Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*ledsen*

Skrivet av Mamma med son
Jag är en tjej på 27 år som under hela hela min uppväxt har haft djur (kanin, hamster, marsvin, vandrande pinnar, hund, katt, häst -you name it)

Mina barn har ärvt kärleken för djur men nu har sonen blivit allergisk :( Han reagerar inte på mina föräldrars hund och sådär (har aldrig märkt reaktion annars heller) men när vi köpte katt så började hans näsa o ögon rinna.

Finns det något djur man kan köpa ändå? Fiskar är totalt uteslutna, man måste kunna RÖRA och gosa med djuret. Eller det får bli en robothund för vår del...? *snyft*
Svar på tråden: *ledsen*

Kan man tåla minigris??

Skrivet av  Mamma med son
Såg frågan här under och gjorde en sökning. Ser att det är en här inne som är allergisk mot katt o hund som köpt en gris *hoppet tänds lite*

Man kan ju kanske fråga uppfödaren om man får ta hem en kulting och se hur det går? Är han allergisk även mot gris så borde det ju visa sig inom ett-två dygn. Med katten tog det bara 3-4 timmar.
 

Måste

Skrivet av  Helene
bara utfärda en liten varning för "mini"grisar. Om det är så att ni inte bor på landet och har lada, så tänk på att den kan bli ganska så stor...
Grisar har även en benägenhet att böka på allt, så de kan vara lite besvärliga att ha som husdjur om det inte är så att man är speciellt intresserad av att ha just gris.
 

men

Skrivet av  mellis
om han inte reagerar på dina pärons hund, så kanske det finns hundsorter som går bra. Man är ju olika mycket allergsk mopt olika sorter. Katt har jag uppfattat som att allergiska reagerar mer på än många andra djur.

Min kille är jätteallergisk mot katt och häst, men inte ett dugg mot våra hundar,pit bulls. För övrigt är det många allergiker som ej reagerat på dem.

Det finns andra sorter som brukar rekommenderas, som kan funka för allergiker, men jag vet inte riktigt vilka. Kolla upp det!
 

Tack :)

Skrivet av  Mamma med son
Denna gången måste vi dock vara säkra på att vi får lämna tillbaka djuret om det inte funkar.

När vi köpte vår raskatt blev hon väääldigt sur och vi förlorade 1500:- för att hon tog honom tillbaka (fast handpenningen bara var 1000 kr).

Och dessutom blev sonen förkrossad... Så hittar man en hund ska man nog göra några besök hos uppfödaren först också :)

Pitbull vill jag inte ha, mina föräldrar har en rottweiler och jag är sugen på en mindre hund. Pudel har jag hört kan tålas av allergiker... *spånar*

Tack för ditt svar, jag spånar vidare :)
 

Har man inte tid med hund

Skrivet av  Sofie4fot
så finns det även katter som ska vara bättre för allergiker att ha. En ras heter Sibirisk katt och den är det många allergiker som tål. Men vad du än väljer att pröva så prata öppet med uppfödaren så att ni är överens om formerna. Förstår din förtvivlan då jag själv skulle ha svårt för att leva ett liv utan djur.
 

Många kattallergiker tål hundar...

Skrivet av  Kimen
Men det finns ju ingen säkerhet att din son tål andra hundar än dina föräldrars heller.
Men det finns ju vissa relativt allergivänliga raser som pudel, bichon frisé och pumi.
Alla tål inte dom, men jag har flera allergiska vänner som har just bichoner. Det är för övrigt en otroligt trevlig och mysig sällskapshund.
Det sköna med dom är ju att dom inte hårar.

Dom behöver ju lite pälsvård, men ska man inte ställa ut dom så är det ju inte så noga. Klippa dom ibland och borsta igenom pälsen någon gång i veckan.

Här har du en bild på min grannes mysiga bichontik Wilma:
http://www.zoonen.com/res/user/149704/galleri/160835/wilma_orig_SE.jpg

Om ni nu vill skaffa en pudel eller bichon kan ni ju ta kontakt med olika uppfödare, och åka och hälsa på dom och dess hundar. Då borde det ju märkas ganska snabbt om din son tål hundarna eller inte. :)

Lycka till! ;)
 

Han tål inte hundar heller :(

Skrivet av  Mamma med son
Inte enligt pricktest som gjordes på hund, katt o gräs. Då fick han blemmor av katt o hund, mest katt.

Jättefin vovve din granne har :)
 

Men vad är det han inte tål?

Skrivet av  Kimen
Tål han ull? För isf tål han troligen pudel och bichon... Sen beror det ju helt på om det är saliven han är väldigt känslig mot, då kan han ju vara det även mot dessa raser. Men om ni nu verkligen vill ha hund så kan ni ju träffa några med dessa raser, så ni ser hur han reagerar.
 

Jag vet inte vad det är...

Skrivet av  Mamma med son
Mina föräldrar har en rottweiler, hon har funnits sedan han föddes och henne träffar han dagligen. Aldrig aldrig några problem.

Men det blev en rejäl blemma vid pricktestet, både på katt och hund. Katten vi köpte i somras var en helig birma.
 

Men vill ni ha hund?

Skrivet av  Kimen
Det är den största frågan. Isf går det ju att försöka hitta en lösning.

Om ni nu vill ha hund så kanske ni ska försöka med dom raserna som är mest allergivänliga. Alltså pudel och bichon. Sen så vet jag om en tjej som är väldigt allergisk, men tål tibetansk terrier.
Det är också en mysig ras, och du kan läsa mer på hennes sida:
http://www.mogawens.com/

 

Ja, helst!

Skrivet av  Mamma med son
Grisar verkar ju vara ganska egna *S*

Men det känns som att utmana ödet när han visar allergi mot hund på pricktest :o)

Fast man borde kanske kolla upp pudel...
 

Ja, åk runt och kolla...

Skrivet av  Kimen
Går inte att svara på ditt ämne, så jag svarar på mitt eget istället... ;)

Åk runt till olika uppfödare och träffa pudlar, och kanske någon låter er låna hem en hund. På så vis kan ni ju kolla om han tål eller inte.

Lycka till!
 

gosig

Skrivet av  turtle
hund!!! Bichon är så söta!! En i min klass har en sådan och hon är klok som en bok den vovven. SÅ jättesöt
 

Artiklar från Familjeliv