Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Elisabeth

Skrivet av hundvalp och vuxen hund
jag har svarat dig längre ned ang aussie. Skriv gärna ditt svar här eftersom tråden snart försvinner!
Svar på tråden: Elisabeth

Lite svar

Skrivet av  Elisabet o Raps (aussie som jag älskar men ej rekommenderar till alla)
Hej!
Visst kan jag svara på lite om hur jag uppfattar skillnaden mellan aussie o bc. Nu har jag inte många olika individer av aussien att jämföra med, men bc har jag träffat en del under åren, dock ej haft ngn egen. Jag började med pumi...

Jag uppfattar aussien som en tuffare hund än bc. Mer egen, inte så mån om att vara till lags, framför allt inte när man kommer på lite avstånd från varann. Fattar inte riktigt att man ska jobba ihop liksom, väntar inte på kommando, utan fixar gärna själv o nöjer sig om det blir ungefär bra. Jag tror bc är mer ambitiös. Min aussie är dessutom rätt intresserad av att jaga/springa efter alla möjliga djur. Speciellt fåglar!!!
Att jag nästa gång kanske satsar på bc beror på gårdens övriga djurbestånd;-) Men i så fall en upplärd nötvallare. Vi släpper 60-70 ungtjurar på bete varje sommar och aussien har lite för lite precision när hon ska hjälpa till :-D. Mer biljardmodell, spränger flocken. Jag har jobbat m aussie som vallare i Montana, och avstånden att flytta djur gör en stor skillnad. Här har vi mer behov av omedelbar lydnad, inte på ett ungefär... Men givetvis beror det även på mig, det är jag helt klar över. Men hon var inte lätt-tränad som unghund, verkligen korta pass annars blev hon skituttråkad.

Jag har gått några kurser med min aussie, och hon är ok och nu skulle hon definitivt tåla mer, för nu ligger jobbandet rätt nere. Men i början var det just noggrannhet o precision jag saknade. Men mer "korkad" än pumin, som ju fattade på tredje försöket.

Till aussiens stora fördelar hör det tuffare psyket. Går fram överallt, min jagar grävling trots att hon blivit biten, inte rädd för åska/buller/skott och lagom vaktig. Hon hade lätt att vara ensam ganska tidigt också. (mest skillnad mot pumin kanske)

Jag tror också att aussin kommer bli vanligare. Kanske delvis pga att aveln tillåter många olika färger och olika svansar, så dom ser ganska olika ut. Men givetvis även för deras egenskaper. Jag skulle nog rekommendera dem mer till bruks än lydnad. En bror till min skulle bli räddningshund. Jag tror han vart skottberörd, men annars är det säkert nåt som passar. Att jobba intensivt på håll och leta efter nåt, utan krav på superduberexakthet var man sätter fötterna, bara jobbet blir gjort. Men jag kan inte så mkt om olika bruksgrenar, tyvärr har jag inte tid att träna sånt med vår hund. Hon springer mest omkring o är glad här hemma på gården just nu.

MVH Raps matte



åh va intressant! (2004-12-16 16:12:14) + -

berätta mera. Vad är det för skillnad tycker du?
Jag är nämligen själv lite sugen på en aussie i framtiden (har ju just skaffat en valp så det är inte förrän om typ 12 år)
Men jag visste inte att hon skulle ha djur vet bara att hon inte har det i dagsläget.
Men eftersom jag inte har några djur så tror jag att en aussie skulle passa mig bättre därav rådet. Då jag gärna tränar/tävlar. Men jag är spänd på att höra varför du hellre skulle vilja ha bc.
Tycker även att det är kul med en lite ovanligare ras än just bc. Tror dessutom som jag skrev att aussin kommer att bli en mkt populär bruksras i framtiden då man avlar på annat än bc. Den borde kunna hävda sig mkt bra i konkurrensen m bc inom lydnad och bruks SM

hundvalp och vuxen hund

 

hej igen...

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
ja det låter ju helt klart som din hund har lite för lite vallningsanlag, om hon tröttar fort menar jag. Antingen det eller för lite/fel tränad. Men vad det gäller avståndsträningen så borde en lina funka bra att få bort "biljardbeteendet". För en hund oavsett hårdhet ska ha det inborrat i ryggmärgen att mattes ord är lag oavsett avstånd ;). Och det finns ju inom bc oxå så var försiktig när du köper dig en sådan alltså hundar med för lite vallningsanlag eller som tar sig egna friheter. Pratat med många som blivit besvikna då deras bc inte varit vallningsvillig.
Aussin låter verkligen som en hund för mig lite och jobba med. Då jag som jag tidigare sagt inte ska ha den som vallhund utan lydnads- och brukshund. Fast det blir ju först om många år så jag hinner kanske ångra mig. Och vad det gäller lydnaden så har de aussies jag sett hävdat sig mkt bra även i precisionslydnaden. Handlar nog bara om att hitta rätt individ och veta hur man motiverar den att göra det man vill ;)
Men tack för ditt svar det var jätteintressant att höra mer om rasen.
 

Artiklar från Familjeliv