Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som haft marsvin som fått ungar och

Skrivet av Marsvinsmamman
hur svårt är det då att "sälja" ungarna.
Vi har några marsvin, hannar och jag funderar på att skaffa en hona och ta en kull. Men det är som sagt ett jättestort ansvar med att "sätta" djurungar till världen, så jag funderar fram och tillbaka.
Vill bara höra om någon har erfarenhet.
Svar på tråden: Är det någon som haft marsvin som fått ungar och

Fd marsvinsuppfödare...

Skrivet av  Smilax
...´svarar. När jag höll på och födde upp marsvin var det inte speciellt svårt att sälja ungar privat men om du vill vara säker på att få dem sålda så prata med närmaste djuraffär innan om du kan lämna dit osålda ungar. En annan sak däremot är att det alltid medför en ganska stor risk för honan att få ungar. Jag sa alltid till marsvinsköpare att är du beredd på att honan kan stryka med under dräktigheten så kan du para henne annars ska du låta bli. Väldigt många marsvinshonor råkar ut för havandeskapsförgiftning tex under dräktigheten och det dör de av. Marsvin får oftast fler ungar än vad de egentligen är skapta för och som sagt risken vid dräktighet är hög. Högre än för många andra djur. Jag hade många honom som jag förlorade med ungar i magen. Det här låter hemskt men det är inte för att avskräcka dig utan snarare för att du ska tänka efter innan och vara beredd på vad som kan hända.
Lycka till med dina marsvin!
 

Tänk på att

Skrivet av  En annan fd uppfödare
om du har 2 hanar som bor ihop nu, så kommer det att slåss senare om en av dem får bo med en hona några veckor.
Det är jättemysigt med marsvinsungar, speciellt eftersom de är så "färdiga" direkt. Sälj dom bara inte en och en om köparen inte har ett marsvin hemma sen förut. Marsvin är ju flockdjur.
Lycka till!
 

Måste då den avelshannen bo i egen bur?

Skrivet av  Marsvinsmamman
Hur blir det efter parningen, måste avelshannen bo ensam i egen bur/låda? Den som inte har parat ska den också bo ensam, eller kan man sätta in en annan vuxen hanne där hos honom. Jag har ju fem. En är omplacerad (3 år) och bor just nu i egen bur.

Kan man ha två avelshannar ihop eller bråkar de också? Måste de vara var och en för sig?
 

Efter parningen

Skrivet av  En annan fd uppfödare
kan hanen säkert bo med en ung hane, men troligen inte med en vuxen. Men det kan gå om de har STOR bur och 2 hus. Du kan börja med att låt dem bo med galler emellan.
Låt hanen bo med honan i 5 veckor, och flytta på hemom sen. Då kan honan flytta ihop med en annan hona utan problem.
 

Och kolla att de inte parar sig igen

Skrivet av  Kajan
Har hört att hannen brukar para sig med honan direkt efter förlossningen och så får hon en ny kull efter två månader igen!
 

Jo,

Skrivet av  Nini since 1997
vi köpte två honor. Vad vi inte visste var att den ena honan var dräktig redan när vi köpte dem. Vi blev inte av med ungarna. Den ena behöll vi (så vi har tre honor nu) och de två hanarna lämnade vi tillbaka till uppfödaren. Det var ju deras "fel".
 

fick dem aldrig sålda...

Skrivet av  Petronella
Mormor köpte en ny marsvinsunge när den gamla dog, en liten hona. Det visade se senare att den hade tjuvparat sej redan i affären (eller tidigare). Istället för att lämna tillbaka hela familjen till affären och få en ny unge istället, så tog jag hand om dem tills de var avvanda, och då fick mormor tillbaka sin hona, och jag skulle sälja ungarna. Men trots annonser i tidningen, lappar i affärerna och försök att sälja till/via en djuraffär (inte samma som honan köpts i , jag bor lite långt därifrån) så lyckades jag aldrig sälja en ända. Så det slutade med att jag lät kastrera hannen, och så hade jag fyra marsvin. När mormor blev sjuk hade jag 5 st. Och de hade nog ett bra liv, för de blev 8 år gamla.

Fast jag är nog stans sämsta försäljare, så det går nog bättre för er.
 

Artiklar från Familjeliv