Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äta egenproducerade ägg (och kycklingar)?

Skrivet av Lisa m. Aimee
Hej!
Har funderat mycket på om man kan testa ägg, höns och kycklingar som man har i eget hönshus mot t ex salmonella? Hur gör ni som har egna höns? Är det riskfritt att äta kött från egna djur eller råa ägg om djuren i övrigt ser friska ut?

Har haft funderingar på att skaffa några hönor, men det blir ju "meningslöst" om man inte vågar äta äggen och köttet...

MVH Lisa
Svar på tråden: Äta egenproducerade ägg (och kycklingar)?

Vi har

Skrivet av  Lilith
haft (har) höns i 7 år, äter alltid äggen, dock inte råa, men det pga att vi inte äter råa ägg...
Vi har aldrig blivit sjuka.
Vi har lite svårt för att äta upp de kycklingar vi gosat med under sommaren, men nån gång har vi givit bort slaktade kycklingar, de var tydligen goda men små (det har dvärghöns).
 

fast finns inte

Skrivet av  petra
bacillen kvar OM den finns om man äter typ sockerkakssmet?
 

Helt..

Skrivet av  Lisen med Alexander +bf22/10
riskfritt är det väl inte men vi äter våra egna ägg, doch inte köttet då jag blir för fäst vid kycklingarna för att äta dem.
Allt kött KAN ju vara smittat, på slakterier så görs väl bara stickprover? Tror iaf att det är så och då KAN ju i princip "affärs kött" oxå bära på olika smittor.
Så rädd tror jag inte att man behöver vara, vi är det iaf inte.
 

Intressant frågeställning!

Skrivet av  Elisabet
Hej!
Jag blev intresserad av frågan så jag svarar så gott jag tror nu o ska fundera mer...
Salmonella är ju rätt "lättdödat" med upphettning. Hönorna/kycklingarna kan du givetvis äta, under förutsättning att du lagar köttet ordentligt. Men det är ju viktigt med allt hönskött. Ingen röd köttsaft. Äggen är väl ok om du tillagar dem ordentligt, typ omeletter, sockerkakor, hårdkokta ägg o s v. Löskokta ägg är ju mer riskabelt. Tänker du ha hönsen ute, så att småfåglar kan komma och smitta ner dem? Innedjur som får köpefoder ska vara liten risk för om du vet att de är friska från början. Fåglar (och reptiler) kan ha salmonellabakterier utan att bli sjuka. Antagligen kan kommunens hälsovårdsinspektör informera om hur man gör om man vill testa sina djur. Dvs vart prover ska skickas och hur man tar proven. Men vad jag vet är det ovanligt med salmonellasjuka djurägare pga egna småbesättningar så jag skulle inte bekymra mig för mkt.
Lycka till med hönsplanerna
 

Artiklar från Familjeliv