Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får katter gå lösa hur som helst?

Skrivet av Sara, JoN
Jag bor i ett mysigt bostadsområde med tvåplanshus med både tvåvåningslägenheter och enplans. Många har trädgård eller altan, som vi.

Nu till problemet - området vimlar av katter! De är överallt, känns det som.

Igår när svärmor var här beklagade jag mig och sa att man kan absolut inte ha någon dörr öppen (vilket man gärna vill på sommarhalvåret för att vädra och få in frisk luft) för då kommer en katt in inom två minuter. Jag öppnade ytterdörren på glänt och visst, det dröjde inte lång stund förrän en katt stack in nosen.

Jag är så j*vla trött på dessa katter!!! Ofta när vi varit ute följer det med en katt in av bara farten. Det är inte samma katt hela tiden, utan olika.

Vad kan man göra? Har kattägare något som helst ansvar för sina lösspringande katter?

Ett annat problem är att de går i sandlådorna hela tiden och då är det inte kul att släppa ut sina barn där och leka, fast det är det de helst vill..

Jag är en djurvän av stora mått egentligen, men nu har jag tröttnat!
Svar på tråden: Får katter gå lösa hur som helst?

Ja

Skrivet av  Kikki.H
De får gå hur de vill och nej kattägare har inget ansvar utan ansvaret ligger på fastighetsägaren att se till att katterna inte tar sig dit man inte vill ha dem :( Pratade med min kommun om just kattproblem för ca två veckor sen och jag kan inget göra utom att sätta upp finmaskigt nät runt hela min tomt för att slippa dom.
 

Fel

Skrivet av  B-boom
Kattägare har samma ansvar som hundägare enligt lag. Om min grannes katt lämnar repor på min bil så blir grannen ersättningsskyldig för skadan, bara jag kan bevisa det.
 

Ja... och nej.

Skrivet av  HelenaD
Som hundägare har man ett _strikt_ ägaransvar, dvs man är skyldig oavsett vad hundar hittar på och oavsett hur mycket man gjort för att förhindra det. Många fler paragrafer gäller för hundägaren än för kattägaren. Det är egentligen bara den första och sjunde paragrafen i "Lagen om om tillsyn över hundar och katter" (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM) som gäller katter också.

Den första paragrafen, första halvan (den sista halvan handlar bara om jagande hundar) lyder så här:

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Den där formuleringen "med hänsyn till deras natur" är stötestenen när det gäller katthållningen (underligt nog så är det ingen förmildrande omständighet för hundägaren...). Det var en dom för något år sedan där en granne ville ha ersättning för nedpinkade och förstörda utemöbler (tror jag att det var). Domstolen fastslog att det inte var förenligt med kattens natur att den skulle hållas under en sådan uppsikt ute att man kunde förhindra den från att pinka ned grannens möbler... Kattägaren fick alltså rätt.

Så, även om man som kattägare teoretiskt har ett ansvar för att katten inte ställer till med "avsevärda olägenheter" (vad nu det är... det kan man ju tolka hur man vill) så är lagen rätt så tandlös när det verkligen gäller. Tyvärr.
 

Inte hos oss

Skrivet av  Marie B
I tyresö kommuns ordningsstadgar står att katter inte får vara utomhus utan uppsikt. Kattägare uppmuntras att ha dem ute i koppel så att de ändå får komma ut och röra på sig. Lösspringande katter kan fångas in och sedan får ägaren betala kostnaden. Kolla din kommuns hemsida och leta i ordningsstadgarna under djurhållning.
 

Vi har samma problem här

Skrivet av  Anna Maria med Li
grannens katt slinker in genom vår dörr, det har iof bara hänt en gång. Det jag är mest rädd för är att någon av hundarna skadar honom. Hoppas bara att han är klok nog att inte göra om det efter att han upptäckt att det bor hundar här ( unghunden jagade ut honom sist ). Tror inte det vore så bra för grannsämjan att komma över med katten i en påse.
 

Artiklar från Familjeliv