Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 kattor har vi....

Skrivet av m.
och den ena är så dålig på att hålla sig ren. Hon har norsk skogskatt i sig och pälsen är lite längre än på vanliga kattor. Den tovar sig också lätt. Hur gör ni som har sådana kattor, hon hatar att bli borstad, har nog försökt. Brukar ni bada dem ? och hur gör ni i så fall. Tacksam för alla tips.
Svar på tråden: 2 kattor har vi....

Har också en sådan katt...

Skrivet av  Anna E, Viktor -01 och Emma -03
...som är blandning med norsk skogskatt + hatar att bli kammad. När det blir illa så klipper jag helt sonika ner pälsen på honom. Han tycker att det är jätteskönt, men eftersom man får sluta när han ledsnar så kan han se väldigt egendomlig ut under ett antal dagar innan det blir klart... ;)
 

Åh, jag har likadant!!!

Skrivet av  Lollo me Casper f. 040113
Min Fisen (norsk skogskatt) har fått massor me tovor i pälsen...magområdet, o jag får under inga omständigheter klippa bort dessa...va gör man? Ska man behöva lämna in katten på trimning för 300 spänn!?

Bra fråga m. Jag vill oxå ha tips!
 

=) litet tips om katten är lättlurad =)

Skrivet av  mamma till2
hade en långhårig katt som älskade att bli ompysslad men hatade att bli borstad eller klippt =)

jag gjorde som så att ajg stoppade en liten nagelsax i fickan o sen när hon själv ville komma o gosa så klappade o kliade jag henne så honnästan somnade, sedan smög jag fram saxen o klappade klippte o gosade, då märkte hon inte ens att jag klippte henne... hon var dessutom ganska glupsk så ibland klippte jag henne när hon stod å käkade, hon tittade lite surt på mig men lät mig hållas...... sen fick hon alltid leverpastej efteråt som godis =)
 

En kompis..

Skrivet av  Charlotte
..till mig har en blandning mellan Norsk Skogkatt och Perser och den kissen hade hur mycket tovor som helst i pälsen. Hon försökte klippa bort tovorna men han protesterade så mycket att hon var rädd att klippa i skinnet i stället. Nu tar hon med honom till veterinären med jämna mellanrum och får honom "trimmad". Mycket uppskattat av både matte och katt måste jag säga, kan helt klart rekommenderas!
 

har aldrig

Skrivet av  Anna C.
prövat men man ska tydligen ha i talk (typ bebispuder) i tovorna och reda ut dem med fingrarna så löser de upp sig.
Vet inte hur man håller borta tovor annat än med kam, kamma åt "fel håll" ibland så att du når underhåret. Börja med korta stunder dagligen och klappa mycket så att de spinner, gärna när de är trötta och vill bli lite kelade med. Avsluta med lite godis.
Magen är svårast men jag passar på när kattflickan ligger och sover på rygg, behövs ju bara några drag om man gör det ofta...
 

Ev ett tips

Skrivet av  RBA
Jag har också en halvskogis med en rejäl lejonman,iaf på vinterhalvåret.
Hon gillar att bli borstad med dotterns hårborste!
Inte med någon kam eller karda,så testa med en vanlig hårborste.
Den vi har är med stålpiggar med nån slags liten knopp längst ut.
 

tack allihopa

Skrivet av  m.
ska genast prova klippa när hon sover, och brova med en mjukare borste, annars får jag väl ta henne till nån som kan trimma ??? tack
 

Vi borstar vår...

Skrivet av  myself
(iofs en birma, men med längre päls än de vanligtvis har) med en vanlig hårborste, gjord av svinborst (är det väl?) Ganska "stickig", men katten gillar det verkligen medan kammen är ett hatobjekt.
 

Artiklar från Familjeliv