Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En jädra bra fråga

Skrivet av Matte Maria
Tycker jag i alla fall :) Eftersom det här är ett forum som heter "Barn och husdjur". Min fråga lyder:
-hur gör ni andra som har hund för att hinna kombinera arbete/skola med barn och träning av hunden? Min dotter är 1½, jag pluggar på högskola, min sambo är förvisso pappaledig just nu, men inte länge till. Jag har en schäfer som behöver aktiveras, tränas och få uträtta saker som hör brukshundslivet till! Så, hur får ni ihop det alla kloka hundägare?
Svar på tråden: En jädra bra fråga

Ingen aning...

Skrivet av  Kerstin
Jag har samma funderingar.

Jag är numera ensamstående med min tvååriga son, har varit sen i juni.

Jag är visserligen hemma på heltid men det är pga fibromyalgi, med värk, stelhet och annat som hör den sjukdomen till.

Jag har en rottweiler på 2,5 år och hade jag ens avlägset trott att jag skulle bli ensam med allt, hade det inte blivit en rottis, drömhund eller inte.

Så, jag är ensam med hushållsarbete, barn och stimulering och rastning av hund. Pojken är hos sin pappa en dag i veckan i snitt. Jag har inte en aning om hur det ska gå, för just nu under vintern är det skitjobbigt rent ut sagt, då sjukdomen är värst nu.

Några tips, någon? Och det är ju så, att även om jag promenerar hunden (prio ett) så tillkommer ju annat, som tex all extra städning det blir av en så stor hund som fäller som bara den.. För har man ett litet barn så vill man (iaf jag) inte att han ska vara full av hundhår så fort han leker eller kryper på golvet.

Jag måste erkänna att jag funderat på att placera om honom. Till nån som har tid för träning och stimulans. Som orkar med städningen (eller inte bryr sej).

Men problemet är, han är min drömhund. Han är snäll, olatsfri, väluppfostrad, busig, charmig och världens bästa kompis till både mej och sonen. Jag älskar honom. Ska han behöva "skilja sej" från oss bara för att hans husse stack? (Och nej, hussen ifråga bryr sej inte ett skvatt.)

Svårt, det där. (Nu har jag gnällt färdigt. För idag.)
 

Kerstin

Skrivet av  Amandas mamma
Jag har försökt att maila dig, men är osäker på vilken som är den adress som fungerar. Kan du maila den rätta till mig?
 

Stor kram till dig

Skrivet av  envis m S & L&bf 13 maj-05
från mig!
Blir så ledsen när jag läser om hur du har det. Önskar jag kunde hjälpa dig. Men du bor inte i sthlm eller hur?
Finns det ingen som kan hjälpa dig? Kan du inte få hemhjälp med städningen pga av din sjukdom?
Och kan du inte hitta ngn fodervärd som bara hjälper dig att träna/tävla upp honom så att du åtminstone slipper ha dåligt samvete för det? Sätt upp lappar på sbk.
Och sen borde du verkligen få avlastning med lilla killen. Han går på dagis va?!
Och vad det gäller städningen så är det inte så viktigt. Det som är viktigt är att du mår bra och har tid och ork. Men om du ändå inte kan leva med lite hår (som jag)så kanske du ska fundera på att köpa en trimras typ mellanschnauser eller nåt så slipper du håren men ändå får en hund i familjen. En sån fin hund kan inte vara svår att få omplacerad om du nu måste ta det beslutet. Han kan få flytta hit om du inte hittar nåt annat men det gör du.
Usch kan inte tänka mig ett liv utan mina hundar.
Stor kram till dig!
 

Vi....

Skrivet av  Ann a
har två hundar..en collie och en groenendael som båda behöver mycket aktivitet och motion. Min man studerar just nu och jag är långtidssjukskriven. Vi har en dotter som just har fyllt 2 år. Vi skulle aldrig klara av detta om inte min fantastiska svärmor tar hand om hundarna väldigt ofta. Vi kan inte räkna med henne för evigt så vi står i kö till hunddagis också..
 

Ja, det undrar jag med :-)

Skrivet av  Sara m. Viggo
Den saken har jag funderat på många gånger, och aldrig fått ihop det, så därför har inte vi hund nu. Men när jag har pluggat klart (om 2 år, eller ev 1½ år om jag ligger i) så ska jag köpa mig en BC och då ska det bli träna av! :-)
 

ska du ha får oxå?

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
eller bara träna bruks m bc?
om man inte har får skulle jag satsa på en aussie i stället. Jag tror det är/kommer bli en ny "bruks bc" eftersom den avlas som brukshund och därmed kommer det vara lättare att få en bra individ om man ser till föräldragenerationerna. Dessutom är det ju alltid roligt att ha en hund som är lite mer ovanlig. Tycker jag i alla fall.
 

Ja, det ska jag!

Skrivet av  Sara m. Viggo
Jag är superintresserad av vall, har haft vallhundar tidigare och trvis med det. Kommer dock att köpa en BC som är mer typad åt lydnad/brukshållet, men har tanken att träna vall och lydnad kombinerat. Blir perfekt att kombinera med fåruppfödning, ska ha några tackor och en bagge och sen äta lammen - toppen!
 

Ganska stor skillnad!

Skrivet av  Elisabet
Hej!
Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan BC o Aussie, så det är svårt att ge ett sånt generellt tips. Vill inte riktigt jämföra dem så där rakt av och då har jag ganska mkt djur.
Men som Sara svarade så har hon ju dessutom användning för vallegenskaperna. Jag önskar ibland jag valt en BC istället, även om jag vet att jag har andra fördelar med min aussie.
MVH
 

åh va intressant!

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
berätta mera. Vad är det för skillnad tycker du?
Jag är nämligen själv lite sugen på en aussie i framtiden (har ju just skaffat en valp så det är inte förrän om typ 12 år)
Men jag visste inte att hon skulle ha djur vet bara att hon inte har det i dagsläget.
Men eftersom jag inte har några djur så tror jag att en aussie skulle passa mig bättre därav rådet. Då jag gärna tränar/tävlar. Men jag är spänd på att höra varför du hellre skulle vilja ha bc.
Tycker även att det är kul med en lite ovanligare ras än just bc. Tror dessutom som jag skrev att aussin kommer att bli en mkt populär bruksras i framtiden då man avlar på annat än bc. Den borde kunna hävda sig mkt bra i konkurrensen m bc inom lydnad och bruks SM
 

Jag har två

Skrivet av  Ida & Toritrollet
hundar av modell träningsnarkoman, den ena är förvisso en valp och den andra en veteran. Det jag gör är att jag vanligtvis tar med mig hundarna när jag hämtar och lämnar på dagis (blir totalt 2timmars prommis), samt att jag passar på att träna hundarna de kvällar och nätter (jupps det brukar inte vara ovanligt att jag är ute och tränar nattetid) med hundarna när övriga familjen sedan länge ligger och sover. Hundarna är mitt intresse, mitt jobb och således mitt ansvar att de får den stimulans de behöver. Förutom det så hoppas jag väl ngn gång kunna ha möjlighet att ha hundarna som intresse och ha med mig dottern på samma sätt som jag hade när hon var pytteliten och sov i vagnen samtidigt som jag tränade hund. ;) :)
 

har det bra..

Skrivet av  Tina
Jag jobbar 50 % och har således en massa tid över till hunden och sonen.

Nu är jag grávid och har jobbig foglossning så hunden får inte så mycket aktivering tyvärr.

Men innan så var vi ute i skogen ett par timmar varje dag, mer än så behöver inte vår vovve:)

Spårar med henne ibland när vädret tillåter också.
 

Artiklar från Familjeliv