Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

- Marsvins fråga! -

Skrivet av Johanna
Hejsan! Vi köpte två marsvin (vuxna) av en privatperson som hade tröttnat. Det är ca 2 veckor sedan. En av dom har nyst och hostat, men inte verkat dålig i övrigt. Imorse va hon död!

Nu vill vi ju att den andra honan ska få en kompis, kan man köpa en liten och släppa ihop dom?
Svar på tråden: - Marsvins fråga! -

Jag..

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.11
tycker att du ska avvakta ett tag å se efter så att inte den ni har kvar oxå är sjuk.
Det är ju onödigt att den nya blir smittad om det är något virus.
Så brukar det vara så med marsvin råttor och kaniner att det går väldigt fort från första symptom till död så man måste vara snabb att söka veterinär för att hinna sätta in behandling.
Den som är kvar nu, nyser och hostar den med?
 

Näe inget...

Skrivet av  Johanna
det var bara den andra som gjorde, vad jag upplevde som "ingenting" men det var ju betydligt mer eftersom hon dog....
(om hon nu dog av det villsäga)
 

Ja

Skrivet av  Kajan
Men har ni nån liten extrabur först ifall inte den vuxna honan är snäll mot den lilla?

Vi hade en kastrerad hane och hona i samma bur. När hanen dog planerade vi att köpa en ny kompis till honan. Men vi avvaktade för att se om hon också blev sjuk. Hon verkade helt frisk och åt. Men två veckor senare låg hon död en morgon. Undrar om hon dog av "krossat hjärta" el ensamhet. Hon hade ju aldrig levt ensam förut.
 

Hur gammal var dom???

Skrivet av  P
Marsvin lever ju i endast 3 år så den kan juh ha dött av ålder.

Tyvärr så är många otydliga eller rent av ljuger om åldern, inte kul när barnen får dem.
 

fel om åldern

Skrivet av  mi
marsvin kan leva till dem är 8 år har 3 stycken som är 7 år syskon fast det vill säga med rätt skötsel och mat sköter man dem inte har de inte så långt liv
 

Det är hamstrar

Skrivet av  Nini since 1997
som blir max tre år. Tyvärr har våra inte ens blivit året :o(
Hoppas att våra tre marsvin får vara friska i de 5-8 år som ges dem av experterna...
 

Tanken har...

Skrivet av  Johanna
slagit mig, de sa drygt 2 år så visst kan de vara ålder men eftersom hon nyste lite så tror jag nog att de va nåt annat.
 

Det kan absolut inte vara åldern!

Skrivet av  Tina
Marsvin blir 6-8 år gamla om de får leva ett bra och friskt liv.
Mitt förra marsvin blev 8 år gammalt...
 

Men....

Skrivet av  Johanna
drygt 2 år kan ju vara 5 år....

Dom kan ju dra till med va som helst - inte vet jag om dom haft de bra heller för den delen så nog KAN de vara åldern även om jag inte tror det!
 

Johanna, en liten fråga!

Skrivet av  Sara
Milton har astma va?

Hur klarar han marsvinen? De är ju väldigt allegiframkallande eller det funkar bra?

Har ett barn som har astma men vågar inte skaffa just marsvin, fast det funkar kanske då?
 

Hej!

Skrivet av  Johanna
Milton hade förkyldningsatma när han var bäbis, de har växt bort. Han visar inget på nåt djur!

kram