Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har en hund på 15 månader

Skrivet av Lena
som helt plötsligt blivit rädd då t.ex sopbilen kommer hit eller någon annan så stor lastbil.
Hon sätter sig intill mig där jag sitter och bara skakar och flåsar.
Hon har inte blivit skrämd och har inte varit rädd tidigare för stora bilar (inte några andra heller).
Hur ska jag göra för att jobba bort hennes rädsla?
Någon som har tips och råd skulle jag bli jätteglad. Tycker så synd om henne.
Det jag har gjort är att vara som vanligt och inte bry mig om bilen eller att hon är rädd. Jag har fortsatt med det jag gör och pratat med henne.
Svar på tråden: Jag har en hund på 15 månader

Du gör rätt.

Skrivet av  Jörn
Hunden är i vad man kallar "spökåldern" och uppvisar då ofta beteenden som du beskriver. Det är inget som hjälper bättre än att totalt ignorera det som skrämmer henne. Titta inte ens på det. Prata inte med henne. Det går över.
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Lena
Detta händer bara när hon är inne och inte ser lastbilen/sopbilen.
Hon är inte rädd då vi är ute. Hon är med mig vid barnens skolbuss i stort sätt varje dag och den reagerar hon inte emot. Så det är kanske det som låter mycket och inte syns som är otäckt.
Tack igen för ditt svar
 

Under vilken period

Skrivet av  Signe
är spökåldern? Har läst om den och säkert svart på min fråga också men minnet är inte det bästa.
Våran 7½ månaders har börjat skälla på skuggor och blir kelsjuk när jag sätter på mixern, har det också med spökålder att ögra?
 

Troligen, ja.

Skrivet av  Jörn
Man brukar säga att spökåldern inträffar vid 10 månaders ålder men som med allt annat så är det bara uppskattningar. Din hunds beteende kan visst ha med spökåldern att göra, på samma sätt som den 1.5 åriga hunden. För att krångla till det ytterligare så finns det hundar som aldrig går in i spökåldern. :-)
 

Inte ett dugg krångligt :-)

Skrivet av  Signe
hundar är väl som människor, individer.
Två hundar är inte lika men det finns ändå en viss raslikhet.
En sak som jag har funderat över är att våran vovve tål inte alltid ett "nej" han slutar men börjar skälla uppoffrande på en, precis som en tonåring.
Är detta ras-specifikt eller är det vanligt bland hundar?

Har en Isländsk Fårhund
 

Mja

Skrivet av  Jörn
Hunden som reagerar "konstigt" på ett "nej" gör det ofta för att ta sig ur situationen. Han vill inte att matte ska vara arg på honom samtidigt som han vill fortsätta göra vad han nu höll på med.
Det kan röra sig om lekinviter, skall eller att tokrusa runt. Det kallas för omriktat beteende när två lika starka stimuli "krockar" i skallen på jycken utan att något tar överhand. Då löser hunden spänningen med ett "omriktat beteende" (eller i grövre fall, överslagshandling) och gör en tredje sak. I ditt fall så skäller han. Min hund skakar på sig.
 

Äh jag kan inte skriva

Skrivet av  Jörn
märker jag.
När hunden gör något oväntat på grund av att två "viljor" (eller rättare sagt "beteendetendenser") krockar, kallas det för omriktat beteende. Så menade jag :-)
 

Okej

Skrivet av  Signe
har varit här och läst det där några gånger nu ;-)
Mao har han nu begripit att jag inte uppskattar när han rusar mellan fönstrena och skäller som en tok när någon går hemifrån för när jag säger åt honom att sluta (ja, sluta är ett kommando som kommit av sig själv, kom på det för ett tag sedan att det funkar) så ställer han sig och skäller på mig.

Det är mycket med det mesta, vi hade nog inte insett riktigt hur mycket jobb det var från början men roligt är det i alla fall.
 

Artiklar från Familjeliv