Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

100 frågor ungefär om att skaffa hund...

Skrivet av Ny här
Hejsan!

Har funderingar på att skaffa hund om ett litet år eller så.. Har en son nu som är åtta veckor så vi tänkte vänta tills han är lite större iallafall.
Har då tänkt skaffa en labrador.

Nu då till mina frågor.. Vet nån nån bra uppfödare i stockholms området? När man nån gång börjar jobba igen efter mamma ledigheten, hur länge kan hunden va ensam hemma? Är sex timmar för länge? Vet att labbarna är lugna och så men hur är dom när dom är valpar? Min syster har en jack russel valp, är dom lika hysteriska som dom?
Många frågor blir det men jag tänkte att det är lika bra att börja forska i tid...

Tacksam för svar!
Svar på tråden: 100 frågor ungefär om att skaffa hund...

Försöker svara..

Skrivet av  Lisen med Alexander 17/1-03
Vet ingen uppfödare men det borde gå att söka på Labrador på altavista eller liknande å få upp deras rasförening.

6 timmar är på tok för länge!
Jag pratade med en djurskyddsinspektör för några veckor sedan och hon sa att enligt lagen får man inte lämna hunden mer än 4 timmar i sträck.
I början lämnar man bara valpen korta stunder ( 5-10 min) för att den ska vänja sig vid att vara ensam.
Det tar några månader innan man över huvudtaget kan lämna valpen 2 timmar.

Vad gäller valpar så är nog dom flesta mer vilda än tama *ler* precis som människo barn går hela deras vakna tid åt till att busa.

Det var iaf några svar, passa på att läsa här så får du nog många råd vad gäller både det ena å det andra.

Lycka till!
 

Vadå för lag?

Skrivet av  HelenaD
Vilken lag skulle säga att en hund inte fick lämnas mer än 4 h i sträck?
 

Vill också veta det!!

Skrivet av  Ella bf.9/3-04 m.Hannes-98 & Holger-02
Enligt vår djurskyddsinspektör i vår kommun är det mesta kring hunderiet luddigt.Det finns inte så många direkt angivna lagar att tillgå.

I vår kommun finns ingen "tidslag".Vi eftersökte det vid en anmälan vi gjorde.
 

Den djurskyddsinspektören

Skrivet av  Annika
är nog ute och reser. 4 timmar är ju ingenting.
Det stämmer inte, det är jag säker på.
 

Hon jag..

Skrivet av  Lisen med Alexander 17/1-03
pratade med är hemmahörande i Lindesberg.
Det var oxå i samband med en anmälan men det fanns inget att anmäla enligt henne förutom detta med lång ensamhet. (i det fallet bort emot 16 timmar)
Eftersom jag är rätt nyfiken frågade jag vad som gällde, hon sa att fyra timmar vad max.
Vore kul att höra vad andra inspektörer säger, för är det så att det är fyra timmar som gäller så är det nog inte en enda hundägare som aldrig har brutit mot det.
 

Men vilken lag?

Skrivet av  HelenaD
Finns det fler lagar än de här? http://w1.856.telia.com/~u85603414/lankar/hundlagar.htm

Jag har nämligen letat efter en lag som reglerar ensamheten då en bekants kursledare hävdade att lagen sa max 6 h. Nu säger någon annan max 4 h i sträck (det gäller väl transport förresten? Dvs max 4 h i sträck innan rastning? Eller är det jag som är ute och cyklar nu;)) men själv har jag inte hittat något alls i de lagar jag hittat som säger något om ensamhetstiden. Förbryllande, är vad det är.
 

Tycker...

Skrivet av  Lisen med Alexander 17/1-03
att allt verkar väldigt luddigt!
Det ända man får veta är ju att djuren ska hållas under
"tillräcklig tillsyn".. å vad är det??
Inspektören här sa iaf att hon kunde ingripa om hunden hade varit ensam mer än 4 timmar, det har jag svårt att tro, hon kunde inte göra något åt att hunden var med på diverse fester å ute på stan när det var cruising......

Ja ja, själv skulle jag iaf inte lämna hunden ensam 6 timmar varje dag.
Ni får gärna kolla upp vad som egentligen gäller!
Jag ska höra mig för med polis och djurskydd å se vad dom säger..