Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min hund och jag

Skrivet av Elvira
är lite oense om VAR maten skall ätas!Jag anser att hon ska äta den i sin skål, men hon envisas med att dra ut maten (torrfoder,kulor) på golvet.

Hon släpar gärna iväg kulorna och tuggar under köksbordet, på mattan eller ibland tom ända ut i hallen!Det blir väldigt smuligt och knastrigt överallt.Har försökt med att säga "Nej" och ta tillbaka maten till skålen. Sedan får hon börja om och gå till skålen.Ibland funkar det, ibland inte.

Jag har ju inte precis tid att stå och bevaka henne varje gång hon äter.

Undrar varför hon gör så här? Hennes matplats är idealisk tycker jag.Lite avskilt i ett hörn.Vi har inga andra husdjur så hon behöver inte känna konkurrens från någon.

Gör hundar så här? Detta är min första vovve så jag har inte så mycket att jämföra med. Hon är två år och jag har haft hennne sedan hon var 12 veckor.Hon är en liten pigg dam av rasen Coton de Tulear.

Någon som kan ge mej ett råd? Jag är inte så road av hennes "bords-skick" som ni förstår(särskilt inte nu när det ändå blir så mycket torka och svabba pga av vädret-det räcker ju till liksom*S*)
Svar på tråden: Min hund och jag

Jag har haft

Skrivet av  Ida & Toritrollet
ett par hundar som uppfört sig på det sättet. Iofs har det varit ok i mina ögon, känner de att de har tillräckligt ro att äta på det (förvisso mycket knasiga sättet iom att det finns fler som är intressenter på maten, har fler hundar) sättet så får de göra det.

Däremot är det inte ovanligt. Första egna flattiken gick mellan skålen och bädden för varje kula varje gång. Dock ändrades det när konkurrensen i huset ökade med ökande djurantal.
 

Så hon slutade

Skrivet av  Elvira
bära iväg sin mat när ni skaffade fler hundar/djur?

Då får jag väl skaffa mej ett "gäng hundar" så min lilla snorkfröken kan äta i sin skål:-)
 

Jupps

Skrivet av  Ida & Toritrollet
hon blev helt plötsligt rädd om käket så då stod hon kvar och gluffsade som de övriga. Men då fick hon först en kattunge (som åt ALLT hon kom över) och sedan även en valp i hemmet inom 1 månads tid och det blev tydligen för mycket för henne.
 

:-)

Skrivet av  Elvira
Aha! Min jycke har det alltså för "lugnt" omkring sej! En kattunge har vi tänkt skaffa (vår förra katt blev blev påkörd av en bil och dog strax innan vi fick vovven)om ett tag. Det kanske sätter lite press på henne:-)
Tack för svaret!
 

Som Ida & Toritrollet

Skrivet av  SysterYster
skriver är det olika från hund till hund. Massor av hundar (egentligen de flesta) jag känner är duktiga och äter ur sin skål med bara lite söl. Min tik däremot är väldigt stökig med sin mat, hon drar ut kulorna i en radie på ca 1 m åt varje håll. *slafs, slafs* :) Det gör hon trots att min hane, som är mycket matglad, bara sitter och väntar på att få äta upp eventuella rester. (Han äter mycket mycket snabbare än henne varav väntandet.) Hon är speciellt hemsk att göra det om jag gömt någonting gott i botten åt henne, då måste hon gräva ut all mat på golvet och äta upp det goda först och sen ta maten. *S* Fast jag får skylla mig själv och egentligen så tycker jag inte att det är ett problem.
 

Kanske är

Skrivet av  Elvira
vanligt att de gör så då!?

Jag har som sagt inte så mycket att jämföra med, men de hundar jag har sett har nog ätit i sina skålar...

Min sambo hade en Berner när vi träffades och han åt iofs rätt glupskt och fort (*hunden alltså, inte min sambo*) men han släpade inte ut maten i halva huset som min lilla "ull-totta".
 

Din hund kanske tycker...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...att det är obehagligt att stå med huvudet i ett hörn och äta utan att se/uppfatta vad som händer bakom ryggen lika tydligt. Vad/vem som helst kan ju attackera bakifrån i så fall och få in en första smäll innan hunden hinner reagera. Nu menar jag inte att något sådant skulle ske hos er, men jag misstänker att det finns någon sorts instinkt som säger att man ska ha lite uppsikt runt omkring sig när man äter och att den kanske kan vara lite starkare hos din hund än hos andra hundar. Du kanske kan ställa skålen på ett sånt sätt att hunden slipper känna sig utsatt och kan äta och hålla uppsikt samtidigt?
 

Ja, kanske

Skrivet av  Elvira
det har jag faktiskt inte tänlt på. Det kan ju vara värt att testa.Tack för tipset! Jag återkommer med info:-)
 

Om vår ena hund fick bestämma...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
skulle han äta all mat på den äkta silkesmattan. Numera bor vi tack och lov så att köket ligger långt ifrån rummet med mattan...tidigare har där ätits allt från kladdiga korvar till torrfoder på den mattan.
Han spyr också helst på mattor. Har förstått att det ligger i hundars natur att både äta och spy på mjukt underlag.

Lillhunden är däremot inte lika förälskad i dyra mattor...utan äter gott på ett sterilt köksgolv :) Men han har heller inte lika många "naturliga" instiknkter kvar.
 

Jodå!

Skrivet av  Elvira
Min lilla jycke har oxå en favvo-matta i vardagsrummet där hon gärna ligger och tuggar på sina slemmiga gnag-ben, kräks vid behov, samt skiter på om nöden tränger på ...:-)

Denna matta är skurad med scotch-brite och Ajax ett antal ggr. Åker på grovsopen i vår:-(