Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

BORTSKÄNKES!!! (på skoj)

Skrivet av Marie
brun, hormonstinn labradorpojke. Jag har siktat in mig på grannens ljuvliga, löpande schäfertik. Inne går jag runt, runt, runt och flämtar och gnyr oavbrutet. Ute i hundgården skäller jag oavbrutet. På natten sitter jag på kökssoffan och ylar. Jag är billig i maten, äter i princip ingenting. På promenaderna drar jag och försöker backa ur halsbandet så att jag kan komma till tjejen. Matte försöker sitta hemma i lugn och ro och skriva terminens sista tenta. Hon är skitsur!

Nä skämt åsio, men vad gör man??? Vad händer om jag kastrerar honom, han är snart 3 år. Har inga som helst planer på framtida valpar.
Svar på tråden: BORTSKÄNKES!!! (på skoj)

Kastrera

Skrivet av  Wendy
Jag tycker det är en utmärkt idé att kastrera honom. För det är jättejobbigt både för dig och honom att ha det så här.
Vad händer i så fall, undrar du? Det enda extra du behöver tänka på är vikten. Väg honom innan kasteringen och skriv upp hur mycket han väger. Håll sedan koll på den för en del hundar vill gärna börja lägga på hullet ett halvår senare eller så och livet framåt. Men det reglerar du med maten, en del hundar behöver gå på lightfoder, andra inte.
Lycka till!
 

Jag har sagt det förut

Skrivet av  Jörn
och jag säger det igen: Det är inte alls säkert att hundens beteende förändras vid en kastrering. Är det så att hans beteende är inbränt i hjärnan (betingning) så kvittar det att man tar bort den hormonsttyrda påverkan. Hunden beter sig likadant ändå, eftersom "det är så man beter sig när det luktar löptik". Jag har sett flera exempel på det, till och med hanar som *parar* trots att de är kastrerade.
 

hormonspruta

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
då märker du hur hunden blir efter kastrering dvs du märker om kastrering skulle gjort ngn skillnad. Ring vet idag så kan du förhoppningsvis plugga i lugn och ro.