Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 hundar?

Skrivet av sheltiematten
Hej en fråga till er som kan det här med att ta hem en valp när man redan har en hund.

Jag har en sheltiekille som blir 7 år till sommaren. Funderar nu på att skaffa en valp till, antingen nu i januari eller lite längre fram till sommaren.

De kennlar jag haft mest kontakt med har bara varsin hanne kvar (ev. en tik på ett ställe).

Nån som kan ge mig för och nackdelar med
vuxen kille + hanvalp?
resp
vuxen kille + tikvalp?

jag har alltid bara haft hanhundar tidigare (av varierande raser) och aldrig 2 samtidigt.

tacksam för svar!
Svar på tråden: 2 hundar?

Jag har just nu

Skrivet av  Ida & Toritrollet
en gammal hane (8,5år) och en tikvalp. Hanvalp har jag inte haft själv öht. Däremot det jag kan säga med att ha en tikvalp och en hane är det att ofta verkar det som att den gamle hanen aldrig riktigt säger ifrån (mina hundar) så som en tik skulle gjort för läääänge sedan, dvs det blir mer lekfarbror. Har haft två tikvalpar boende med den hane jag har nu och han är bara lekfarbror hela tiden, har aldrig sagt ifrån ens när de bitit honom så illa att han har varit i behov av dränage och stygn... Hanvalpar fräser han ifrån betydligt tidigare åt, dvs när det gör riktigt förb* ont så säger han att oj, oj nu var du lite våldsam med mig sedan är han lekfarbror igen.

Fånigt snälla vuxna hundar är perfekt när man har en orolig valp, däremot om man har en kaxpella (som den jag har nu) skulle det nog vara bättre om jag hade haft stordraken (min gamla utlånade borzoitik) boende i huset fortfarande...
 

Jag har två hanar...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
8 år och 3 1/2år. Vi har kanske haft lite tur för gammelhunden är av naturen ranghög och lillhunden är av naturen ranglåg...så sannolikheten att de två skall ryka ihop är typ 0. Men det är klart det kan komma en dag då gammelhunden är så gamal och sjuk att han måste kliva av tronen, och om han inte gör det frivilligt innan lillhunden tycker det är dax så blir det nog lite fight då.
När den lilla var valp var gammelhunden hur snäll som helst. Den lilla hängde konstant i öron och svans och gammelhunden lät honom hållas. Jag var lite orolig för detta och frågade en som kan hundar och fick till svaret att för en valp är det bra med snälla gammelhundar som har stort tålamod med dem, då kommer de också bli snälla hundar (dvs snälla vid valpar).
Hursomhelst idag har vi ett team med hundar som är som ler och långhal...de älskar varandra och har kul med varandra mest hela dagarna. Det fungerar helt enkelt superbra!
För mig som matte märks det att jag har två hundar genom att kostnaden för mat och veterinärvård är dubbel liksom att jag har två hundar att hålla rätt på under promenaderna. Två hundar är också svårare att lämna bort.
Annars har lillhunden lärt sig massor av bra saker av gammelhunden, så för oss har uppfostran gått som en dans...har knappt behövt uppfostra alls.
Leka och aktivera hundarna behöver jag inte heller göra i samma utsträckning som om man bara har en, de aktiverar sig själva i mångt och mycket.
Ja, detta var ett svar från en som nog alltid kommer ha två hundar vid sin sida :)
Fråga gärna om du vill veta mer!
 

Artiklar från Familjeliv