Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga ang köp av Cavalier king charles

Skrivet av geo75
Hej på er experterna :)

Vi har länge pratat om att skaffa hund och undrar lite om någon vet dessa 2 saker:

Hur är det med bebisar? (väntar 1a barnet i feb)

och

Vet någon någon BRA kennel i Sthlms området ev Linköpingsområdet oxå?
Svar på tråden: Fråga ang köp av Cavalier king charles

ett råd bara..

Skrivet av  Tina
..vänta tills bebisen kommit, så ni vet om ni orkar med en busig valp också.

Jag skulle ha väntat med att skaffa valp tills barnet blivit åtminstone 1 år gammalt, men nu vet ju inte jag hur hundvana ni är, men det kan bli rätt saftigt att ha en bebis och en nafsig, icke rumsren valp på samma gång.
 

Hej på dig

Skrivet av  geo75
tack för svaret. Vi hade ju inte direkt tänkt att skaffa barn & hund inom loppet av några mån man behöver ju ha en hel del framförhållning när det gäller såna här inköp :)

Jag har haft 3 st Golden retrivers och min man är uppväxt med en kennel.
 

Hund och baby?

Skrivet av  Breeder
Hördu, seriösa uppfaödare har kö på sina valpar. Själv skulle jag inte sälja till en som ska ha barn snart. En ny baby tar mycket tid och det gör en valp också! Ingen bra kombination.
Vänta tills barnet är åtminstone några år. Små barn är nämligen inte alltid snälla mot hundar (omedvetet) och det krävs mycket av ägararen för att klara den passningen. När hunden tröttnar på nypen och sger ifrån, brukar ägarna tala om farlig hund... Nä du, hos mig ska yngsta barnet vara 6 år innan man får köpa valp! jag är rädd om mina hundars framtid.
Cavalier gillar inte att bli dragen i pälsen, trillad på och nypt mer än någon annan ras. Sorry.
 

Bara en liten fråga....

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
jag förstår absolut din 6-årsregel. Men om jag nu skulle ringa och fråga lite om dina hundar och berätta att vår dotter är tre år fyllda, vi har 2 hundar och en katt, och skulle nu vilja ha en hundkompis till. Skulle du direkt avfärda mig? Dottern är ju precis hur hundvan som helst och vet nog mer om hundar än ett barn som aldrig levt med en hund. Har du olika regler för familjer som redan har hund eller är det lika för alla.
För vår dotter är ju inte en hund något speciellt som man måste krama på osv. Det finns ju t.o.m mattar och hussar som blir besvikna eftersom hon inte bryr sig om deras hund alls, till skillnad mot barn som lever utan hund. Gör dottern något med hundarna så är det att klappa på dem försiktigt på ryggen eller leker lite med dem enligt de regler vi lärt henne...exempelvis att hunden skall släppa bollen på komandot loss innan hon kan ta den och kasta iväg den till hunden. Hon går heller aldrig fram till en vilande eller ätande hund, för det har vi lärt henne att inte göra osv.
Jag vill alltså inte ifrågasätta din 6-årsregel, jag vill bara veta om du skulle kunna göra undantag för en familj med mycket hundvana och med en hundvan 3-åring? Förstår du vad jag menar?????
 

OJ FÖRLÅT

Skrivet av  geo75
Känner direkt att detta forum inte är en plats för mig... Kände ditt svar till mig som ett påhopp! Inte alls sagt att vi ska skaffa hund direkt så fort vi har fött barn! Herre gud jag är väl inte dum i huvudet- klart jag vet att det är kö på kennlar!!!

Jo vi har mycket erfarenhet utav djur, jag har haft 3 golden retrivers själv och min man är uppväxt på kennel. Och jag kan säga att jag har MYCKET vänner som har småbarn (fr nyfödda till några år) som har hund katt osv där det går jätte bra! handlar inte allt om uppfostran? Både på ens barn och djur????
 

själklart är detta ett forum för dig

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
det är snarare "breeder" som ska fundera över hur h*n skriver sina inlägg.
Jag har en valp och min minsta var nio mån när vi skaffade valpen. Och det går jäättebra. Bara man vet vad det innebär och har man barn och hunderfarenhet sen innan så kommer ju inget som en överraskning. Sen är en stor fördel om man bor i villa el likn så man har en tomt så man kan släppa ut hunden utan att behöva sätta på barnen kläder varje gång eftersom det är måååånga ggr man ska gå ut för att de ska bli rumsrena.
Sen så skulle jag rekommendera att försöka hitta en ganska lugn individ i kullen för att få det så lätt som möjligt. Har själv haft flera hundar innan den här och en del har varit jättevilda(vilket hade varit jättejobbigt ed små barn) men denna lilla tjej är hur enkel som helst, vill alltid vara till lags. Och jag har tid för att både träna, ställa ut och ta hand om mina hundar fastän jag har småbarn bara så du vet.
Välkommen hit och kom gärna med fler frågor!
Vad är det för ras du är intresserad av!
 

Åh tack

Skrivet av  geo75
skönt att höra att inte alla delar breeders åsikter här! Det är mycket frågor att ta ställning till vid köp av hund och jag vet att vid golden inköpen så var kenneln noga med att ställa massa frågor för att rätt familj skulle få "rätt" hund så det där med att hitta en lugn i kullen är ju super bra tips! Vi har kommit fram till att vi vill ha en Cavalier. Tusen tack för ditt svar!!!!
 

Hörudu!

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Otrevliga inlägg hör inte hemma här! Min dotter var 6 månader när vi skaffade en valp, det har aldrig varit några problem mellan henne och valpen! Uch för människor som du, jag skulle ALDRIG köpa en valp från en uppfödare som har den inställningen som du!
 

Artiklar från Familjeliv