Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om Veterinärers rätt....

Skrivet av Miranda
Vad har egentligen en veterinär för rätt att omplacera tex en katt som kommer in för avlivning?? Eller hund eller vilket djur som helst för den delen..?

Jag har en bekant och han är veterinär..Han talar ofta om att tex "Idag hittade jag ett hem åt en kattunge som ägaren lämnat in för avlivning...."

Hmm..Får man göra så? Ägaren visste inget alltså..Han har sagt flera gånger om vi vill att han ska kontakta oss ifall det kommer in tex katt för avlivning..För att vi pratat om att skaffa katt..Får man egentligen göra så som dom gör?
Har inte ägaren "Rätt" att avliva sin katt ifall han/hon vill trots att det är en kattunge??

Jag bara undrar....
Svar på tråden: En fråga om Veterinärers rätt....

Ingen rätt alls

Skrivet av  Sara m. Viggo
Man har ingen rätt att mot ägarens vetande och vilja omplacera djur som är inlämnade för avlivning. Alltås, det finns ju ingen lag som säger att man inte får göra det, men det är klart olämligt. Känner man sig kränkt som djurägare kan man anmäla det till Veterinära Ansvarsnämnden.

Däremot är det vanligt att empatiska veterinärer och djursjukvårdare försöker hitta hem till friska katter och hundar som kommer i för avlivning, om djurägarna går med på det, eftersom det är så tråkigt och onödigt att avliva friska djur.
 

HUrra för alla bra veterinärer...

Skrivet av  Bib
.. som ber ägaren att få omplacera friska djur som folk vill få avlivade. På "mitt" djursjukhus har personalen själva tagit hand om sådana djur + ordnat hem till andra. Min granne har en "enligt förra ägaren livsfarlig golden som måste avlivas" - hur go som helst - men han pratmorrar mycket när han leker. (Jodå, den ägaren gav tillstånd, fast kunde inte förstå hur någon vill ta sig an en så aggressiv hund... 1 år och glad, var han då.)
Härligt med veterinärer som försöker rädda djur som fått knäppa ägare!
 

Artiklar från Familjeliv