Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ögoninfektion hos hund.

Skrivet av Ninni
Min goldentjej har fått en kladdig ögoninfektion i ena ögat.Räcker det att spola rent med koksalt flera gånger per dag? Någon med erfarenhet?
Svar på tråden: Ögoninfektion hos hund.

Med min pudelkille...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
gjorde jag precis som med oss människor. Tog avsvalnat (dvs ljunnet) uppkokat vatten på bommulstuss och tvättade rent morgon och kväll. Viktigt är att se om det är något hår eller liknande som orsakar inflamationen...borde ju inte vara hår, men kan ju vara skräp för en golden.
Om tvättningen inte ger resultat efter ett par dagar sök vet, det finns penicillindroppar att få även till hund.
 

Ögon är känsligt

Skrivet av  Sara m. Viggo
för det kan gå så himla fort! Är du helt säker på att den inte har ett sår i hornhinnan (det är mycket svårt att se utan färgning) så kan du testa att bara skölja rent, men då ska du se en tydlig förbättring inom kort. Sök annars veterinär.
 

Tackar för era snabba svar!

Skrivet av  Ninni
Ska ringa min veterinär bums och höra.
 

Det finns en receptfri salva på apoteket...

Skrivet av  HelenaD
Nu minns jag inte vad den heter men den är för människor egentligen och är knallgul. *funderar*

Jag har använt den ett fåtal gånger till min ena hund som hade känsliga ögon som yngre. De blev röda, kladdiga, lite svullna och rinniga. Ibland undrar jag om det inte berodde på att vi åkte så mycket tåg då och att det var dragit nere vid golvet på tåget. Efter att vi skaffade körkort och bil och just inte åker tåg mer så har han inte varit irriterad i ögonen en enda gång. Hur som helst så blev han mycket bättre redan efter en behandling med salvan och irritiationen var helt borta inom några dagar.

Är hon bara irriterad i det ena ögat skulle jag dock söka veterinär. Min erfarenhet är att ögoninfektioner sätter sig i båda ögonen, även om ett öga kan vara sämre. Är bara det ena ögat drabbat så låter det mer som att hon skadat sig eller har/haft något i ögat, tycker jag.

Jag hoppas att hon snart blir bättre!
 

Noviform

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Heter den salvan som finnes receptfritt på apoteket.
 

Tack!

Skrivet av  HelenaD
Ja, så hette den :)
 

Artiklar från Familjeliv