Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kostnadsfråga...kaniner

Skrivet av Dellen *<);o)>
Hur mycket ungefär kostar det att kastrera en kanin?
Är det stor prisskillnad mellan hona o hane?
Svar på tråden: Kostnadsfråga...kaniner

jag har kastrerat

Skrivet av  Petra
min hane. Det kostade 500:-
 

Tack! imt

Skrivet av  Dellen *<);o)>
h
 

Om det är så att du

Skrivet av  Petra
har både en hane & en hona & vill att en skall tas bort fertiliteten så skulle jag göra det på pojken.
Det sägs att det är enklare på pojken + att den då slutar rida! Det har våran gjort iallafall! Han blev lugnare, urinet luktar knappt + att han låter tjejen vara! De ligger bara & myser nu :o)
 

Nja vi är

Skrivet av  Dellen *<);o)>
under tjatstadiet än och jag var lite orolig för kostnaderna,hade för att det låg på runt 800.
Det brukar vara djuret som är billigt och det runt omkring som kostar skjortan :O).
Vill inte stå med långnäsa och inte kunna betala en kastrering när det blir aktuellt.
Passar på att fråga en sak till försäkringen ligger den på runt 150 kr?
 

Fråga

Skrivet av  Kaninägaren
Jag har funderat om vi ska köpa en kompis till vår kanin Zelda, en flicka eller en pojke (om vi köper en pojke så klart kasteras honom).. Zelda är 1 år o 4 månaer.. Vad tycker ni om vi ska köpa en till eller klarar hon vara ensam??? Vore kul om dom kan bo i samma bur (inne)..
 

Har för mig att enligt lag så får

Skrivet av  Anina & Steffen
man inte bara ha ett djur i en bur. Utan det måste minst vara två.

Vi fick vår kanin idag och ska åka och titta på marsvin imorgon till den. Där vi köper marsvinet, där har dom marsvin och kaniner i samma inhägnad. Så marsvinet är van vid kaniner. Och jag hoppas att kaninen accepterar marsvinet.
 

Nej!

Skrivet av  snigelina
Kaniner måste inte hållas i par, de kan bo själva!
 

snigelina

Skrivet av  Anina & Steffen
Jag kopierar text från djurskyddsmyndighetens hemsida:
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff45773/2003-02_a.pdf

Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
Allmänna råd till 8 kap. 1 § Jordbruksverkets föreskrifter
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga
djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller
inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna
honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp
bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp
bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att
komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte
hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med
en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för
hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.
 

Javisst..

Skrivet av  snigelina
..det är jordbruksverkets rekommendationer, men hur bra stämmer de överens med verkligheten? Ska man hålla kanin i par är det enda möjliga nästan två systrar alternativt mor och dotter, annars brukar det vara svårt.. Reglerna säger en sak, men verkligheten är en annan..
 

Klart att flockdjur

Skrivet av  HelenaD
ska hållas i (åtminstone) par, om så är möjligt. Jag har två halvsyskon (samma pappa) tillsammans. En hona och en kastrerad hane. De är rörande goa med varandra och var ca 6 månader när de träffade varandra för första gången.
 

Vi köpte en kanin i lördags

Skrivet av  Anina & Steffen
och i söndags så åkte vi till djuraffären och köpte ett marsvin, som gick tillsammans med kaniner i affären.
Dom fungerar jätte bra tillsammans.
 

Att jämföra vilda djur...

Skrivet av  snigelina
..med djur i fångenskap går inte. Det är inte många som kan erbjuda kaniner samma plats och utrymme hemma, som de skulle haft om de levt vilt..

Visst finns det fina exempel på kaniner som går jättebra tillsammans, men det finns ännu fler misslyckade exempel. Men lyckas man ska man vara glad, men samtidigt vara medveten om att det kan komma en dag då de inte längre kan bo tillsammans..
 

Vilda djur, snigelina?

Skrivet av  HelenaD
Syftade du på att jag skrev att kaniner är flockdjur? Flockdjur är de, oavsett om de är tama eller vilda. Det är inget som man kan ändra på så lätt så det är bara att acceptera.

Min erfarenhet är att man kan sätta samman de flesta kaniner (utom fertila hanar), oavsett ålder, så länge som de har relativt stora utrymmen och man tänker sig för vilka individer man sätter samman. Vissa fungerar helt enkelt inte ihop och kommer aldrig att göra det. Andra blir bästisar direkt medan ytterligare andra kan lära sig att tolerera varandra men inte skulle gå tillsammans om de fick välja. Känner man sin kanin så brukar man kunna avgöra vilken typ av kanin som kan gå tillsammans med den.

Att hålla helt ensamma kaniner är för mig på gränsen till djurplågeri. Faktiskt. Precis som att ha en helt ensam häst. De mår helt enkelt inte bra av att vara helt ensamma större delen av dygnet. Vem skulle egentligen göra det?
 

Ensamma?

Skrivet av  snigelina
Vem har sagt att de är ensamma större delen av dygnet bara för att de inte går i par eller flock?

Som jag skrev förut kan man självklart hitta djur som passar bra ihop, men det är kanske inte så lätt när man har ett och sen ska hitta ett till. Då tycker jag det bästa är att skaffa två på en gång, lämpligtvis två kullsystrar.

Som du själv skriver måste de ha rejält med utrymme och chans att komma undan och vara för sig själv. Att dela bur med tex en hona som går i brunst kan inte vara så jättekul, om man inte har chans att få vara ifred..

Jag kan tala om att jag själv kommer skaffa två kullsystrar (om det nu blir två honor i kullen..) till våren och dessa kommer att få dela bur _om_ det går bra, men vi kommer ha en extra bur ifall för man vet aldrig! Har haft kanin(er) i drygt tio år och även tävlat med de flesta av dem, så jag vågar påstå att jag känt dem innan och utan. Vi har haft två honor som delat bur, men när vi särade på dem då en av dem blev sjuk (efter trå år) så blev de totalt annorlunda och två helt underbara individer! Annars har alla bott själva, men har träffat sina stallkompisar dagligen.. De har alltid sett och hört andra kaniner, men inte bott med dem..
 

Ja, ensamma...

Skrivet av  HelenaD
Hur kan de INTE vara ensamma större delen av dygnet om de går just ensamma? *ser förvirrad ut* Ja, förutsatt att deras människor jobbar/går i skolan dagtid samt sover i egen säng och inte i kaninburen nattetid. En sällskapskanin som kan ränna fritt i ett hus där människorna är hemma hela dagarna t ex är givetvis inte ensam, trots att den inte har någon kaninkompis.

Att ha kaniner i burar runtomkring kan väl inte anses som så värst med sällskap? I sådant fall är väl ensamlevande folk i hyreshus inte heller ensamma eftersom det finns folk runtomkring? De kan både se och höra dem, även om de inte kan nå dem. Ändå hör man om att det är den värsta ensamheten...

Visst krävs det utrymme för att ha flera ihop. Fast, ska inte så rörliga djur som kaniner _ha_ stora utrymmen även om de vore själva? Jag kanske inte behöver säga vad jag tycker om de klassiska kaninburarna? Lika vettigt som att ha en häst i box hela livet, förutom kortare ridturer ibland och en minimal paddock att komma ut i sommartid... Skillnaden är väl att en häst under de förutsättningarna skulle bli farlig för oss. En kanin är liten och kan mest välja mellan att anpassa sig och anpassa sig. Vidrigt.

Jag tror att vi lätt underskattar tiden djur är just ensamma. Ensamma och/eller inaktiva.
 

Artiklar från Familjeliv