Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det någon vet. kunnig här??

Skrivet av em64
Min gamla hund (13 år) en blandras mellan schäfer/rottweiler flåsar. Inte bara när han varit ute och lekt eller så utan han kan ligga lugnt och avslappnat för att därefter börja flåsa. Eller också går han upp och sätter sig och börjar flåsa.

Varför gör han så? Är det någon som har någon aning?

Svar på tråden: Finns det någon vet. kunnig här??

Lite tankar

Skrivet av  Sara m. Viggo
Flåsighet kan vara en symptom på någonting - eller ingeting alls. Så är det ju med många ospecifika saker man upplever som djurägare!

Har hunden hostat eller harklat sig mer än vanligt? Kan hunden ligga lugnt på sidan länge och sova, eller ligger han hellre på bröstet? Eller studsar han upp med jämna mellanrum när han ligger ner?

Hur mår hunden i övrigt? Är han lika pigg som vanligt, eller tröttare än förr?

Utan svar på dessa frågor, och utan att ha sett och lyssnat på hunden, vågar jag mig inte på några vidare gissningar. I teorin kan hjärtproblem, lungproblem, smärta och ingenting alls ge de symptom du beskriver.
 

Min hund

Skrivet av  em64
är fortfarande pigg tycker jag trots sin ålder (13 i mars).

Han kan ligga lugnt på sidan och det är det han gör mest. Inte ofta som han ligger på magen. Han har aldrig varit någon "busig" hund utan är en lugn hund men är han ute i trädgården och ser en katt så blir han "yster".

Men han kan studsa upp när helt plötslig när han ligger ner.

Han har ingen hosta och harklar sig inte heller. Utan det ända är att han rätt var det är kan bara börja flåsa och mest så är det kväll, natt och morgon. Han är med mig på jobbet varje dag och där ligger han lugnt. Inge flås alls. Och han ligger på sidan mest. Rak lång! Har en liten hund till och han rullar gärna ihop sig som en boll men det gör aldrig min gamle.

Hoppas det gav dig mer. Tacksam för alla svar.
 

Förvirring?

Skrivet av  HelenaD
Kan det vara så att han blir lite förvirrad när han vaknar till efter att ha sovit väldigt djupt? Att det tar ett tag för honom att samla tankarna om var han är, vilken tid på dygnet det är osv? Jag känner igen beteendet lite från min mammas gamla hund, att han kunde studsa upp från djup sömn och irra omkring och se förvirrad ut. En hund av mer "flämtras" kanske börjat flämta i det läget, eftersom de blir lite rädda och stressade och då börjar svettas? Mammas hund var mer en "vankhund" som gick omkring när han blev orolig.
 

låter som min..

Skrivet av  marie med två vinthundar
har en 8 år gammal varghund som senaste halv året betett sig ungefär som du beskriver -detta pgr av att hans hjärta börjar få problem med cirkulationen, mina tidigare hundar har alla blivit mer än 12 år och när dom blivit riktigt gammla har dom uppvisat en rad symtom som särkert går att jämföra med åldrade människors , lite förvirring, svårare att hålla urin riktigt länge , stelhet ökad törst när njurar och andra organ börjar "ta slut" och ofta också flåsighet just för att hjärtat är ansträngt. Men du bör väl ge din hund en undersökning kanske kan han få ytterligare en liten tid med hjälp av lämplig medicinering om det nu skulle visa sig vara nått sådant som behövs.
 

Artiklar från Familjeliv