Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 kattungar från samma kull?

Skrivet av Vicira
Ska skaffa katt till sommaren och eftersom vi tidigare haft siames, har vi tänkt det den här gången också. Det jag funderar på, man skulle ju lika gärna skaffa 2 stycken, det är ju inte så mycket mer jobb och så har de ju sällskap av varandra. Ska man då för det första välja 2 ur samma kull? Har hört sägas att man helst ska ta från 2 kullar annars tyr de sig mest till varandra, stämmer verkligen det? För det andra undrar jag vilka kön man ska välja eller spelar det någon roll? 2 hannar eller 2 honor?
Lite svammel från Vicira.
Svar på tråden: 2 kattungar från samma kull?

katter...

Skrivet av  finurlig
det är bättre att skaffa en först är min erfarenhet för då tyr den sig mer till dig och blir riktigt tam...annars tyr de sig mer till varandra. fast det är bra att skaffa en till efter ca: 6 mån.då tar de efter den förste.
annars är det inte fel att ta ifrån samma kull om man ändå ska skaffa två på samma gång.
jag har själv två hankatter, jag har nämligen lite fördomar mot honor och det är att de inte blir lika kelna och mer egen sinniga.dåliga erfarenheter kanske...
 

Samma kull

Skrivet av  Charlotte
Jag tycker att det smidigaste vore att skaffa två katter från samma kull. Om man först skaffar en och sedan efter tag en till kan den första känna sig besviken på att inte längre få all uppmärksamhet. Dessutom kan det bli gruff mellan katterna. Jag tycker du tänker helt rätt att katterna kan ha sällskap av varandra och jag tror inte att det här med att de skulle ty sig mindre till dig har någon betydelse.
Vad gäller kön är det lättast med två hanar som sedan kastreras. Kastrerade hanar är dessutom ofta väldigt gosiga och mysiga. Honor gruffar ofta mer med varandra, och om du tar en hona och en hane finns ju alltid risken att du inte hinner kastrera dem innan det händer något...
 

vi hade två st från samma kull

Skrivet av  turtle
tog två kattungar ur samma kull en gång. En hona och en hane, hanen kastrerade vi senare förståss. SKa även kastrerar honan så småningom.
Det funkade hur bra som helst. De sov mkt tillsammans, lekte med varann, men de var ändå "Olika individer" och gjorde saker var för sig. De sov mkt tillsammans som sagt men det var def inte så att de tex gick och jamade och så om inte den andra var i närheten.
Den ena var inne även om den andra var ute och så.
Funkade urbra!
Nu har vi dock bara honan kvar.
 

Det får nog

Skrivet av  Vicira
bli så, två från samma kull, vad spännande. Tack för alla svar!
 

Artiklar från Familjeliv