Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Agiliti och hundar

Skrivet av Lena
vid vilken ålder brukar man börja träna agiliti med hundar.
Har en liten blandrastjej på 11 måmnader som barnen har lekt lite med. De har satt Vp rör i marken så hon kan gå slalom de har en lektunnel, hon springer genom, de har ett litet hus med snedtak som går ner till marken som hon springer över och kasar ner på (detta började hon med själv och tyckte det var jätteskoj) + att de har ett picnicbord som honi slutet hoppar upp och lägger sig på. Hon verkar tycka att detta är jätteskoj och superduktig är hon om man får skryta lite ;)
Kanske skulle man börja mycket tidigare eller det är lagom att göra det nu?
Får man föresten tävla med en blandis?
Svar på tråden: Agiliti och hundar

Hej

Skrivet av  Lilla jag
Tror att hunden måste vara minst ett år för att få börja träna agility. Blandisar får tävla. Vad kul att hon tycker att det är roligt! Lycka till
 

Tack.

Skrivet av  Lena
Ja hon gillar verkligen det. När barnen tar fram sin tunnel för att leka själv sitter hon vid vprören och väntar för hon tror det är dax för henne att leka :o)
 

Hunden bör absolut vara....

Skrivet av   AW
HD och AD röntgade INNAN man börjar med agility.
 

ok tack för ditt svar

Skrivet av  Lena
bör jag kanske inte låta henne leka här hemma heller då eller?
 

Äsch, ingen fara

Skrivet av  Sara m. Viggo
Det är ju bra att veta hur hundens höfter är innan man börjar en seriös träning, men det är ju inte så att ni inte kan busa runt med er hund hemma! Vad är hunden korsning emellan? Alla raser har ju inte problem med höfterna ens.
 

Hon är en korsning mellan

Skrivet av  Lena
Flatte och en Wactelhund.
Hon är i storlek som en wactelhund just nu och hon verkar inte växa mer.
När hon sover ligger hon med bakbenen rakt ut så det ser ju inte ut som om hon har problem nu i alla fall
(vet inte om det stämmer men en hundvan kompis sa att man kunde se det så, att hade hon haft ont hade hon inte legat så, men som sagt jag vet inte om det stämmer)
 

Hej

Skrivet av  Rebecca m två grönisar
Man får inte tävla i agility innan hunden är 18 månader gammal.
Ang. träning, så får hundar som fyllt 1 år vara med på min klubb, men det finns säkert klubbar som håller på 18 månader även för träning.
Du får tävla med en blandis, men hon kan inte bli Svensk agilitychamion :-)
Hör av dig till närmaste brukshundklubb och anmäl dig till en agilitykurs, det är verkligen jättekul! :-) Självklart kan ni leka med henne som nu gör, men risken är att hon lär in något fel (t.ex. fel ingång i slalomet) som sen är svårt att träna bort om ni vill börja med agility "på riktigt".
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Lena
Ja jag ska leta upp en klubb här hemma vid och höra med dem.
Finns det några bra ställen på nätet där man kan läsa om agility?
/Lena (*Nena* med Molly)