Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julaftonfunderingar

Skrivet av peter56
Jag har ju berättat att jag i söndags fick hem en idag tio veckor gammal valp av rasen Dansk-Svensk gårdshund. Hunden har acklimatiserat sig bra. Han äter, sover och busar som sjutton. Idag har han t.o.m både kissat och bajsat utomhus vid flera tillfällen.

Nu har jag funderingar kring hur jag ska göra på julafton. Jag brukar fira den tillsammans med en del släktingar i min brorsons hem. Totalt brukar det vara cirka tio personer varav 2 barn. Barnen är fyra och sex år gamla, lugna och vana vid djur.

Nu funderar jag hur jag ska göra på julafton i år med tanke på min hundvalp. Ska jag stanna hemma med valpten och skippa julfirandet eller ska jag ta med honom till mina släktingar. Jag blir borta för länge för att jag ska vilja lämna honom ensam.

Förmodligen stannar jag hemma för hundens skull, hans välbefinnande är viktigare än att äta julmat tillsammans med mina släktingar.

Nu till min fråga, tycker ni jag är onödigt pjoskig om jag skippar firandet för att vara hemma med min valp?
Svar på tråden: Julaftonfunderingar

Du ska naturligtvis göra som du känner

Skrivet av  Eirene
för då brukar det bli rätt :)
Men jag hade tagit med valpen på julfirandet, jag hade sett det som att nu är det här hans nya flock och det är ju bara att börja leva i den. Bra social träning för valpen oxå.

10 personer varav två hundvana barn låter inte farligt i mina öron, jag hade inte tvekat utan tagit med min valp.

Men jag tycker inte det är pjåsk att stanna hemma heller, det är din hund och du vet såklart bäst :)
 

Precis

Skrivet av  Lilith
tycker också det låter som bra social träning. Jag hade tagit med.

Det låter nästan som om du _vill_ vara hemma... *ler* med lille, ja, vad heter underverket? :-)
 

Ta med...

Skrivet av  a
hade jag gjort! Hade tagit med mig valpen och haft en bur eller liknande som den kunde vara ifred i om det skulle behövas. :-)
 

Mina har släpats med

Skrivet av  HelenaD
på det mesta redan inom några dagar efter att de kommit hem. Det har inte blivit några fel på dem ;). Möjligen tycker jag själv att de är ovanligt duktiga på att följa med bort utan att märkas så värst, men sedan är jag partisk också förstås.
 

Jag har

Skrivet av  Jörn
fött upp såna där kräk. :-)
Mitt tips till dig blir att köpa en kattransportbur, runt 40x60 cm. Bädda den med nåt mjukt så kan du stoppa in honom i den när du åker dit med honom. Se sedan till att ha den på golvet, öppen. Han kommer att lägga sig där när han blir trött. Somnar han nån annan stans så kan du bara lyfta in honom i den.
 

jag skulle

Skrivet av  turtle
nog också tagit med valpen såvida den känner sig trygg med dig och det tor jag absolut den gör.
Du kan ju åka hem lite tidigare om det verkar som att den blir jättetrött eller rädd eller nåt sånt.
Lycka till och bit inte tomten i skägget ;-)
 

Ta med honom

Skrivet av  UlLi
det är ju en del av hans blivande flock ni ska besöka och som någon annan skrev ta med en bur eller kompostgaller kanske så kan du stänga in honom om han blir för villd och busig. dessutom är det väll jätte bra om han vänjer sig med de två barnen tidigt de ska vällträffas en del och det är ju bra om de från båda parter vänjer sig med varandra

Pepsi har en tygbur som är ihopvikbar och den är guldvärd, tillräckligt stor för att jag inte ska ha dåligt samvete då jag stänger in henne men ändå lagom att ta med sig.

ett annat tips är att ta en ryggsäck med dig som du kan bära på magen och stoppa i honom i om han behöver tryggheten men vill vara med. hade du bott närmare hade du fått låna bärselen jag använde på pepsi då hon var valp, den är perfekt då man bär valpen med sig men ändå har händerna fria.
pepsi älskade den, hon var 10 veckor då hon stod på sin första marknad eller sov rättare sagt hon sov i bärselen nästan hela tiden, hon älskar att vara nära nära och fördelen med att bära henne på magen var att jag hade koll men ändå rörelsefrihet

Fast lite låter det som om du helst skulle vilja fira julen hemma i lugn och ro med valpen och är det de du vill så gör de. eller så tar du ett mellanting åk förbi bara en kort stund och fira resten av dagen hemma i lugn och ro, jag tror valpen är lycklig om du är lycklig och de är de viktigaste och han ä trygg och nöjd där du är trygg och nöjd.
 

Nog kan du fira jul alltid...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
några tips däremot...ja, en bur som hunden känner sig trygg med har du ju redan fått. Sedan brukar jag försöka att komma sist (har en vaktig hund som blir alldeles spattig om det ringer på dörren), be folk att inte bry sig om valpen...vilket ju är svårt när den är jättesöt...men helt enkelt få folk att inte hälsa på valpen förrän valpen söker just den personens uppmärksamhet.
Du kan alltid gå undan med valpen till ett annat rum om det blir för stökigt och stimmigt (tycker själv att det kan vara ett rätt skönt avbrott).
Om valpen verkar otrygg ta upp den i knät och låt den ligga där och spana på världen.
Och så ett sista tips...lycklig husse = lycklig hund. Mår du bra av att fira med släkten så kommer hunden klara av det gallant. Vill du hellre vara hemma, stanna hemma för då blir hunden lyckligast av det.
Lycka till! Och du, när får vi se bilder på vovven????
 

Ta med valpen

Skrivet av  LillaIor
och fira julen hos dina släktingar.

Så länge valpen verkar må bra och trygg i sig själv, får en plats (typ en åkbur någon skrev) där den kan gå undan i fred så är det ypperlig socialträning i den åldern att följa med dig.

Fast vill du vara hemma så är du inte pjoskig för det...:-)

Men jag skulle tagit med mina om dom varit små valpar, mycket för som sagt den sociala träningen.
 

Jag tycker inte du är pjoskig

Skrivet av  Kajan
Jag skulle själv gjort likadant med tanke på hur ofta jag läst om att valpen ska acklimatisera sig i lugn och ro först innnan den får träffa en massa andra.

Det kanske är bökigt att resa därifrån tidigare också om du upptäcker att det verkar bli för livligt för valpen.

Låter mysigt med den nya valpen, så du får säkert en trevlig jul även om ni stannar hemma.
 

Peter56

Skrivet av  Lottentotten
jag mailade dig imorse :-)
 

ta med hunden

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
jag brukar ge mina hundar en vecka tillsammans med mig och familjen utan besök hemma eller borta men sedan är det bara bra med miljöträning tycker jag.
Det har gått jättebra jämt. Däremot kan jag tycka att man ska ta det lite lugnt på nyår pga av raketerna men det är den enda dagen jag brukar vilja vara hemma och rekommenderar det till alla som frågar som precis köpt valp.
Sen om du hellre vill vara hemma så kan du ju alltid använda valpen som en ursäkt ;)
 

Artiklar från Familjeliv