Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Agiliti frågor

Skrivet av Lena
Jag skulle vilja testa på att träna på agiliti med vår hund.
Tyvärr är det så att vår kommun inte har någon sådan plats att prova det på.
Vi har en jättetomt så jag skulle kunna tänka mig att ha en del av tomten till en egen bana men jag vet inte riktigt vad det är för hinder på en bana.
Ska det vara speciella mått mellan pinnarna som de ska gå slalom mellan (har ju sett lite på tv *ler*)
Tacksam för alla tips på vad som ska finnas med och kanske även saker man kan använda till en bana
Svar på tråden: Agiliti frågor

Det bästa tipset jag kan ge dig

Skrivet av  Mimmi m staffen Malbin
är att ta kontakt med din närmaste brukshundsklubb och gå en nybörjarkurs! Sen är det en toppenidé att bygga egna hinder och träna på! Men som sagt gå en kurs först så att du kan lära dig hur du lär din hund! =o)
 

Tack för tipset

Skrivet av  Lena
har varit i kontakt med klubben men eftersom det inte finns någon bana kan man ju inte lära sig heller.
 

Men kanske i nån annan klubb än den

Skrivet av  M och L 030213
i din hemkommun... Borde ju finnas NÅN som håller på.
Lycka till!
 

Varför inte...

Skrivet av  annelie
börja med att köpa, eller låna en bok på biblioteket, där tex. agility action av marie hansson-hallgren. Där i har jag för mig att det även finns bilder och beskrivningar på de olika hindren som finns med i banan...
 

Tack för tipset

Skrivet av  Lena
tänkte inte allts på att det skulle kunna finnas böcker i ämnet (förstår inte varför *ler*)
Det blir bibblan i morgon
 

www.agilityshop.se/ *imt*

Skrivet av  annelie
 

tack för länken(IMT)

Skrivet av  Lena
 

Det var ju en

Skrivet av  Lena
jättebra länk , där fanns ju i princip allt jag sökte
Tack än en gång
 

Var bor du?

Skrivet av  Rebecca m Ufo
Är du säker på att det inte finns någon brukshundklubb i närheten som har kurser i agility? Det behöver ju inte vara den klubb som du "tillhör". Själv bor jag i en kommun men tränar agility i grannkommunen, dels för att jag har ungefär lika långt till båda klubbarna, och dels för att den klubb jag tränar på är kända för att vara bra :-)
Lycka till, det är jättekul med agility :-))
 

Förresten

Skrivet av  Rebecca m Ufo
Här är en länk:
http://biphost.spray.se/agility/hund.htm
 

Länk

Skrivet av  Linda
Här är en länk till reglerna som SKK satt upp. Finns även utförliga uppgifter på måtten på hindren om du är händig och tänkt bygga själv:

http://www.skk.se/pdf/regler/agility01.pdf

Den boken fick jag från SBK när vi gick en kurs. Det är nog också förnuftigt att kanske skaffa sig en video med tips hur man tränar in olika hinder och hur man undviker att omedvetet träna felaktigt för det är rätt petiga regler om man vill gå vidare och tävla.
 

Artiklar från Familjeliv