Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag tänka på när bebis kommer?

Skrivet av Lotta bf 3/3
Har två innekatter på 3 år som är vana att få mycket uppmärksamhet idag och nu ska vi ha bebis här om några månader.
Hade inte tänkt låta dem vara i sovrummet där bebis ska sova och inte i vagnen hur inbjudande de än tycker att den kommer att vara :-)

Några tips på vad jag ska tänka på och hur jag bäst gör så att katterna inte känner sig utanför?
Svar på tråden: Vad ska jag tänka på när bebis kommer?

Var får katterna vara nu?

Skrivet av  molle
Om katterna såver med er i såvrummet och plöttsligt blir utestängda från gemenskapen på grund av babyn kan det bli problem. Katter gillar inte att bli utstängda och vägrade umgänge dom vill bestäma själva.

Vi har aldrig stängt om våra barn och dom har fått vara var dom vill vilket varit viktig får katterna efter som dom sett som sitt jobb att vakta babyn och se til att den mår bra.
Det har alltid varit någon katt som legat i spjälsängen vid fotändan och vaktat på dagen vid minsta gny och gnäll så har dom jamat och buffat på babyn. Men aldrig på minsta sätt skadat eller stör dom när dom såvit.
Dom har fått undersöka vagnen och sedan har den stått så dom inte kunnat ligga i den.
Det viktigas är nog att dom inte upplever att dom blir åsido satta och känner sig utanför, lite god mat och extra gos samt rätten att kolla upp vad det är för konstigt kryp som dykt upp där hemma.
Låt dom vara med i planeringen genom att vara med och bädda sängen fixa skötplatts och allt sådant.
Ge dom gärna en egen ny mysig såvplatts i såvrummet vid elementet tex.
 

Artiklar från Familjeliv