Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min hund jagar mina katter! hjälp!

Skrivet av Theresan
Hej!
Min valp är 8 månader och hon jagar katterna hela tiden och "biter" dem över nacke/rygg. Hon tar ALDRIG hårt men katterna tycker att det jobbigt emellan åt. Och tyvärr är dem så snälla så dem "säger" inte ifrån. Jag fyar henne varenda gång hon gör det men finns det något annat jag kan göra? Jag vill ju att mina katter ska trivas lika bra som jag vill att min hund ska trivas!
Någon som vet vad jag kan göra? Eller är här någon som varit med om något liknande, hur gick det?
Svar på tråden: Min hund jagar mina katter! hjälp!

spruta vatten...

Skrivet av  ~johanna~
med blomspruta samtidigt som du ryter nej...
fungerade för oss.
 

okej,

Skrivet av  Theresan
ska prova det för jag märker riktigt hur jobbigt katterna tycker att det är. Speciellt min hona som är lite överviktigt... Hunden är på henne mest. Stackare. Som tur är har dem alltid platser som dem kan gå till när de vill vara ifred.
 

Mina hundar jagar katten....

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
men bara för att de blir så glada att se henne. De jagar henne och ringar in henne och ömsom nosar, ömsom slickar, ömsom försökersätta på henne, ömsom fäller henne. Yngsta hunden jagar henne under skall, så här låter det en del kan jag lova. Katten säger sällan ifrån. Bara när de är riktigt jobbiga.
Däremot springer hon farm och daskar till dem på nosen om de inte jagar henne...för att de sedan skall jaga henne...så jag tolkar det hela som en kärleksfull lek från båda parterna. Fast det är klart hundarna får ju inte göra illa henne, och rida på henne är ju inte heller lämpligt så det blir korrigering när de gör så.
 

Född pesimist

Skrivet av  Ida & Toritrollet
nä men nästan så illa är jag.

Min hane lär ha tagit första katten när han var kring den åldern och iom att ingen läxade upp honom ordentligt för den saken så har han fler katter på sitt samvete idag. Dock har han inte tagit någon sedan han kom hit (sommaren 2000), dock ENBART för att han har varit månsterpåpassad på SAMT att jag har haft en jäkla tur. Katten som gned sig mot munnen på honom var det inte långt ifrån att han nöp men han insåg sitt bästa och höll igen munnen (dock med blicken, snääääälla matte säg att jag får).

Precis som du beskriver att din hund tar i katterna är det enligt uppgift hanen min tar och dräper katter om han får tillfälle. :( Det jag skulle göra är faktiskt (nu ska du vara väldigt övertygad om att jag sällan eller aldrig förespråkar handgripligheter!) att ta tag i hunden och berätta med ALL önskvärd tydlighet att du ger fullständigt F*N i att röra kisse, att det ALDRIG är ok att jaga och bita i katter.

Jag tillåter ingen och då menar jag verkligen ingen osanktionerad jakt och den jakt som bedrivs är apportering och ingenting annat. Hundarna här förstår det och lyder under regeln att säger matte stopp så är det verkligen stopp i ALLA lägen, samt att det inte ens är lönt att överväga alternativen.