Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ad droppar till hund? Sara och alla andra

Skrivet av hundvalpen
min uppfödare ville ju inte att vår hund skulle äta valpfoder pga av HD risken men säger nu att vi borde komplettera vuxenfodret med AD droppar. Och när jag frågade hur många fick jag ett mkt svävande svar. Hon frågade hur många jag brukade ge mina barn och när jag sa 5st sa hon ja men ge hunden typ 5-10 droppar då.
Men det är ju farligt att överdosera och därför har jag inte gett hunden några droppar än innan jag fått nåt vetttigt svar.
1.Måste/Bör hunden ha dropparna?
2. Om ja, i så fall hur många? Och hur länge?

Annars går det hur bra som helst hon är helt bedårande och jättesnäll med barnen
Svar på tråden: Ad droppar till hund? Sara och alla andra

Det har jag

Skrivet av  Jörn
aldrig hört talas om. Ett bra valpfoder ger valpen allt den behöver. Om hunden visar dig bli drabbad av HD så har den det redan. Det är genetiskt betingat, inget som uppkommer pga valpfoder.
 

Okunnig uppfödare

Skrivet av  Bumbi
Köp ett bra valp foder till hunden. Finnes inga belägg för att ett valpfoder ger HD fel på hunden.
 

Jörn & Bumbi

Skrivet av  Sara m. Viggo
Läste ni vad jag skrev en sida bak?

Nej, hundar kan inte få HD av valpfoder MEN en hund som genetiskt har dåliga höfter har bättre chans att inte få så mycket symptom om man förlångsammar dess tillväxt genom att hålla dem slanka. Det kan dessutom påverka höftstatusen positivt, inte bara symptomen. En stor och snabbväxande ras kan absolut få valpfoder, men då ska man vara nogrann med att hålla mängden nere, eftersom det är så energitätt.

Alltså, att förlångsamma en snabbväxande ras tillväxt är enbart positivt med tanke på höfterna.

Hur det är med AD-droppar eller ej vågar jag inte uttala mig om nu (skulle behöva mina nutritionspapper för det).
 

Men du

Skrivet av  Jörn
jag skrev ett ohyggligt långt inlägg i den förra debatten men min IE kraschade och jag orkade inte skriva om allt igen.
Jag rekapitulerar lite i alla fall:
För att (som du säger) "förlångsamma" tillväxt på en hund bör du hålla den precis på svältgränsen. En hund som hålls på svältgränsen mår inte bra, man riskerar att flera inre organ inte utvecklas som de ska. Kompisen fick förra månaden hem en sån omplaceringshund, en Riesen 10 månader gammal som man (bokstavligt talat) kunde spela xylofon på ryggkotorna på. Den hunden hade 5-6 kilo kvar till *undervikt* och eftersom jag är privatinstruktör åt kompisen så pratade jag både med uppfödaren och förra ägaren och uppfödarens order hade hållts till punkt och pricka. Kräket hade inte en enda muskel i kroppen. Det lilla foder han hade fått i sig gick åt till att låta skelettet växa. Vad vill jag då säga med detta? Jo: Om man ska hålla en höftkula på plats så behövs det muskler. Har hunden anlag för HD så är det i rimlighetens namn bättre att jycken ges en chans att utveckla muskler som håller sladdriga leder på plats, eller hur? Här håller en erkänt duktig vet. ortoped med mig, jag pratade med honom för flera år sedan. Vill du veta vem så får du maila, jag lämnar inte ut hans namn utan hans medgivande. Du byter dessutom fot genom att nu tala om att "förlångsamma" en hunds tillväxttakt där du förut sa att hunden "växer för fort" med "fel" foder. Jag vidhåller (Och här håller Lars Hillström med mig, universitetslektor i biologi, jag har hans tillstånd att referera till honom i den här frågan.) att man *icke* kan påverka en hunds tillväxttakt med mindre att man tillför hormoner. Det här blir lite oorganiserat, jag är trött så du får ha tålamod med mig: Min fråga till dig blir till sist: Varför ska man hålla ner fodret så mycket att man påverkar hundens tillväxt med tanke på vilka risker det medför? Dvs, vad är det som i så fall gör att hundens ledstatus blir *bättre*? Dessutom vill jag gärna att du svarar på det jag skrev i mitten: Varför ska man ta bort muskler (som håller fast sladdriga leder) på en växande hund?
 

Jämför värdena

Skrivet av  HelenaD
Om du är osäker så tycker jag att du ska läsa på innehållsförteckningen för valpfodret respektive vuxenfodret för det foder du ger, om det verkligen är någon skillnad på A- och D-vitaminhalten i dem. Vilket märke är det? Det går ofta att hitta hela innehållsförteckningar på nätet så jag letar gärna :)

När det gäller vuxen- respektive valpfoder till en växande hund så har jag läst precis samma sak som Sara: så länge som man håller hunden _normalviktig_ (gärna på gränsen till tunn, för säkerhetsskull) så spelar det ingen roll VAD hunden äter, så länge som det är ett fullgott foder. Att uppfödare ändå rekomenderar vuxenfoder till sina valpar är för att ha både hängslen och svångrem, eftersom valpköpare ofta är nyckfulla ;). Allt för många överutfodrar nämligen sina valpar och trots att valpen i DERAS ögon är helt normalviktig så är den rultig enligt hur den borde se ut. Risken för att det ska ske är mindre om valpen äter ett vanligt (ingen högenergivariant) vuxenfoder eftersom den helt enkelt får i sig mindre energi per tugga mat. En lite överviktig valp och unghund sliter på sina leder på ett helt annat sätt än en lite tunn valp och unghund, och risken för HD och andra förslitningar är därför större på de hundarna.
 

åhh vill du?

Skrivet av  hundvalpen
leta åt mig alltså!
Det är Nutra Nuggets Performance för vuxna hundar kontra deras Puppyfoder. Och jag är intresserad av alla skillnader som finns mellan dessa foder.
Jag är dig evigt tacksam!
 

Bara för det så

Skrivet av  HelenaD
kan man inte se A- och D-vitaminhalterna på de fodren på nätet... Då får du nog kika direkt på säckarna (där ska det stå) för att se det. Men i alla fall. Här är de stora (viktiga) skillnaderna som jag kan se. Fosforhalten är proportionell till kalciumhalten i fodren så den skriver jag inte:

-------------------------------

Nutra nuggets, Puppy:

Protein: 31%
Fett: 20%
Kalcium: min. 1,20%

Nutra nuggets, performance:

Protein: 26%
Fett: 18%
Kalcium: 1,00 - 1,20%

Puppy är kort sagt rikare på protein och fett samt _förmodligen_ på kalcium (och fosfor). För att få något att jämföra med så kommer här motsvarande siffror för:

Eukanuba, puppy och junior (alla storlekar):

Protein: 27,6%
Fett: 15,8%
Kalcium: 1,20%

Eukanuba, puppy och junior (large breed):

Protein 26,0%
Fett 14,0%
Kalcium 0,80%

Purina Pro Plan, puppy, alla storlekar:

Protein: 28,0%
Fett: 18,0%
Kalcium: min. 1,1%


Purina Pro Plan, puppy, large breed:

Protein: 28,0%
Fett: 13,0%
Kalcium: min. 1,1%

--------------------------
På Purina Pro Plan är det ingen skillnad på halten A-vitamin i vuxen- respektive valpfoder (D-vitaminhalten stod inte på valpfodret) i alla fall. På de andra två står det inte.
-------------------------------------------------

Kort sagt så kan man bli kollrig för mindre eftersom alla inte innehåller samma sak... Det jag gör då, det är att tänka på något lättare: vad äter vildhundsvalpar? Jo, de börjar med halvsmält vuxenmat och fortsätter sedan med vuxenmat... Och de blir ju vuxna ok så varför skulle inte våra valpar bli det? Egentligen?
 

Artiklar från Familjeliv