Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En jädra bra fråga

Skrivet av Matte Maria
Tycker jag i alla fall :) Eftersom det här är ett forum som heter "Barn och husdjur". Min fråga lyder:
-hur gör ni andra som har hund för att hinna kombinera arbete/skola med barn och träning av hunden? Min dotter är 1½, jag pluggar på högskola, min sambo är förvisso pappaledig just nu, men inte länge till. Jag har en schäfer som behöver aktiveras, tränas och få uträtta saker som hör brukshundslivet till! Så, hur får ni ihop det alla kloka hundägare?
Svar på tråden: En jädra bra fråga

Ingen aning...

Skrivet av  Kerstin
Jag har samma funderingar.

Jag är numera ensamstående med min tvååriga son, har varit sen i juni.

Jag är visserligen hemma på heltid men det är pga fibromyalgi, med värk, stelhet och annat som hör den sjukdomen till.

Jag har en rottweiler på 2,5 år och hade jag ens avlägset trott att jag skulle bli ensam med allt, hade det inte blivit en rottis, drömhund eller inte.

Så, jag är ensam med hushållsarbete, barn och stimulering och rastning av hund. Pojken är hos sin pappa en dag i veckan i snitt. Jag har inte en aning om hur det ska gå, för just nu under vintern är det skitjobbigt rent ut sagt, då sjukdomen är värst nu.

Några tips, någon? Och det är ju så, att även om jag promenerar hunden (prio ett) så tillkommer ju annat, som tex all extra städning det blir av en så stor hund som fäller som bara den.. För har man ett litet barn så vill man (iaf jag) inte att han ska vara full av hundhår så fort han leker eller kryper på golvet.

Jag måste erkänna att jag funderat på att placera om honom. Till nån som har tid för träning och stimulans. Som orkar med städningen (eller inte bryr sej).

Men problemet är, han är min drömhund. Han är snäll, olatsfri, väluppfostrad, busig, charmig och världens bästa kompis till både mej och sonen. Jag älskar honom. Ska han behöva "skilja sej" från oss bara för att hans husse stack? (Och nej, hussen ifråga bryr sej inte ett skvatt.)