Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AKUT hjälp ang kattungar!!

Skrivet av Mvh L
Hej
Har hittat två övergivna kattungar i vårar garage, kattmamman har inte varit hos dom på 2-3dagar vi har haft ständig koll och INTE rört dom, men troligen har det hänt henne nåt. Så nu har vi kattungar som är ca en vecka -10dar gamla som behöver uppfödning. Nån sa till oss att skaffa mini nappflaska, men vad ska dom ha för mjölk? Hur länge ska man bara ge mjölk och hur ofta? Dom är dessutom fulla av loppor (och säkert mask)och när kan man loppa av dom? Behöver så mycket tips och hjälp som mäjligt, har aldrig haft katt förut.
Svar på tråden: AKUT hjälp ang kattungar!!

Trist att säga, men

Skrivet av  Sara m. Viggo
antagligen är det redan kört. Jag tycker att det låter otroligt att de har överlevt 3 dagar. Förmodligen är de döende.

Vill ni satsa på dem måste de till veterinären omedelbart för att få vätsketerapi och annan behandling. Överlever de så ska de sen ha ersättning som ni kan köpa hos veterinären eller på Apoteket. Lättast är att mata med pipett eller med en liten spruta. De ska ha mat minst var 3:e timme. Vidare så kan små kattungar inte kissa och bajsa själva, så det måste ni hjälpa dem med. De måste förmodligen också ha extra värme.

Jag har fött upp kattungar artificiellt, och det går men det är ett väldigt pyssel. Med det dåliga utgångsläget ni har så ger jag er inte mycket hopp, tyvärr.
 

Ok

Skrivet av  Mvh L
tack för svaret, vi försöker, men hoppas inte för mycket på två stora katter en dag....Kram
 

Som tillägg till Saras svar

Skrivet av  Miko
De katter jag har haft som misst sin mamma tidigt (vid 3 och 5 veckors ålder) har inte blivit bra katter (har inte fungerat med andra katter för att de inte kunde språket gissar jag, honkatten var dessutom nästan som en psykotisk människa så henne fick vi ta bort).

För att bespara katterna lidande hade jag avlivat dem (och det är inget jag gör i första taget).
 

Min perser är handuppfödd

Skrivet av  Lea m Loui 020419 o Sophie 000612
Han heter därför "Song hio´s Against All Odds" (fast kallas för "Purrisen").

Uppfödaren födde upp honom med pipett och kattmjölksersättning.

Han var några veckor när hans mamma fick juverinflammation.

Du kan ringa Djurakuten på 08-30 19 00
 

Helt andra förutsättningar

Skrivet av  Sara m. Viggo
Han var ju förmodligen frisk från början och behövde säkerligen inte vänta 2-3 dygn på att få ersättning. Dessutom förmodar jag att han fick fortsätta vara tillsammans med sin mor?

Jag har som sagt också lyckats föda upp kattungar med ersättning, men hur utgången ska bli beror så mycket på utgångsläget.
 

Självklart är förutsättningarna mycket sämre nu

Skrivet av   Lea m Loui 020419 o Sophie 000612
de var dock inte med mamman under lång tid eftersom hon opererades och var mycket sjuk.

De var ju dessutom friska från början.
 

Glömde skriva att han inte är "riktig" katt heller

Skrivet av  Lea m Loui 020419 o Sophie 000612
han tvättar sig inte så ofta och har nog ingen koll på att han är katt. Han går dock bra ihop med vår honkatt men inte med den andra kastrerade hanen som jag hade.

 

Inget bra

Skrivet av  N -97
Hittade en kattunge skrikandes utan mamman.
Dryga 4-5 veckor var den.
Det barmhärtigaste enligt vet var avlivning eftersom den var uttorkad och hade löss.

Har handuppfött kattungar.Men då har jag tagit hand om kattungen omgående då modern inte fixat det själv.Dvs inte låtit kattungen torkat ut.
 

Tack alla

Skrivet av  Mvh L
För era svar, jag fortsätter mata med den mjölkersättning jag fått tag i, hälper dem att kissa och bajsa. Och imorgon bitti tar jag dem till vetrinären så får han avgöra vad som är bäst, avlivning eller fortsätta omhändertagandet.
 

Lycka till

Skrivet av  N -97
Eftersom du månar så om dem hoppas jag det gåt bra.
Härligt och höra att du vill fixa det.
 

Som motvikt

Skrivet av  HelenaD
till de negativa svaren du fått måste jag berätta om vår Saga. Hon var också övergiven av sin mor och hade varit det i 2-3 dgr när jag hämtade henne. Hon var då ca 4 veckor gammal. Hon var verkligen nära döden men repade sig och är idag en 5 år gammal fullt frisk och normal katt!

Nu är ju era kattungar mycket yngre än så men jag vill i alla fall ge lite hopp. Jag minns så väl hur det kändes när en kompis käckt sa: "Jag är ledsen men hon kommer inte att klara sig. Även om hon verkar frisk nu så har säkert lever och njurar tagit sådan stryk att hon dör senare".

Modersmjölksersättning och nappflaskor finns oftast att köpa på apoteket.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv