Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Chihuahua funderingar!

Skrivet av Vill bli Chihuahua matte.
Hej!
Vi har funderingar på en chihuahua. När jag nu tittar runt på annonser så verkar det som om att många inte har stamtavla. Är de då inte renrasiga eller? Vad ska jag tänka på vid köp av denna ras. Hur går en sådan liten hund ihop med barn?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Chihuahua funderingar!

Köp INTE en sån

Skrivet av  Sara m. Viggo
Just nu är chihuahua JÄTTEPOPPIS och det gör att alla med hund med minsta lilla spår av chihuahua i parar, och säljer sen valparna svindyrt. De är självklart inte renrasiga, och kan vara uppfödda under vilka hejsanhoppsan-förhållanden som helst. OSERIÖST!!!

Vill ni ha en chihuahua, kontakta en seriös kennel och var sen beredd att stå i kö, ofta minst ett år. Det är jätterara och söta hundar, men snälla, stöjd inte den oseriösa massuppfödningen av oreggade chihuahuaor som finns idag!
 

OJ, då!

Skrivet av  Vill bli Chihuahua matte.
Hur kan man vara så oseriös!? Nä, då ställer jag hellre mig i kö hos en seriös uppfödare. Tack så mycket för ditt svar!
 

Ja, det är inte kolkt

Skrivet av  Sara m. Viggo
Har sett annonser där de säljer oreggade valpar för 20.000 kr. Ofattbart att någon vill betala så mycket för en hund som egentligen helt saknar ekonomiskt värde.
 

har en läng

Skrivet av  turtle
länk heter det, skyller på ont i huvud och nacke, till en kennel som föder upp chihuahuor här på Åland.
Det är en gammal kompis till mig, och hon är nog seriös! Vet ju ej om hon har valpar nu just men kan ju kika.
Vi har haft chihuahua tillsammans med barn och det gick bra!

http://home.aland.net/m03541/
 

Supervarning

Skrivet av  Wendy
Inte bara det att man avlar på "vad som helst" och säljer som oreggade vavvor. Fundera lite på att flera laster av små chihuahuavalpar har åkt fast i tullen i Skåne när de skulle smugglas in. Hur tror du de säljs? Och hur friska var de? Hu!
 

chihuahua

Skrivet av  Belle
Hejsan! Jag har chihuahua, oftast är det så att seriösa uppfödare säljer inte chihuahua till småbarnsfamiljer. Jag skaffade min hund innan jag fick barn och det funkade bra med ett litet barn ändå. Chilli (som min hund heter) sprang bara undan för små barnahänder.
Chihuahuan är en snabb, alert, livlig och en mycket modig liten hund. Perfekt tycker jag när man bor i lägenhet, kostar inte mycket i foder heller och behöver inte vansinnigt mycket motion. Den är väldigt vaktig.
Som så många andra raser rekomenderas den inte som förstagångshund, det är väldigt mycket hund i den lilla storleken så det är lätt att man slarvar med uppfostringen eller tror att dom kräver mindre än vad dom gör.
Det praktiska med vavvan är att man kan ta med den överallt...passar i en lite större handväska.
Det finns långhåriga och korthåriga, den korthåriga är i regel lite mindre, vikten brukar ligga på runt 2kg. När jag hämtade min valp vid 8 veckors ålder vägde hon 450 gram :-)
Problemet med att skaffa vavva är att dom är otroligt eftertraktade, det föds färre valpar än vad det efterfrågas. Vavvan får inte många valpar åt gången, ca 2. och mååånga vill ha valp nu. Det gör att köerna hos uppfödare ofta är flera år långa. Och jag rekommenderar att man köper från en seriös uppfödare eftersom det cirkulerar väldigt många oregistrerade sk. "chihuahuavalpar" på allmänna annonsmarknader som t.ex blocket. Dom skäms inte heller för att ta rejäla summor för dessa oreggade valpar.
Man kan ha riktig tur och hitta en valp på annons som är registrerad men då får man kolla upp noga att stamtavla finns.
Den stora efterfrågan gör ju också att priserna går i taket. Rekommendationspriset ligger nu på 10-15.000 :-

En bra länk med fakta, valpförmedling och uppfödaradresser är:
http://www.chihuahuacirkeln.nu/

EXTRA varning än en gång köp inte valp som inte har stamtavla, det är oftast korsningar. Jag brukar titta runt på sånna annonser och ibland blir jag helt förstummad...ibland är valpen inte ens lik en chihuahua!
 

Artiklar från Familjeliv