Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som vet hur

Skrivet av SjörövarJenny
demenser på katt yttrar sig? Min äldsta katt är så jobbig inget löpbeteende men jobbig. Vet inte vad hon vill alls. Hon springer ut och in jamar vid dörren och håller på... När man ska släppa ut henne går hon in i vardagsrummet och när hon krafsar på rutan och man öpnnar så går hon ut igen... Håller på att driva mig till vansinne. Hon håller på så här jämt men det har eskalerat mer och mer den sista månaden. jag är på vippen att ringa vet och beställa tid för att avliva henne.
Svar på tråden: Är det någon som vet hur

Vad jag vet så

Skrivet av  Sara m. Viggo
är demens hos katt inte särskilt väl utrett. På hund innebär demens vanligen att de slutar vara rumsrena, stt de inte känner igen husse och matte, att de inte hittar hem, att de inte kan sova nattetid m.m. Man katter är ju inte hundar, så det är ju inte alls säkert att det yttrar sig på samma vis hos dem.

Beteendeförändringar kan uppstå av många skäl, och vanligaste orsaken är nog stress, särskilt tycker jag det låter så i ert fall. Stressen kan bero på en yttre förändring som katten inte tycker om, eller kan den uppstå om katten inte mår bra invärtes dvs har någon slags sjukdom som stör den. Har det hänt något i er familj? Ny familjemedlem? Flytt? renovering? Ny katt i grannskapet? Vet ni att katten är frisk i övrigt? Hur gammal är katten?
 

Allt är som vanligt.

Skrivet av  SjörövarJenny
Inga barn mer än den dottern jag redan har=)) Hon verkar frisk i övrigt. Inga problem med rumsrenhet eller något annat. Ingen diarre eller kräkningar ingen snuva inga rinnande ögon och hon är lika kelig som vanligt. Allt är som vanligt förutom detta. Hon är snart 8 år. men vi vet inte om hon är frisk det kan ju vara något invärtes som sagt men inga symtom vad vi märkt mer än det märkliga beteendet.
 

Alldeles för ung

Skrivet av  T
för att vara senil - 8 år är ingen ålder alls på en katt, mina är 8 och 9 och har inte en enda ålderskrämpa. Jag har träffat en katt med begynnande senilitet, och han var 17 år. Det yttrade sig med att han bad om mat, åt en tugga, traskade iväg, kom tillbaka, bad om mat, osv.
Har hon låda? Kanske det är urinvägsinfektion, så hon ber om att få gå ut för att kissa?
 

Ja hon har låda.

Skrivet av  SjörövarJenny
Men det är inga problem med kisseriet på något sätt. Har haft en katt med urinproblem men det är inte på det sättet. Utan detta är mer att hon verkar ambivalent och absolut inte vet vad hon vill. Att hon verkar störd liksom... hade hon vart mäsnniska hade jag garanterat rått henne att uuppsöka psykiatrin.
 

Människa skulle det stå

Skrivet av  SjörövarJenny
Stavar som en kratta... Sorry.
 

Jag tror inte att hon är senil

Skrivet av  Sara m. Viggo
Kanske kan ni skaffa en kattlucka, så kan hon gå in och ut som hon vill?
 

Nej, det går inte.

Skrivet av  SjörövarJenny
Vi har tre katter. Varav hon är mamma till en utav dem. Den lilla får inte gå ut ensam så mkt ännu. Och så bor vi i hyreslgh. Värden skulle aldrig tillåta oss att sätta in lucka.
 

Sjörövarn!

Skrivet av  Hazelnut snackar på jobbet
Jag har svarat dig på OÄF.
 

Det är inte bara vintern då?

Skrivet av  HelenaD
Så där är mammas cornish rex när det är uselt väder ute. Han vill ut - men inte ut i det där vädret. Sen vill han ut genom en annan dörr där det kanske är finare väder. Men nej, inte ut i det där vädret! När han gått ut så vill han nästan direkt in igen för han ville ju inte vara ute i det där vädret... ;D
 

Låter som min

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan 3/12
rex också! Vintern kan ju vara på bara ena sidan av huset verkar han också tro :D
 

Precis :)

Skrivet av  HelenaD
Grattis till lillebror förresten! Upptäckte ett namn istället för "krabat" nu och var in på er hemsida och kikade på honom :)
 

Artiklar från Familjeliv