Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej är så orolig.

Skrivet av Tinglan
Jag har två underbara katttjejer som ska vara 12 veckor.Nu är det så att igår fick jag akut åka till en vet med Tilda som kräktes och har diaree.Hon blev uppvätskad å noga kollad.Det visade sig att hon och hennes syster är förtidigt födda och förmodligen bara 6-7 veckor.Nu kan jag bara sprutmata Tilda med majsvälling för nå annat än d får jag inte i henne(jo vatten med spruta).Och idag började Tingeling också kräkas.Vetrinären sa att jag inte fick ge nån mat förutom kokt fisk å ris men jag får inte i Tilda d å knapt Tingeling.Så jag undrar om majsvälling är ok eller ska jag köpa ersättning för kattungar?Om ca 5 dagar skulle jag få börja ge ytterst lite mat igen.
Svar på tråden: Hej är så orolig.

Hej!

Skrivet av  Karin
Jag tycker att du kan försöka med kokt fisk blandat med morotspuré. Kör detta i mixer så att det blir slätt och löst. Sedan trycker du i detta i katterna med en dosettspruta.

Majsvälling kan vara en idé att ge, förutsatt att katterna klarar av att det är mjölk däri.

Om jag varit du så hade jag först kört med vätskeersättning - pyttelite, men ofta - under några timmar (max 5-6 timmar eftersomde är så små!) sedan fisk med morot alternativt Hills a/d. Det är ett otroligt energirikt foder! Köp burkar, blanda lite med vatten och spruta i katterna detta. Ge pyttelite per gång, men ofta. Detta foder är så bra att en mindre mängd ger den engergi katterna behöver.

Efdtersom katterna är så små MÅSTE få i sig näring, de kan inte gå utan mat mer än en mindre stund, det kan ge allvarliga konsekvenser.
 

tack för ditt svar.

Skrivet av  Tinglan
JAg fick specifik (FPW)av vetrinären som jag skulle prova senare men jag kanske kan ta blötmaten å blanda med vatten å ge dom?Å hur mycke ska jag ge å hur ofta?
 

Visst!

Skrivet av  Karin
FPW, är det Specifics magmat? Det var ett tag sedan jag gav Specific och har liksom glömt deras "koder" :) Blanda lite (½ tesked), med vatten så att det flyter så bra att du kan köra det i sprutan. Ge sedan ca varannan timma.

Fördelen med det foder jag pratade om är just energiinnehållet, men börja du med det foder du har hemma. Sedan är ju frågan om du först skall prova med fisken, och göra som jag skrev. Det är ju så att alla magar är olika - och olika metoder fungerar på olika katter. Problemet är att dina katter är så väldigt små och alltså mycket mer ömtålig än en äldre katt.
 

Jag

Skrivet av  Tinglan
har provat fisk å ris på alla vis men dom vägrar äta
 

Är det HELT omöjligt...

Skrivet av  Karin
... och inte ens går med spruta, så finns ju inget annat val än att ge det Specific-foder du köpt. Men även om det är svårt så MÅSTE de få i sig något.

Hoppas att det löser sig snabbt!
 

Artiklar från Familjeliv