Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*förtvivlad* Behöver hjälp med hund.

Skrivet av Jessica
Hej!
Var ska jag börja...
Jag har världens finaste underbaraste hund som jag älskar något oerhört. Jag fick honom när han var 10 månader. Han föddes i Spanien och där bodde han hos en hemsk gubbe. Han blev tagen till Sverige av en vän till en vän som sen inte kunde ha kvar honom. Då tog jag in honom.
Han är min första hund och jag har verkligen gjort så gott jag kunnat. Men jag känner att han inte får det han behöver för att känna sig lycklig och tillfreds och det gör mig alldeles ifrån mig av olycka.
Jag har en dotter på drygt ett år och det tar ju sitt också.
Jag tror att han är stressad av understimulering och jag tror inte att han litar på att jag är en stark och trygg ledare. Jag känner mig usel. Han har ju liksom inte bett om att komma till mig. Han skäller och drar, är nervös och kastar sig i kopplet mot andra hundar. Han vill inte äta ordentligt (men det har han aldrig gjort) Han ser ledsen ut på ögonen. *gråter*
Han är väldigt känslig och nu har vi hamnat i en ond cirkel och det känns som jag bara skäller på honom. Som att han bara är i vägen och gör fel. Jag behöver hjälp att bryta det här.
Jag var inne på www.immi.nu och hittade en instruktör/psykolog som jag ringde till för en stund sedan. Men han sa att det blivit fel, han håller inte på med sånt här längre. Det finns ingen annan immi-instruktör i hela östergötland! Det är dels därför jag känner mig helt förtvivlad nu. Jag har lovat min älskling att jag ska lösa det här. Jag behöver hjälp!
Svar på tråden: *förtvivlad* Behöver hjälp med hund.

Oj då

Skrivet av  Kajan
Måste det vara just en immi-instruktör går det inte med nån annan? Det kanske finns nån Brukshundsklubb el Svenska Hundklubben el nåt annat när där du bor.

Har du frågat på nåt särskilt hundforum, t ex vovve.net?

Hoppas det ordnar sig för er!
 

Oj, känner med dig!!

Skrivet av  Nina, *Ines*,Plutt v.30+0
Jag kände at tjag var på väg in i samma onda cirkel redan när ELvis kom till oss och då var han ju bara en liten valpis. Vi fick hjälp av en immi-instruktör, Ditte Andersson. Det kändes jättebra coh nu ska vi gå kurs med henne.
Det viktigaste rådet vi fick av henne var att Elvis var överstimulerad snarare än understimulerad...

Men vad jag ville komma till är ju att det säkert finns instruktörer som är jätteduktiga men inte tillhör immi: kan du inte kontakta brukshundsklubben närmast dig, de har säkert jättebra tips och kan rekommendera någon av sina instruktörer. Din hund är ju i värsta unghundsfasen och dessutom kanske lite traumaskadad och måste "börja om" som valp med lite mindre krav. Och jag (som snart själv ska få barn och har en ganska krävande hund...) vägrar ju att tro att det inte skulle gå att kombinera och att kunna ge både hunden och bebin den tid de behöver...

Lycka till!
 

Oj då...

Skrivet av  Jessica
Han är tre år nu. Nu känner jag mig jättedum. Men problemet har kommit smygande och accelererat efter att jag blev gravid och dottern föddes. Du har rätt, det måste ju gå att ge båda den tid de behöver. Det jag behöver hjälp med är nog i första hand att göra ett träningschema. Jag vet inte vad och hur jag ska träna.
Jag kan ju inte åka till klubben när han blir så "galen" bland andra hundar. Men de kanske kan tipsa mig om något ändå. Tack.
 

klart du kan...

Skrivet av  annelie
du kan visst ta med hunden och åka till brukshundsklubben, vill du inte ta med honom med en gång, ha honom kvar i bilen, gå efter hjälp själv, så kanske någon kan komma bort till din bil och titta på honom... eller något....

lycka till:-)
 

Det kan du visst.

Skrivet av  Jörn
På brukshundklubben är de vana med sådant.
En någotsånär erfaren instruktör ser inte din hunds beteende bland andra hundar som ett oöverstigligt problem. Jag minns till exempel Sankt Bernhards ägaren, en karl i 50 kg-klassen, som bokstavligt talat blev dragen på magen 50 meter in ibland alla andra hundar på kursen. :-) Efter kursen gick han fint bredvid föraren mitt ibland andra hundar.
En annan hund jag minns var så blockerad av andra hundar att den stormskällde oavbrutet tills den blev hes vid hundmöten. Inget hade hjälpt. Den hunden satte jag mitt i cirkeln av andra hundar och då tystnade den därför att den inte orkade skälla på alla samtidigt. Sedan var den mottaglig för dressyr.
 

Säkert?

Skrivet av  Jessica
Jag trodde inte det. Jag frågade inne på klubbens hemsida om det fanns bussar dit för jag har ingen bil Fick då svar att det gjorde det. Då svarade jag på det mailet och beskrev våra problem men jag fick aldrig något svar. Då kändes det som de inte ville ha dit oss.
Bor inte du i närheten då? ;o)
 

Nix, jag bor i

Skrivet av  Jörn
Gävle. Kom hit du så ska jag titta på honom. :-)
 

Åmäh! ;o)

Skrivet av  Jessica
Fasen! Men om jag börjar gå nu...hehe...
Tack i alla fall.
 

Inte IMMI, men ändå

Skrivet av  Monika med blandisen
Jag går kurser för Tomas på Östra hundskolan. Han har kurser i Linköping, men man kan även få "privatlektioner". Jag tycker att han är duktig, men han kanske inte är så mjuk som en IMMI-instruktör. Tror dock att han anpassar medtoden mycket efter hunden....
Hans hemsida är i alla fall www.ostrahundskolan.nu
 

östra hundskolan...

Skrivet av  Tina
..han som har den gör hembesök!
Du kan ju ringa honom i alla fall, gå in på ostrahundskolan.nu och kika...

Lycka till!