Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hundköp

Skrivet av peter56
Jag har ju tidigare berättat om mina hundköparplaner efter min förra hunds död. Idag blev det köp av en hund, och en helt annan hund än planerat. Jag var helt enkelt för sugen på en hund för att orka vänta tills i slutet av januari för att få hem en jycke.

Igår hittade jag en annons på en knappt tio veckor gammal valp av rasen Dansk-Svensk Gårdshund på internet. Jag mailade över ett brev till uppfödaren som ringde upp mig idag. Jag åkte över till kenneln och kollade på valpen.

Resultet kan ju bara bli ett, är man hundsugen och kollar på en valp så är man ju förlorad. Så nu ligger en liten hundvalp och sover här bredvid mitt skrivbord i sovummet.

Fler rapporter kommer senare.
Svar på tråden: Hundköp

Kul!

Skrivet av  Joella
Och lycka till! Det blir ju inte alltid som man planerat, vi höll som bäst på att "välja ras" på hunden vi ville ha efter våran Cavalier. Nu blev det en blandras i stället, ( med bla. pudel) som du skrev att har man väl tittat på en valp är det svårt att inte ta med den hem :-)
Jag törs knappt inte tro att vi har fått en lika bra hund som vi hade innan, kan man ha en sån tur? Men han verkar passa oss perfekt med sitt sätt och sitt temperament! Som sagt : lycka till!
 

Ojdå!

Skrivet av  Helena D
Här går det undan! Samma storlek, "samma" fläckar men en HELT annan hund. Hur känns det? Jag gillar gårdshundarna jättemycket och de är den ras som jag skulle byta till om jag skulle byta ras, tror jag. Fast så cavalierlika är de förstås inte ändå ;). Betydligt mer lättskötta fysiskt men lite (mycket) mer att hålla ordning på psykiskt.

Är det en tik eller hane? Vilken färg har den?

Grattis till valpköpet!
 

Medveten

Skrivet av  peter56
Jag är naturligtvis medveten om att det är en helt annan typ av hund, jag har en bekant som har en Dansk-Svensk.

Min hund är en hanhund som är född den 18 oktober. Han är svart och vit med lite brunt på underkäken. Eftersom han har ganska mycket svart i sig så kallade kenneln honom för Sotis och jag behåller det namnet.

Det är en liten livlig herre som springer och leker och busar redan den första kvällen i sitt nya hem.
 

Han låter verkligen söt :)

Skrivet av  Helena D
Och som en kavat liten prick :). Jag förstår dig verkligen att du inte kunde stå ut tills i slutet av januari, för utan någon hund alls så länge... Nä, det kan inte vara skoj.

Tänk så livet kan vara. Du väntade på en cavalier och så blev det en gårdshund - och det blev säkert precis så som det skulle bli :)
 

Grattis

Skrivet av  *Nena* med Molly
till valpen.
De är fina vovvar, har träffat några stycken.
 

Grattis Peter :)

Skrivet av  Eirene
Så du kunde inte tåla dig :)
Jag tror du får en underbart fin hund av denna ras!
Berätta gärna mer och LYCKA TILL!
 

Grattis till hundköp! Håll oss gärna

Skrivet av  Lea
underrättade om hur det går!
 

Grattis!!!!!

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Härligt att åter igen ha en hund vid sin sida :) Hoppas ni skall få många och lyckliga år tillsammans!!!!
 

Häftigt

Skrivet av  UlLi
skönt att höra att du är med hund igen jag förstår att du haft de tomt och tycker de låter underbart med ett nytt litet vilddjur

vi hade en sådan hund på vår valpkurs och dom är ju jätte söta och i alla fall Cajsa som hon hete var supermysig lite envis och egen men så bodde hon på landet och hade knappt sett varken folk eller ett koppel innan valpkursen men hon lärde sig fruktansvärt snabbt. dottern blev förälskad och den rasen står som en av de 6 hundar hon minsan ska ha när hon blir vuxen :)

Lycka till och vad ska underverket heta och blev det en hanhund denna gång också.
 

Grattis! Det är

Skrivet av  Lilith
underbara hundar!

Jag var inne på den rasen när vår Bessie dog i somras (hade sommaren innan träffat en härlig sådan) och vi hade en 4-åring hane på prov i somras som behövde omplaceras. Nu tog vi inte honom, men det berodde enbart på att han var gräsallergisk, och vi bor med äng och skog utanför med mycket "gräspromenader" på schemat. Och man kan ju inte ha en hund som har klåda hela tiden man varit ute, varken för vår eller hans skull.

Men annars var det en helt underbar hund, otroligt stabil i psyket, pigg och glad, inga problem att hänga med på vad som helst. Sov under täcket gjorde han från första natten hos oss.

Jag tänker på honom då och då, hoppas han kommit till någon aktiv familj vid hav eller stad, utan för mycket gräs.

Jag tror du fått en bra hund, de lever ju som regel ganska länge också, och brukar vara friska. Men du har fått en hund (ras) med mycket energi.
 

Världens bästa ras:-)

Skrivet av  Lottentotten
Fast jag är ju partisk förstås. Jag är inne på min tredje... och som det känns nu, så har jag ingen anledning att byta ras :-)
Får man fråga vilken kennel valpen kommer ifrån? Om du inte vill säga det här, kan du maila mig på [email protected]
 

Grattis

Skrivet av  Q
Jag känner en som föder upp din nya ras och jag gillar dom skarpt. Stooor hund i liiiten förpackning kan man säga...
 

Oj!

Skrivet av  Anna
Grattis! Jga kände en sådan en gång och den var väldigt trevlig, verkligen. Men vad sa uppfödaren då, som du hade tingat din valp hos?
 

Artiklar från Familjeliv