Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tandvisning och kloklippning

Skrivet av hundvalp och vuxen hund
hej bullen jag har ett problem haha

nej skämt åtsido min lilla valp är av det lugnare och vekare slaget vilket jag bara tycker är bra hon passar bra i vår familj. När hon varit hos uppfödare har uppfödaren hållit fast henne och klippt klorna "mot hennes vilja" och hon har skrikit och gnytt till ingen nytta. Jag fick va med och se "hur man ska klippa klorna"
Idag skulle vi träna ring träning och då skulle uppfödaren kolla tänderna på min hud och då när hon backade så tog hon tag i munnen och tvångstittade medan min hund vrålade och stack svansen mellan benen. Sen var det inte så roligt att träna mer för in lilla valp kan jag ju säga. Jag sa till henne att hon inte får göra så mot min hund nåt mer eftersom det får motsatt effekt. Och nu är jag så arg och besviken. Det hade ju varit så bra om vi hade kunnat träna men jag ni förstår...
Är det ngn som har bra tips för att träna in tandvisning?
Vad det gäller kloklippning så går det jättebra om jag bara ger henne tiiid att få lugna ner sig och nosa på klosaxen, få godis, ligga i in famn och klippa en i taget. Och vad det gäller tänderna så får jag se så det är inte kört på nåt sett det heller eller det var inte det fram till idag *svär lite*
ska börja ringträning efter jul och hoppas de har lite bättre metoder. nån som gått för gerhard?
Svar på tråden: tandvisning och kloklippning

Nej inte för Gerhard

Skrivet av  Lottentotten
men jag har hört att han ska vara superbra.

Jag tycker att du gör helt rätt med kloklippningen.

Tandvisningen har jag gjort så att jag passat på när jag ändå kelar med hunden. Typ klappar över hela huvudet några gånger och sedan lyfter lite snabbt på ena läppen, för att sedan återgå till att fortsätta klappa hela huvudet. Samma sak med att kolla öronen (behövs inte för ringträningens skull, men det är bra att hundarna lär sig att man ibland måste pilla på dem lite överallt).

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal din valp är, men om du har den i knät eller sittande bredvid dig, när du oxå sitter på golvet. Lägg den arm som är närmast hunden över hundens rygg när du fortfarande klappar den och använd båda händerna för att lyfta läppen/hålla fast huvudet(försiktigt, inte hårt). Du ska _absolut_ inte stå upp och böja dig ner över hunden, det uppfattas som ett hot.

När du myser med din hund, så lägg även in lite "pill" på tassarna och klorna, då vänjer sig hunden i en avslappnad situation att man pillar på deras tassar.