Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur länge kan man rida en dräktig häst ?

Skrivet av Linda
Och hur länge efter fölningen kan man börja rida igen??Vi har en diskussion här hemma och jag måste höra med er andra ...
TACK
Svar på tråden: Hur länge kan man rida en dräktig häst ?

Går inte att..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03 och Alfons 3/10-04
svara på utan att se hästen och veta hur den är tränad innan.
Vissa hästar mår bra av att bli ridna långt in i dräktigheten men då ska hästen vara vältränad innan den blir dräktig.
Är hästen otränad innan så är det ju inget vidare att börja rida under dräktigheten utan då finns det annan motion som är bättre lämpad.
Där gäller det att kunna läsa av vad hästen mår bäst av.
Samma gäller när man ska börja rida igen efter dräktigheten, en häst som var vältränad innan den fölade återhämtar sig ju fortare och kan börja ridas igen medans en otränad häst kan behöva lite längre tid på sig efteråt.
 

Min personliga åsikt

Skrivet av  Sara m. Viggo
är att om man väljer att avla på ett sto så kan hon gott få vila iaf under högdräktigheten + minst 3-4 månader efter att fölet är född. Jag vet att ett vältränat sto kan ridas (i lagom tempo) fram till förlossningen, men jag kan själv bara inte se någon större mening med det. Efter fölningen tycker jag att sto och föl ska få tid i lugn och ro med varandra, inte skiljas åt tidigt pga ridturer. Annars så är det ju okej att rida på stoet så snart hon har hämtat sig, kanske efter 3-4 veckor.

Men, som sagt, min personliga åsikt är att man kan välja ridning eller avel, man måste inte göra båda på en gång.