Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

upp till oss

Skrivet av Mia
eller ?
Om vi har hundar som hoppar.
När vi får hem folk så hoppar de och bara man böjer sig ner lite och hälsar så slutar de.
Fick hem svärmor som var på dåligt humör som sa
"hoppa inte för då sparakar jag"

Suck!
Jag VILL att mina hundar är livliga, busiga och hälsar!
Svar på tråden: upp till oss

Nja

Skrivet av  Sara m. Viggo
Jag tycker väldigt illa om hundar som hoppar och far omkring på mig, så ni måste ju acceptera att andra kanske inte gillar era hundars beteende. Sen var ju din svärmors kommentar både onödig och otrevlig.
 

Oj!

Skrivet av  HelenaD
Hade någon sagt så till mina hundar så hade jag blivit arg, faktiskt. Man hotar verkligen inte med att sparka mina hundar i vårt eget hem. Mina hundar hoppar. De hoppar till och med rejält mycket, så att det ibland gör ont. Vet jag att någon "känslig" människa (av typen gammal, gravid, främmande, rädd etc) kommer så håller jag i dem och dämpar dem. Övriga människor får tåla att de hoppar hemma hos oss...
 

Hemma hos er...

Skrivet av  Sara m. Viggo
Hoppar de bara där då? För min erfarenhet är att "hopphundar" nästan alltid hoppar på människor, oavsett om de är hemma eller ej. Inte alls kul när de skitar ner ens kläder eller tom gör så att man får ont.

Fast jag håller med om att man sätter reglerna i sitt eget hem, sen får man väl inse att ens gäster kanske inte tycker att det är så kul.
 

Nej, det är mest här

Skrivet av  HelenaD
När vi är borta så är det ju vi som kommer dit och då blir det inte lika hysteriskt möte i dörren. Utomhus när folk vill hälsa så kan det hända att de försöker hoppa också (ett fullt naturligt beteende när man är liten hund och människor är långa) men då håller jag ned dem så att de inte kan smutsa ned eller skrämmas.

Hundarnas favoritmänniskor (övriga är inte tillräckligt intressanta att hoppa så värst på) har antingen egna hundar som hoppar på oss (de vill väl ge igen antar jag;)) eller är halvgalna i hundarna och tjuter förjust när hundarna hoppar runt på dem, så jag skulle inte tro att de tycker att det är så värst jobbigt faktiskt. Verkar de tycka att det är jobbigt så är jag faktiskt inte värre än att jag lugnar hundarna.
 

Hade jag kommit hem till er

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Så hade jag inte hälsat på hundarna överhuvudtaget, hade avvistat dom med handen och visat att jag tolererar INTE att ni hoppar.
 

*fnissar*

Skrivet av  HelenaD
Jag är tydligen jättetrött och läser slarvigt för så här råkade jag läsa:

"Så hade jag inte hälsat på hundarna överhuvudtaget, hade avlivat dom med handen och visat att jag tolererar INTE att ni hoppar."

*fnissar tramsigt* Gissa om jag vaknade till ;D
 

Hahha

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Värsta Rambo ;=)
 

så....

Skrivet av  Tina
..kan man ju inte säga, att man ska sparka!

Om jag kommer hem till någon som har en hoppande hund, så knuffar jag bestämt ner hunden för jag vill inte ha en hoppande hund på mig, och det gäller min egen också.

Visst kan en hund vara ivrig och hälsa på folk utan att hoppa.

Min hund hoppar inte på oss, och inte på min familj heller förutom min pappa för han är den enda som accepterar det*s*
 

BÅDA

Skrivet av  Ida & Toritrollet
mina hundar hoppar när det kommer folk, ja i ALLA lägen! Däremot kommer folk till mitt hem så får de leva med det OM det inte är frågan om hundrädda eller allergiker (jupps även sånna kommer hit), men då är hundarna i sovrummet bakom galler. Kommer vanliga dödliga in genom dörren så får de antingen leva med att hundarna hoppar eller ge f*n i att dyka upp. Det finns EN som provat att knäa min hane i bröstkorgen EN gång, följt av att människan slet hunden i nackskinnet och gormade (en hundägare), då visade jag vederbörande på dörren och sa att uppför dig för tusan som folk annars kan du lika gärna dra. Mitt hem, mina hundar och följdaktligen MINA regler, passar det inte så finns det en ytterdörr...
 

Haha

Skrivet av  HelenaD
Vilket underbart inlägg! Jag skrattade mig igenom hela och var tvungen att läsa det för mannen med som gillade det lika mycket :D
 

Då hade jag absolut valt

Skrivet av  mamma
att inte komma hem till dig mer.
 

Otur

Skrivet av  Ida & Toritrollet
för dig eftersom att jag är en rätt trevlig prick.
 

Jag kanske ska tillägga

Skrivet av  HelenaD
att kommer jag hem till någon med hundar som hoppar (ja, även hem till mig själv alltså;)), så brukar jag försöka sätta mig på huk så att hundarna kan hälsa utan att hoppa. Är de väldigt vilda och/eller stora och tunga så försöker jag hålla nere dem så att jag slipper bli vält, genom att stadigt och lugnande smeka med långa tag på varsin sida om huvudet, ned över bogarna (en hand framför bogbladet och hunden _kan_ faktiskt inte hoppa) och bringan. Det brukar fungera bra, tycker jag. Att bli kall eller otrevlig mot en glad och kontaktsökande hund förstår jag inte alls vitsen med...
 

Jag tycker

Skrivet av  rottweilermatte
att hundar som hoppar är ett tecken på dålig uppfostran på hunden och tycker det är otroligt otrevligt när man ska hälsa på nån och det första som händer när man kommer in är en hund som hoppar mot en
=( Men sparka hunden är absolut inte tillåtet oavsett hur irriterande det än är.
 

Håller med svärmor

Skrivet av  mamma
Jag hade också kickat till en hund som hoppat på mig.
Varför ska jag låta den göra det?
Det är faktiskt ditt ansvar att se till att dina hundar inte stör folk och vill man inte bli hoppad på ska man inte behöva bli det.
 

Eh?

Skrivet av  HelenaD
Skulle du klappa till värdparets barn om de trängdes i hallen också eller sparka värden på smalbenet för att han hade fel politiska åsikter? För sådant ska man väl inte behöva acceptera! Eller?

Att inte gilla en sak är en sak - att ta till VÅLD är en helt annan sak.
 

Hoppas att du skämtar

Skrivet av  Ida & Toritrollet
för den som kickar mina hundar åker tämligen fort genom dörren. Funkar inte vanliga pikar om hur pass olagligt det är att sparka eller idka våld mot en levande varelse så har man ju full möjlighet att stämma...
 

Missade en bit

Skrivet av  Ida & Toritrollet
"Det är faktiskt ditt ansvar att se till att dina hundar inte stör folk och vill man inte bli hoppad på ska man inte behöva bli det." Skriver du, men är det verkligen mitt ansvar att ta hänsyn till dem som tränger sig på i mitt hem? Dvs de stör inte andra människor när vi är ute och går, vanligtvis är de kopplade och är de inte det så har de vett att gå bredvid mig och fullständigt ignorera människor (dock ett undantag och det är alla sågspån som inte har mer vett än att ställa sig och gulla med hunden eller som hävdar att de ska hälsa på jyckarna trots att jag nekar å det bestämdaste).
 

Skulle du sparka

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
till min hund, så hade du nog en hund sittande i benet =)
 

Artiklar från Familjeliv