Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 eller 1 kattunge, tamhet

Skrivet av Susanne Gunnarsson
Många tycker nog att man bör skaffa 2 kattungar om man inte är hemma mycket, men jag undrar är det så att det är svårare att få dom tama och tillgivna till sin ägare om man skaffar två kattungar från samma kull på en gång? eller är det ingen skillnad från att skaffa en bara? Är det mycket dyrare att ha 2 st?
Svar på tråden: 2 eller 1 kattunge, tamhet

Jag tycker så här!

Skrivet av  Karin
Jag har själv tre katter, alla köpta "efter varandra" så att säga:) Den första och äldsta är helt klart mest tam, vår mellantjej och sista pojke söker mycket kontakt hos katterna men det innebär inte att de är mindre tama. Nu är det också så att de är väldigt olika varandra trots att de alla är av samma ras (Devon rex) och huruvida ordningen spelar någon roll är svårt att sia om. Men det är bra med två katter från samma kaull eftersom de då har varandra när de är ensamma och alltid en kul lek och sovkompis (viktigt!) i närheten. Men risken finns nog att de hellre söker sig till varandra än till er. Men samtidigt behöver inte det innebära att de bli mindre tama utan snarare att de har någon att gosa med:) Kelar man mycket med sina katter blir de lätthanterliga, mysiga och oumbärliga!

Snurrigt svar! Men jag själv är glad över att våra katter inte är köpta samtidigt utan att man hunnit lära känna varje individ när de varit små. Innan nästa flyttat hit. Men som sagt har det vissa plus, kanske framför allt om de är utekatter och då har varandra.

Kostnaden blir så att säga - dubbel:) Det går åt dubbelt så mycket sand, mat, försäkring. Det är viktigt att ge "bra" mat, Royal Canin är billig om man kper stora säckar och katterna mår bra av att äta den. Sand får man prova sig fram med... vissa tycker att billiga sorter är bra (bla Pussi kompakt) själv kör jag med en lite dyrare sort eftersom den inte hamnar överallt.

Lycka till!
 

har haft nåde en och sen ett syskonpar

Skrivet av  turtle
tycker INTE det är den minsta skillnad på om man har en ensam kattunge eller ett par från samma kull. De har varit lika härliga i båda fallen, lika tama, keliga, busiga osv.
Tja vad ska man säga - detär väl ungefär dubbelt så dyrt att skaffa två katter mot att ha en. Det är dubbla ev försäkringar, dubbla vaccinationer och ev kastreringar, och mat till två - sen är förståss de olika individer och äter olika mkt och så.
Lycka till
 

Vi har..

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.16
tre katter som är kullsyskon nu och jag tycker inte att det är nån som helst skillnad mellan dom och dom som vi har tagit en och en.
Allt beror förståss på hur mycket tid man lägger ner på dom för två katter kräver ju dubbelt så mycket som en = )
 

jag har två

Skrivet av  A-k
skaffade dem med 8 mån imellan.dom är väldigt tillgivna bägge två men den yngsta är faktiskt keligast.
jag tror att det beror på hur mycket tid man lägger på dem och hur de är som individer.

jag betalar ca 500 i mån för bägge katterna då äter de royal canin helfoder plus ca 1-2 burkar i v.
jag använder tidy cats till toaletten de brukar klara sig på 1 till en och en halv kartong i mån.
sen betalar jag försäkring och så vaccin.
fråga gärna om det är nåt mer du undrar
 

Tjohej!

Skrivet av  merrin
Jag har 7 katter ,tamheten varierar från katt till katt. Alla är såklart tama men tex. Sara tycker inte om att bli buren ,vet ej varför. Lurvas gillar inte när man håller fast honom (antagligen obotliga men från tovrakning) osv. klart att det kostar i mat och så , och så ska ju alla vara kastrerade och streiliserade, därför är det nog bäst med hankatt.
Men de har så otroligt kul tillsammans ,när jag går ut med hunden har jag nästan alltid 4-5 katter efter mej, ser ganska sjukt ut..
 

Mycket bättre med två!

Skrivet av  Charlotte
Jag har läst svaren du fått, men tänkte bara tillägga att det är mycket större risk att en ensam katt blir understimulerad om du inte är hemma mycket. Det finns en större risk för att den blir för beroende av dig, och får "konstigheter" för sig. Katter vill ha kompisar att leka med!