samma sak. *nervös*

HelenaD du som både har Whippet och kan en del om mat kanske kan svara på min fråga. I dagsläget så äter vappen valpfoder och välling, men jag kommer succesivt att övergå till hemmablandningen som jag ju kör på Soya. För att inte misslyckas med detta så undrar jag om du har koll på hur mycket fett och protein en Whippet behöver? En Dalle har blandningen minst 10-12 fett och minst 18-22 protein beroende på hur hårt arbetande de är. Du kanske till och med har en lista på vad en Whippes exakta behov överlag är? Med proteiner, fetter, vitaminer och mineraler osv?
Svar på tråden: *Lycklig* (och till HelenaD)

Vad kul!

Skrivet av  HelenaD
Vad roligt att ni blir med whippetvalp! Vartifrån kommer det lilla underverket och vilka föräldrar har hon? Jag har kikat runt lite (jag är ju så nyfiken av mig:)) och min gissning är Idomics kennel? I sådant fall urhäftigt då det verkligen _inte_ hör till vanligheterna att man t ex hittar en kull där båda föräldrarna har genomförda MH:n! Och pappan både har LP i lydnadsklass 1 och varit årets lydnadswhippet två år och årets brukswhippet ett år :-). Fast nu kanske det inte är den kullen så jag ska inte ta ut så mycket i förskott, hehe.

Nej, tyvärr har jag ingen koll på hur mycket de behöver när det gäller fett, protein etc. exakt på siffrorna utan jag har läst allmänt om hemmamat till hundar (alltifrån jättegamla hundböcker som var skrivna innan det just fanns torrfoder och burkmat, till BARF), pratat med veterinärer och annat kunnigt folk och sedan mixtrat själv med maten och tittat på hur hundarna mått. På mina tre grabbar (som är väldigt olika varandra annars men fungerar ungefär lika i magarna) gäller det här:

De är generellt känsligare mot stora mängder spannmål och fibrer än många andra raser, vilket jag tror beror på att de har en hög ämnesomsättning. Mina fungerar därför inte på Hammarlunds blandning då den innehåller mycket av både fibrer och vete. Om blandningen inte sprutar ut så kommer det mer ur hunden än den stoppade i sig... Däremot kan du ge den så länge som du ändrar lite på proportionerna!

Mina vuxna fungerar utmärkt på proportionerna 1/3 animalier och 2/3 vegetabilier (volymmått) medan valpar ska ha mer animalier. Jag ger min valp 1/2 animalier och 1/2 vegetabiler och han har vuxit precis som han ska: långsamt och bra, pigg och glad med bra slemhinnor och fin päls. Som tillskott ger jag sedan vitamin- och mineralpreparat doserat efter vuxen respektive valp. Är maten fettfattig så kompletterar jag också med vegetabilisk olja och ibland får de även tillskott som t ex vetegroddar, alger, äppelcidervinäger m.m. i maten men inte regelbundet.

Jag hade tänkt "smyga över" min valp till hemmamat men det hade inte valpen tänkt. Han bytte frankt matskål med någon av de vuxna och vägrade äta sitt torrfoder. Det gick bra det med :-)
 

Artiklar från Familjeliv