Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

11 veckors lagotto.. hur långt kan man gå?

Skrivet av • Catharina •
Anledningen att jag frågar är att han verkar ääälska att vara ute & traska med koppel på! Dessutom kissar & bajsar han mer när vi går med honom, mot när han springer & busar i trädgården (där kan han var ute en timme, men ändå kissa nästan direkt han kommer in).

Vi har gått _korta_ svängar, kanske 500 meter bara, runt kvarteret (2 ggr/dag). Han verkar som han gärna skulle gå mer än så. Frågan är alltså hur långt ni tror är OK? Det förekommer ju HD hos lagotto, är det nåt man ska ta i beaktning också?

Hemma har vi övat in sitt, ligg & tassen. Det går riktigt bra, han verkar otroligt lättlärd! Jättekul är det verkligen :-)

Hoppas nån har bra svar på våra promenadfunderingar.
Svar på tråden: 11 veckors lagotto.. hur långt kan man gå?

Verkligen _ingen_ som har nåt svar?

Skrivet av  • Catharina •
Fortsätter väl med våra småturer då..
 

Nog kan..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.22
du gå lite längre!
Du märker ju på valpen hur långt den orkar, när mina var små gick vi inte särskilt långt men som du säger så kan dom ju busa bra länge på egen hand.
Skillnaden mellan promenader och egen lek är just att när de leker själva så märker dom ju att dom blir trötta och lägger sig för att slappa ett tag och sedan fortsätter leka igen, när man går så följer de ju med oavsett om de orkar eller ej...
Gå lite längre du men gå sakta och var uppmärksam på om valpen blir trött.
Svårt att ge exakta råd om hur långa stäckor du kan gå men du får göra lite som du tycker och hoppas att det blir bra :-)
 

Tack Lisen!

Skrivet av  • Catharina •
Jag tänkte mer om det kunde vara skadligt att gå, även om han verkar pigg & glad (främst med tanke på HD´n inom rasen, men det kanske man inte kan påverka så?).

Men då traskar vi på! :-)

Var precis ute nu. Han fick gå lös en sträcka (genade över en åker, på traktorstig) och jag övade lite inkallning (vände bl.a tvärtom när han var ouppmärksam & kallade in honom). På hemväg la han sig platt, så jag bar honom sista biten :-)

Åh, han är så mysig, våran krulltott *ler*
 

Tror inte att...

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.22
HD:n går att påverka så mycket på det sättet, det som kan hända när de små liven motioneras för hårt är att de blir överansträngda och det är inte bra.
Sedan behöver du inte oroa dig för HD bara för att det finns i RASEN, det är en sak om föräldrarna har det, då kanske det går att vara lite försiktig tills det är möjligt att röntga valpen.
Har aldrig varken hört eller läst nånstans att HD skulle gå att "tvinga fram" med för hård motion, har hunden HD så framkommer det nog oavsett hur lugnt man tar det med den..
Vet man däremot att man har en HD-hund så kan man ju tänka på att den inte ska hoppa mycket osv. så går det även att simträna sånna hundar för att "lindra" dvs. bygga muskler så att bakdelen "håller ihop".
Är såå dålig på att förklara men du kanske fattar ändå? *ler*
 

:-) tack för svar

Skrivet av  • Catharina •
Båda föräldrarna har HD-A, så vi hoppas ju självklart att även Pepsi är fri från HD. Kommer röntga honom vid 12 månaders ålder...
 

korta sträckor!!

Skrivet av  Tina
Med så små valpar ska man bara gå små kissrundor i valpens takt!
Det som kan hända vid för mycket motion/bus är inte bara att hunden blir överanstränd, de kan få benhinne-inflammation och det är smärtsamt!
Min kompis amstaff-tik fick det som valp och då fick hon medicin plus att hon fick inte hoppa och springa på flera månader! Och pga av allt stillasittande så blev hon deprimerad på köpet, nu är hon nästan 2 år och har fått tillbaka det fast i lindrigare form.
Skelettet är färdigväxt vid ca 2 års ålder och då brukar det ha gått över..
Jag är jätteförsiktig med min amstaff/bulldog-valp.
Vi har bara gått små korta promenader tills nu när hon är 6 mån och är inne i en riktig bus-och sprattel-ålder....så nu går vi lite längre.
Mitt råd är alltså att du ska ta det väldigt lugnt med en så lite valp, vänta tills den är åtminstone runt 5 mån innan ni börjar gå längre.
 

500 m är väl rätt kort? :-)

Skrivet av  • Catharina •
Självklart går jag i valpens takt, och det är han som avgör när han är trött... han väger inte så mycket, så det är bara att bära om han inte orkar hem. Men som sagt - rundorna är inte speciellt långa!

När vi tar ut honom i trädgården lägger han sig oftast bara ner. Och gör sina behov inne direkt han kommer in, oavsett om han varit ute länge.
När vi går en liten tur så gör han det han ska ute & sedan sover han när han kommer in. Alternativ två (promenixer) känns därför som ett bättre alternativ :-)

Han har nog varit en del i hundgård hos uppfödaren på dagarna, och jag fick höra att hundgårdshundar kan ha svårare att få rumsrena. Stämmer det??
Han visar inte när han behöver ut, utan går bara & sätter sig inne. Trots att vi tar ut honom ofta (när man ska (efter sömn, mat & lek).
 

absolut:)

Skrivet av  Tina
500m är en kort sträcka, ville bara poängtera att man ska vara försiktig med motion och lek med valpar..

Om din hund har varit i hundgård som bebis så ska det inte vara svårare att få honom rumsren, då ska han ju vara van vid att göra ifrån sig på gräs..
Mina hundar visar fortfarande inte när de vill gå ut(6 & 8 mån gamla) utan det får jag hålla reda på.
Det är inte alla hundar som visar att de är nödiga, och defenitivt inte vid 11v ålder(visst undantag finns ju men..)
Jag har sprungit som en dåre ut och in med mina valpar och båda har blivit rumsrena vid 4 mån ålder.
Men om jag skulle strunta i att gå ut med den yngste så skulle hon utan problem pinka på mattan, så det är som sagt jag som får hålla reda på när det är dags att gå ut.

Fortsätt bara att gå ut ofta och beröm när han gör ifrån sig ute så kommer det att gå bra!
 

Artiklar från Familjeliv