Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det små/mellanstora raser som inte skäller?

Skrivet av Kajan
Förutom basenjin då, men den ylar el joddlar (?) i stället. Och det stod om den att den var ”enormt påhittig att hitta på ofog” . Andra hundar föll bort pga krävande pälsvård, stark jaktinstinkt el ärftliga sjukdomar.

De här var de hundraser vi funderade på:
Norwichterrier (kände en charmig men envis en)
Cairnterrier (kände en som hatade andra hannar och skällde vilt på dem)
Sheltie (skällig)
Mellanpudel och dvärgpudel (skällig)
Cockerspaniel (öron- o ögonproblem)
Lapphund (skällig)
Schipperke (anlag för epilepsi, saknar svans)
Västgötaspets (vallhund, behöver arbeta, skällig)
Cavalier (hjärt- o öronproblem)
Svar på tråden: Finns det små/mellanstora raser som inte skäller?

Nu har du fått saker bakom foten :-)

Skrivet av  pewa
Hej

Tyckte det var lite trevligt att ni hade "min" ras på listan.
Fast Schipperken är inte någon ras som har mycket problem med epilepsi. Visst finns det i rasen men vilken ras har inte det? Jag känner väldigt många schippar och känner bara en som har det. Det är en av mina egna hundar. Han har dessutom en väldigt mild form som inte påverkar livet. Han är nu snart 14 år gammal och först nu så har han drabbats av kraftigare spänningar i kroppen (fast oftas är det inte en de nu heller).

Och saknar svans, tja om det vore så väl :-) Själv har jag tre stycken med långa svansar. Hade gärna sett att de inte haft det, tycker de estetiskt sätt ser "roligare" utan. De flesta har svans men visst det föds även utan och med kortare svansar.

Nej, skall du räkna bort schippen så gör det på att det är en hund med kraftig vaktinstinkt. Den skäller inte i onödan men är ofta mycket om sig och kringsig för att varna för eventuella faror :-)

Lycka till i hundletande.

/pewa

ps. okynneskällande är en uppfostringssak. Även "skälliga" raser kan var mycket oskälliga men man får jobba lite mer på det.
 

Fauve

Skrivet av  Douglas matte
Jag har en basset fauve de bretagne, en ras som är känd för att vara tyst. Den kan givetvis skälla - det är en drivande jakthund - men använder sitt skall nästan bara när den jagar. Den har inga som helst ärftliga sjukdomar, har jaktinstikt förstås men inte så stark (taxar t ec har mycket starkare) att den stör och vad gäller päslvård räcker det att lämna in den på trimning två, tre gånger om året (eller göra det själv). Fantastiskt trevlig ras: lugn, personlig, vänlig och mycket social!
 

Cairnterrier

Skrivet av  Tildas matte
har vi och hon är ganska skällig, hon vaktar huset hela tiden och det är lite jobbigt ibland. Men jag känner flera som inte är fullt så gapiga som Tilda. Envis individualist är vad hon är men ack så charmig!